torivar
|
 |
« på: september 08, 2011, 20:34:17 pm » |
|
Noen som har et effektivt tips/triks som tar knekken på rust i takrenna. De vanlige boblene..
Hjelp mottas med takk.
|
|
|
Loggført
|
1972 Pickup
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem

:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: september 08, 2011, 22:16:18 pm » |
|
Skal du ha det vekk "permanent" er det sandblåsing som gjelder. Nærområder maskeres med 3lag kraftig tekstiltape.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
torivar
|
 |
« Svar #2 på: september 08, 2011, 22:17:30 pm » |
|
..og så er det bare å kjøre på med sandblåsing?
|
|
|
Loggført
|
1972 Pickup
|
|
|
Lene
Supermedlem

Bobla mi! Forelska :)
|
 |
« Svar #3 på: september 08, 2011, 22:36:20 pm » |
|
punktsandblåse? finnes jo sånn tut/tupp- sak som er tilpasset kriker og kroker ? Smører støtt på olje jeg, føler jeg holder det "på-stedet-hvil" da
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
torivar
|
 |
« Svar #4 på: september 08, 2011, 22:43:46 pm » |
|
punktsandblåse? finnes jo sånn tut/tupp- sak som er tilpasset kriker og kroker ? Smører støtt på olje jeg, føler jeg holder det "på-stedet-hvil" da Tut/tupp-sak??? 
|
|
|
Loggført
|
1972 Pickup
|
|
|
Lene
Supermedlem

|
 |
« Svar #5 på: september 08, 2011, 22:49:20 pm » |
|
punktsandblåse? finnes jo sånn tut/tupp- sak som er tilpasset kriker og kroker ? Smører støtt på olje jeg, føler jeg holder det "på-stedet-hvil" da Tut/tupp-sak???  hehehe ja sånn tut eller tupp å sette på punktsandblåseren som er tilpasset kroker og hjørner...........
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lene
Supermedlem

|
 |
« Svar #6 på: september 08, 2011, 22:51:15 pm » |
|
 15-1934_s.jpg (4.24 KB. 93x100 - vist 444 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
torivar
|
 |
« Svar #7 på: september 08, 2011, 22:56:13 pm » |
|
Aha;) Da er jeg med. Blir jeg nødt til å kjøpe meg sandblåseutstyr og nå da? Dette blir dyrt.
|
|
|
Loggført
|
1972 Pickup
|
|
|
Lene
Supermedlem

|
 |
« Svar #8 på: september 08, 2011, 22:59:02 pm » |
|
Koster ikke stort på biltema, men sikkert ikke det beste utstyret da.... men kompressor er vel dyrt, jeg bare lånte en jeg. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sander
Seniormedlem

Das Auto...
|
 |
« Svar #9 på: september 09, 2011, 08:13:24 am » |
|
Har brukt sandblåseren til biltema en del, den fungerer helt greit, men er kanskje best til grovt bruk.. Det er viktig at du får med deg en vannavskiller(eller hva enn vi kaller det), ellers vil sanden klumpe seg..., lykke til!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem

|
 |
« Svar #10 på: september 09, 2011, 08:37:50 am » |
|
..og så er det bare å kjøre på med sandblåsing?
Ja, da har du muligheten til å komme lengst inn mot platefalsen. Jeg kappet av mitt tak og kastet det, og sandblåste hele resten av bilen  (Turboroadzter)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
-Marius-
Supermedlem

|
 |
« Svar #11 på: september 09, 2011, 10:37:31 am » |
|
problemet her er jo at det er 3 plater som møtes.....Etableres rust mellom alle 3
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem

Rolf T. Kastenwagen
|
 |
« Svar #12 på: september 09, 2011, 12:43:54 pm » |
|
Bruk "rustomvandler" fra feks. Würth og 2 komponent grunning etterpå. Kunsten er å få det tett, så det tar lang tid før rusten kommer tilbake.
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem

|
 |
« Svar #13 på: september 09, 2011, 13:38:48 pm » |
|
Jeg tok grunnarbeidet på turboroadzter nesten ferdig ved å slipe vekk rust, smøre på brunox, sparkle og grunne. Så gjorde jeg noen eksperimenter (etterpå  ) som tilsa at dette luktet trøbbel... Hang ut stålplater som jeg hadde gitt samme behandling, samt leste meg litt opp på grunnarbeid. Så jeg gikk den tunge veien å demontere bilen igjen, fjerne all tectyl og karrosserikitt, sandblåse alt innvendig, over og under, og bruke 2k grunning, kitte på ny, 2k grunning igjen, flere lag med filler og sparkel, 4 lag med 2k industrilakk. (International Urethan 990) Så jeg er litt skeptisk til "vann omdanner rust til stål" stoff... Selv om det heter Wurth.. Men er enig i at gjør du dette som beskrevet på forrige innlegg, kan det gå lang tid før rusta kommer tilbake. Spørsmålet er vel heller om du aksepterer at det kommer tilbake.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
torivar
|
 |
« Svar #14 på: september 09, 2011, 14:36:36 pm » |
|
Har jo et håp om det blir borte for alltid, men det er jo ikke helt hindre o og med at bilen er nesten 50 år. Skjønner at jeg trenger å bygge meg garasje, så jeg kan splitte bilen og gå over alle kriker og kroker.
|
|
|
Loggført
|
1972 Pickup
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem

