Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« på: september 28, 2011, 11:28:13 am » |
|
Ønsker svinghjulsbolter til T4
Noen som har, eller også trenger og vil gjøre en felles bestilling fra BAS?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #1 på: september 28, 2011, 12:37:52 pm » |
|
Du har fått med deg at BAS ikke engang er verdt verdien i metallet og at dem som virkelig har mye mos i motoren har byttet til originale VW eller strekkbolter fra ARP?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #2 på: september 28, 2011, 12:53:44 pm » |
|
Du har fått med deg at BAS ikke engang er verdt verdien i metallet og at dem som virkelig har mye mos i motoren har byttet til originale VW eller strekkbolter fra ARP?
Nei, that's news to me:) Da får jeg prøve å finne NOS VW eller ARP da. Noen som har det, da?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #3 på: september 28, 2011, 13:37:17 pm » |
|
Møller skaffer nye svinghjulsbolter til type 4. ikke lenge siden jeg handlet sist...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Frodo
Seniormedlem
   
Innlegg: 261
Bosted: Ranheim
Life's too short to dance with ugly women.
|
 |
« Svar #4 på: september 28, 2011, 13:44:16 pm » |
|
Møller skaffer nye svinghjulsbolter til type 4. ikke lenge siden jeg handlet sist...
Delenummer N 014 335 1. Koster 37,50 pr. stk.
|
|
|
Loggført
|
Medlem av TVWK og Rüsters VW Drontheim
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #5 på: september 28, 2011, 14:11:50 pm » |
|
Jeg kan sjekke ARP delenummeret i helgen. Disse har et enda lengre strekkområde og krever at du gjør gjengepartiet i veiva litt lengre. Til gjengjeld så holder dem på en Notchback med 650 hk.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #7 på: september 29, 2011, 13:48:57 pm » |
|
Tror jeg skal juble ganske høyt om jeg oppnår halvparten av effekten 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #8 på: september 29, 2011, 14:34:50 pm » |
|
Og BAS bolter holder på en 1303 med ca 600HK...  Holder til tross. Bare en dårligere løsning.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
EBjørkli
Medlem
  
Innlegg: 208
Bosted: Gjølme, Orkdal
|
 |
« Svar #9 på: september 30, 2011, 22:21:24 pm » |
|
At BAS boltene en dårligere løsning enn originale type 4 bolter har jeg svært liten tro på...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #10 på: oktober 01, 2011, 08:39:10 am » |
|
At BAS boltene en dårligere løsning enn originale type 4 bolter har jeg svært liten tro på...
Da må du gjøre noen søk eller gå tilbake til skolebenken.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #11 på: oktober 01, 2011, 11:36:43 am » |
|
Kansje litt feil å diskutere dette i en ønskes kjøpt tråd, men synes det var ett interessant og aktuellt tema. Hva er den beste løsningen man kan komme med. Pinnebolter og originale bolter eller kun originale bolter???
|
|
|
Loggført
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #12 på: oktober 01, 2011, 12:24:41 pm » |
|
Kansje litt feil å diskutere dette i en ønskes kjøpt tråd, men synes det var ett interessant og aktuellt tema. Hva er den beste løsningen man kan komme med. Pinnebolter og originale bolter eller kun originale bolter???
Bare å diskutere. Jeg er også interessert i info om emnet 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #13 på: oktober 01, 2011, 16:22:28 pm » |
|
At BAS boltene en dårligere løsning enn originale type 4 bolter har jeg svært liten tro på...
Ok, la meg omformulere meg, BAS bolter er en dårligere bolt enn originalbolten.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #14 på: oktober 02, 2011, 14:03:00 pm » |
|
Takk for svar JHU, men hva er det beste alternativet for oss som også tenker litt økonomi???
|
|
« Siste redigering: oktober 02, 2011, 14:04:53 pm av vwfreak »
|
Loggført
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #15 på: oktober 02, 2011, 16:21:52 pm » |
|
Det lureste er å legge seg på grensen av flyt, på en vanlig vw bolt med gjenger helt opp. Smør godt slik at bolten får riktig forspenn. Skal det sitte bedre så trenger du bolter av bedre stål kvalitet slik at de tåler mer forspenning.
Stifter eller ikke er hellig grunn, men de fleste er enige i at de først er i "play" når svinghjulet har flyttet på seg, som vil si; når boltgrepet har blitt overvunnet. I min bok vil det si, for sent.
|
|
« Siste redigering: oktober 02, 2011, 19:51:09 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
vwfreak
Supermedlem
    
