mai 05, 2025, 22:07:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rust i takrenna  (Lest 3213 ganger)
torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« på: september 08, 2011, 20:34:17 pm »

Noen som har et effektivt tips/triks som tar knekken på rust i takrenna. De vanlige boblene..

Hjelp mottas med takk.
Loggført

1972 Pickup
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: september 08, 2011, 22:16:18 pm »

Skal du ha det vekk "permanent" er det sandblåsing som gjelder. Nærområder maskeres med 3lag kraftig tekstiltape.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 08, 2011, 22:17:30 pm »

..og så er det bare å kjøre på med sandblåsing?
Loggført

1972 Pickup
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 08, 2011, 22:36:20 pm »

punktsandblåse? finnes jo sånn tut/tupp- sak som er tilpasset kriker og kroker ?
Smører støtt på olje jeg, føler jeg holder det "på-stedet-hvil" da Glad
Loggført

torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 08, 2011, 22:43:46 pm »

punktsandblåse? finnes jo sånn tut/tupp- sak som er tilpasset kriker og kroker ?
Smører støtt på olje jeg, føler jeg holder det "på-stedet-hvil" da Glad

Tut/tupp-sak??? Glad
Loggført

1972 Pickup
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 08, 2011, 22:49:20 pm »

punktsandblåse? finnes jo sånn tut/tupp- sak som er tilpasset kriker og kroker ?
Smører støtt på olje jeg, føler jeg holder det "på-stedet-hvil" da Glad

Tut/tupp-sak??? Glad

hehehe ja sånn tut eller tupp å sette på punktsandblåseren som er tilpasset kroker og hjørner...........
Loggført

Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 08, 2011, 22:51:15 pm »


* 15-1934_s.jpg (4.24 KB. 93x100 - vist 444 ganger.)

Loggført

torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 08, 2011, 22:56:13 pm »

Aha;) Da er jeg med. Blir jeg nødt til å kjøpe meg sandblåseutstyr og nå da? Dette blir dyrt.
Loggført

1972 Pickup
Lene
Supermedlem
*****
Innlegg: 603
Bosted: Porsgrunn


Bobla mi! Forelska :)


Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 08, 2011, 22:59:02 pm »

Koster ikke stort på biltema, men sikkert ikke det beste utstyret da....  men kompressor er vel dyrt, jeg bare lånte en jeg.
 Glad
Loggført

Sander
Seniormedlem
****
Innlegg: 284
Bosted: stavenger


Das Auto...


Vis profil
« Svar #9 på: september 09, 2011, 08:13:24 am »

Har brukt sandblåseren til biltema en del, den fungerer helt greit, men er kanskje best til grovt bruk..  Det er viktig at du får med deg en vannavskiller(eller hva enn vi kaller det), ellers vil sanden klumpe seg..., lykke til!
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: september 09, 2011, 08:37:50 am »

..og så er det bare å kjøre på med sandblåsing?
Ja, da har du muligheten til å komme lengst inn mot platefalsen. Jeg kappet av mitt tak og kastet det, og sandblåste hele resten av bilen  Gliser (Turboroadzter)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #11 på: september 09, 2011, 10:37:31 am »

problemet her er jo at det er 3 plater som møtes.....Etableres rust mellom alle 3
Loggført

Mvh

Marius
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #12 på: september 09, 2011, 12:43:54 pm »


Bruk "rustomvandler" fra feks. Würth og 2 komponent grunning etterpå. Kunsten er å få det tett, så det tar lang tid før rusten kommer tilbake.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: september 09, 2011, 13:38:48 pm »

Jeg tok grunnarbeidet på turboroadzter nesten ferdig ved å slipe vekk rust, smøre på brunox, sparkle og grunne.
Så gjorde jeg noen eksperimenter (etterpå  Øyerulling ) som tilsa at dette luktet trøbbel... Hang ut stålplater som jeg hadde gitt samme behandling, samt leste meg litt opp på grunnarbeid.
Så jeg gikk den tunge veien å demontere bilen igjen, fjerne all tectyl og karrosserikitt, sandblåse alt innvendig, over og under, og bruke 2k grunning, kitte på ny, 2k grunning igjen, flere lag med filler og sparkel, 4 lag med 2k industrilakk. (International Urethan 990)
Så jeg er litt skeptisk til "vann omdanner rust til stål" stoff... Selv om det heter Wurth..
Men er enig i at gjør du dette som beskrevet på forrige innlegg, kan det gå lang tid før rusta kommer tilbake.
Spørsmålet er vel heller om du aksepterer at det kommer tilbake.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 09, 2011, 14:36:36 pm »