|
 |
« Svar #15 på: september 09, 2011, 17:25:20 pm » |
|
Det høres ut som en god plan hvis du bare skal fjerne rusta en gang. Biler som ser strøkne ut, må også sveises når du starter å grave 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ruggen
|
 |
« Svar #16 på: september 09, 2011, 18:23:11 pm » |
|
Har jo et håp om det blir borte for alltid, men det er jo ikke helt hindre o og med at bilen er nesten 50 år. Skjønner at jeg trenger å bygge meg garasje, så jeg kan splitte bilen og gå over alle kriker og kroker.
Nesten 50 år, har du fått handla deg bil nå? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
torivar
|
 |
« Svar #17 på: september 09, 2011, 18:39:05 pm » |
|
Neida, men med et litt grovt overslag så er vi der. Du veit hva jeg venter på;)
|
|
|
Loggført
|
1972 Pickup
|
|
|
Squareback
Supermedlem

Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #18 på: september 09, 2011, 21:22:31 pm » |
|
Mulig jeg tar en studietur bortom deg en kveld. Om jeg finner fra veien fra "marka" til "sentrum"! Tror overflaterusten er grei (om den ikke går igjennom)
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
torivar
|
 |
« Svar #19 på: september 09, 2011, 21:38:57 pm » |
|
Ja, kom gjerne. Det hadde vært finfint.
|
|
|
Loggført
|
1972 Pickup
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem

|
 |
« Svar #20 på: september 09, 2011, 21:43:14 pm » |
|
Jeg tok grunnarbeidet på turboroadzter nesten ferdig ved å slipe vekk rust, smøre på brunox, sparkle og grunne. Så gjorde jeg noen eksperimenter (etterpå  ) som tilsa at dette luktet trøbbel... Hang ut stålplater som jeg hadde gitt samme behandling, samt leste meg litt opp på grunnarbeid. Så jeg gikk den tunge veien å demontere bilen igjen, fjerne all tectyl og karrosserikitt, sandblåse alt innvendig, over og under, og bruke 2k grunning, kitte på ny, 2k grunning igjen, flere lag med filler og sparkel, 4 lag med 2k industrilakk. (International Urethan 990) Så jeg er litt skeptisk til "vann omdanner rust til stål" stoff... Selv om det heter Wurth.. Men er enig i at gjør du dette som beskrevet på forrige innlegg, kan det gå lang tid før rusta kommer tilbake. Spørsmålet er vel heller om du aksepterer at det kommer tilbake. Tipper at Brunox er roten til en del av problemene her... Er et par lokale som har eksperimentert litt med det, dessverre med dårlig resultat. Det fortsetter å ruste under, selv med epoxy og lakk over. Ved skraping kommer lakken av i store flak, under er det svart og verre kjeks enn før. De har gått over til würth sine produkter, men det beste er nok mekanisk fjerning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #21 på: september 10, 2011, 00:39:28 am » |
|
brunox er som hammarlakk. likar seg best på RU overflate feks noko som er fullt i gravrust, dermed er det katastrofe å spraya brunox på ei overflata som er slipt rein(og glatt) for rust med roterande stålbørste eller negerkusa etc. eit "strøk" med flapdisk type grov er minimum for å få god heft, sandblåsing endå bedre, men då kan du lika gjerne bruka noko bedre. grunning har so og sei samme erfaring som Arve kjem med her. brunox oppå rust + maling = meir rust under all malingen og til slutt forsvinner det i flak og rusta er eit faktum igjen. løysing: dropp brunoxen og få bilen til sandblåsing og 2k lakk. MEN brunox trenger inn som ein god rustløysar. den kan brukast som "easy" sveisegrunning. dvs spray over ein påsveist platefals og brunoxen trekker ned imellom og vil då hjelpa til å forsegla mot fukt og sånt(dont get fukt)
nokon som har datablad på wurth si rustmjelk? eller veit ingrediensane?
om du kun har overflaterost i takrenno so er du kanskje heldig nok til at du kan fjerna da utan å gjera da "tungvindt".den raske måten(om da då kun e overlfatrost ) so kan du måka øve med vinkelslipar med roterande stålbørste og få vekk alt laus rust og maling. so går du igjen over me slipemasking, type B&D superfil med grovt band og sliper til du kjem heilt ned på blankt stål alle plassar. so smører du på go grunning, eller soser på med noko sprayboks grunning og avslutter med å få på nokon strøk med farge som du har fått blanda opp på sprayboks. kanter etter maskering fjerner du med tynner og når ting har tørka kan du "røbba inn" lakken til å treffa med restn. (beklaga lankt svar)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|