Innlegg: 539
Bosted: Vigeland, Vest Agder
|
 |
« Svar #16 på: oktober 02, 2011, 17:27:54 pm » |
|
Takk JHU for ryddig og greit svar.
|
|
|
Loggført
|
Proud member of AGDERVWKLUBB
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #17 på: oktober 03, 2011, 16:32:37 pm » |
|
Nå er det slik at BAS boltene er både stift og bolt i ett. De orginale og ARP er kanskje av bedre kvalitet men hvis de slarker i hullet vil du la svinghjulet få lov til å rotere . Du ville aldri klart å få svinghjulet på en type 1 motor til å sitte hvis du ikke hadde stifter samme hvor grom bolt du har.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #18 på: oktober 03, 2011, 20:26:04 pm » |
|
Stiftene har ingen annen funksjon en å sentrere, ergo du kunne gjort samme jobben med 1 stift. Mer info her: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,14833.0.htmlNå er det slik at BAS boltene er både stift og bolt i ett. De orginale og ARP er kanskje av bedre kvalitet men hvis de slarker i hullet vil du la svinghjulet få lov til å rotere . Du ville aldri klart å få svinghjulet på en type 1 motor til å sitte hvis du ikke hadde stifter samme hvor grom bolt du har.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
tds
Supermedlem
    
Innlegg: 2005
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
 |
« Svar #19 på: oktober 03, 2011, 22:29:41 pm » |
|
bruker bolter som kjell aaen skaffet,desse har krage så det ikke slarker. vet ikke merket.men er de beste jeg har prøvd.. har klipt nok org.bolter for å si det slik 
|
|
« Siste redigering: oktober 03, 2011, 22:31:40 pm av tds »
|
Loggført
|
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #20 på: oktober 03, 2011, 23:12:21 pm » |
|
Det lureste er å legge seg på grensen av flyt, på en vanlig vw bolt med gjenger helt opp. Smør godt slik at bolten får riktig forspenn. Skal det sitte bedre så trenger du bolter av bedre stål kvalitet slik at de tåler mer forspenning.
Stifter eller ikke er hellig grunn, men de fleste er enige i at de først er i "play" når svinghjulet har flyttet på seg, som vil si; når boltgrepet har blitt overvunnet. I min bok vil det si, for sent.
Enig i at orginalbolter er av bra kvaltet, men hvordan vet man hvor flytegrensen på en sånn bolt er ? Selv har jeg funnet at det gir bedre holdbarhet å dra de til hardere enn foreskrevet, og jeg pleier også å sett inn 2 stifter som er laget av midten av boltene som hoder blokka sammen. De er 7,6 mm, borer da med 7,5 mm bor og klasker inn.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #21 på: oktober 04, 2011, 00:01:39 am » |
|
Nå er det slik at BAS boltene er både stift og bolt i ett. De orginale og ARP er kanskje av bedre kvalitet men hvis de slarker i hullet vil du la svinghjulet få lov til å rotere . Du ville aldri klart å få svinghjulet på en type 1 motor til å sitte hvis du ikke hadde stifter samme hvor grom bolt du har.
Jeg snakker ikke om type 1. Dette handler om WBX, T4 eller flens. En bolt er en fjær... den skal holde klem på delene, så det handler om å forspenne (strekke) stål... Den best designede strekk bolten i motoren er en rådebolt... med en lang slank stamme som får strekken. BAS bolten har tykkere stamme slik at man i hvertfall er sikker på den delen av bolten ikke strekkes. Hvor oppstår strekken så? Jo i den ene gjengen som er i friluft mellom veiv og tykkstammen. Ganske langt fra optimalt i mitt hode. Men egentlig går denne diskusjonen på om man er med på at det er friksjon som holder svinghjulet fast... å ikke bruddstyrke.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #22 på: oktober 04, 2011, 11:10:22 am » |
|
bruker bolter som kjell aaen skaffet,desse har krage så det ikke slarker. vet ikke merket.men er de beste jeg har prøvd.. har klipt nok org.bolter for å si det slik  Dette er nok BAS bolter. Teori og praksis er to forskjellige ting. Her ser man at BAS bolter fungerer der std bolter ikke gjorde det. I min bok er det godt nok. at det i teorien er riktigere med strekk i bolten er jeg enig i.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #23 på: oktober 04, 2011, 11:41:12 am » |
|
Strekk i boltene handler mest om å hindre tap av forspenning under dynamske/termiske etc påkjenninger; har du ingen "endringer" i forholdene delene operere under trenger du ikke så mye strekk så lenge du er på riktig kraftnivå.
Nummer to, også for dynamiske påkjenninger, er kraftforskyvning mellom det som klemmes/strekkes. Hvilken del tar opp endringene i lasten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsA
Medlem
  