Har jo et håp om det blir borte for alltid, men det er jo ikke helt hindre o og med at bilen er nesten 50 år.
Skjønner at jeg trenger å bygge meg garasje, så jeg kan splitte bilen og gå over alle kriker og kroker.
Loggført

1972 Pickup
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: september 09, 2011, 17:25:20 pm »

Det høres ut som en god plan hvis du bare skal fjerne rusta en gang. Biler som ser strøkne ut, må også sveises når du starter å grave Gliser
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #16 på: september 09, 2011, 18:23:11 pm »

Har jo et håp om det blir borte for alltid, men det er jo ikke helt hindre o og med at bilen er nesten 50 år.
Skjønner at jeg trenger å bygge meg garasje, så jeg kan splitte bilen og gå over alle kriker og kroker.


Nesten 50 år, har du fått handla deg bil nå? Gliser
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #17 på: september 09, 2011, 18:39:05 pm »

Neida, men med et litt grovt overslag så er vi der.
Du veit hva jeg venter på;)
Loggført

1972 Pickup
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #18 på: september 09, 2011, 21:22:31 pm »

Mulig jeg tar en studietur bortom deg en kveld. Om jeg finner fra veien fra "marka" til "sentrum"! Tror overflaterusten er grei (om den ikke går igjennom)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #19 på: september 09, 2011, 21:38:57 pm »

Ja, kom gjerne. Det hadde vært finfint.
Loggført

1972 Pickup
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #20 på: september 09, 2011, 21:43:14 pm »

Jeg tok grunnarbeidet på turboroadzter nesten ferdig ved å slipe vekk rust, smøre på brunox, sparkle og grunne.
Så gjorde jeg noen eksperimenter (etterpå  Øyerulling ) som tilsa at dette luktet trøbbel... Hang ut stålplater som jeg hadde gitt samme behandling, samt leste meg litt opp på grunnarbeid.
Så jeg gikk den tunge veien å demontere bilen igjen, fjerne all tectyl og karrosserikitt, sandblåse alt innvendig, over og under, og bruke 2k grunning, kitte på ny, 2k grunning igjen, flere lag med filler og sparkel, 4 lag med 2k industrilakk. (International Urethan 990)
Så jeg er litt skeptisk til "vann omdanner rust til stål" stoff... Selv om det heter Wurth..
Men er enig i at gjør du dette som beskrevet på forrige innlegg, kan det gå lang tid før rusta kommer tilbake.
Spørsmålet er vel heller om du aksepterer at det kommer tilbake.

Tipper at Brunox er roten til en del av problemene her... Er et par lokale som har eksperimentert litt med det, dessverre med dårlig resultat. Det fortsetter å ruste under, selv med epoxy og lakk over. Ved skraping kommer lakken av i store flak, under er det svart og verre kjeks enn før. De har gått over til würth sine produkter, men det beste er nok mekanisk fjerning.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: september 10, 2011, 00:39:28 am »

brunox er som hammarlakk. likar seg best på RU overflate feks noko som er fullt i gravrust, dermed er det katastrofe å spraya brunox på ei overflata som er slipt rein(og glatt) for rust med roterande stålbørste eller negerkusa etc. eit "strøk" med flapdisk type grov er minimum for å få god heft, sandblåsing endå bedre, men då kan du lika gjerne bruka noko bedre. grunning
har so og sei samme erfaring som Arve kjem med her. brunox oppå rust + maling = meir rust under all malingen og til slutt forsvinner det i flak og rusta er eit faktum igjen. løysing: dropp brunoxen og få bilen til sandblåsing og 2k lakk. MEN brunox trenger inn som ein god rustløysar. den kan brukast som "easy" sveisegrunning. dvs spray over ein påsveist platefals og brunoxen trekker ned imellom og vil då hjelpa til å forsegla mot fukt og sånt(dont get fukt)

nokon som har datablad på wurth si rustmjelk? eller veit ingrediensane?

om du kun har overflaterost i takrenno so er du kanskje heldig nok til at du kan fjerna da utan å gjera da "tungvindt".den raske måten(om da då kun e overlfatrost ) so kan du måka øve med vinkelslipar med roterande stålbørste og få vekk alt laus rust og maling. so går du igjen over me slipemasking, type B&D superfil med grovt band og sliper til du kjem heilt ned på blankt stål alle plassar. so smører du på go grunning, eller soser på med noko sprayboks grunning og avslutter med å få på nokon strøk med farge som du har fått blanda opp på sprayboks. kanter etter maskering fjerner du med tynner og når ting har tørka kan du "røbba inn" lakken til å treffa med restn.
(beklaga lankt svar)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!