Jeg hadde EU kontroll på dobbelkabinen min tidligere denne måneden. Jeg avtalte time på en torsdag med det faste verkstedet, og som vanlig diskuterte vi at det ble vel de vanlige feilene. Sveising av kanaler og justering av bremser. Etter litt fliring sier verksmesteren alvorlig at kanskje jeg for en gangs skyld skulle fikse dette før kontroll...
Ettersom det hørtes ut som en god ide, begynte jeg friskt på tirsdag ettermiddag med bytte av støtdempere. Så begynte jeg å pirke litt på kanalen på førersiden. Ikke med skrujern, men med fingrene. Overraskelsen var stor når jeg tok litt tak og tok med en ti cm lang kanal bit. Inner og ytter i en jafs... Ikkje bra... Frem med vinkelsliperen. Endte opp med å fjerne ytter- og inner kanalen fullstendig, sammen med 10cm av fremre utrigger, jekkfeste og topphatt. Den kvelden rengjorde jeg alt og gjorde klar til sveising.
Onsdag formiddag startet på biltema med kjøp av 0,9 plåt. Billig

Så en tur til den lokale blikkenslageren. Etter å ha fortalt om EU kontroll, luftkjølt osv, laget han en meter inner kanal til meg på ca 3,5minutt. Så var det hjem å rote igjennom gammelt skrot. Jeg var heldig, og fant en bit ytterkanal fra Vreng, en bit med hjemmelaget topphatt og rep-plate til hjulbrønnen fremme. Utrigger ble laget i skrustikka. Etter mye sveising, grunning, maling osv. for å hindre nye rustangrep, var jeg endelig ferdig til midnatt. Etter en liten pause, var det ut i garasjen igjen å justere bremser. Ikke helt ideelt, ettersom nyjusterte trommelbremser bør "kjøres inn" for å bli helt beine.
Torsdag morgen var det EU kontroll. Var til stede selv for å kontrollere tilstanden når bilen sto på bukken. Fant endel mer rust som bør sveises, men kontrolløren mente at det ikke var kritisk for EU kontroll. Dermed gikk bilen igjennom med 0 feil

Bremsene også var 100% beine!
Så dette innlegget kan settes under kontoen opptur!