Innlegg: 137
Bosted: Ullerøy
|
 |
« Svar #24 på: oktober 04, 2011, 12:02:22 pm » |
|
Mitt poeng med å referere til type 1 var bare for å vise at ingen ville ha kjørt den uten stifter samme hvor bra mutteren er ( tror jeg ). Stiftene har en funksjon når det glipper og jo flere jo mere krefter tar de i mot . Det er ikke sikkert det er BAS boltene sin skyld at de ryker heller , det kan være feil montering , ubalanse/skjevheter etc. Her som i alle andre ting på en motor hjelper det med erfaring og en dyktig motorbygger som kan sakene sine. Man må analysere problemene riktig for et riktig svar.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #25 på: oktober 15, 2011, 15:23:44 pm » |
|
Døde denne diskusjonen ut? Spennende tema.. især når man skal bygge type 4 selv.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #26 på: oktober 16, 2011, 20:31:39 pm » |
|
hei stifter t 4 veiva med 5 stifter samme som på type 1 bruker org bolter men setter også inn nållager i senter svinghjul fordi når du setter type 4 motor i boble kasse kommer ikke utg aksel fra kassa langt nok inni veiva så defor setter jeg det i svinghjulet . Ang Bas tror denne er bra bare den blir satt inn på en orntrlig måte dere som skriver at bas bolten er dårlig har dere prøvd den  eller bare lest det noe sted?  har bare positive ting å si om bas
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #27 på: oktober 16, 2011, 20:32:43 pm » |
|
Er originalboltene 12.9?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #28 på: oktober 16, 2011, 20:43:03 pm » |
|
litt av det praktiske problemet med BAS bolter er att de lett "skjærer" seg i hullene. siden de skal ha "lett presspassning" og det er sikkert varierende toleranser på avstander mellom bolthullene så blir det i praksis litt kladding i hullene. OG hvis man da stoler på vanlig momentnøkkel for tiltrekking og ikke strekk i grader , blir det litt bingo hva faktisk boltene blir trekt til med.
PS WBX umbrako boltene er i allefall 12.9
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #29 på: oktober 16, 2011, 23:25:40 pm » |
|
Hører vel egentlig dritt om bas boltene bare fra de som kjører gata, eller stripe. De som virkelig pisker runde etter runde både på grus og asfalt har ikke mye negativt å si.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
|