mai 05, 2025, 10:11:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor ut på halvautomat.  (Lest 1380 ganger)
OldBug
Seniormedlem

74mod 1303s

Vis profil
« på: oktober 02, 2011, 22:00:32 pm »

Hei, skulle ta ut motor i dag for første gang!
De to nederste boltene fant jeg selvfølgelig med en gang! en av de øverste tok jeg fra oversiden bak viftehuset.
Men den andre kommer jeg ikke til fra oversiden pga oljekjølerdeksel og fra undersiden ser jeg bare en svær rund sak som et stag kommer ut av, klarer ikke se bolten.
Må denne saken av for å komme til?
Bak den inn mot motor er det to bolter/muttre, en 10mm og en 13mm.
Boltene skal vel være 17mm?

en ting til. prøvde å finne svar i bug me videoen som går på å ta ut motor osv. Der sier han at det bare er 1600 motoren som har "doghouse" på baksiden!? Stemmer dette? For dette skal være en 1300.
« Siste redigering: oktober 02, 2011, 22:10:07 pm av OldBug » Loggført
Ove A
Medlem

Vis profil

« Svar #1 på: oktober 02, 2011, 22:17:01 pm »

Tok ut en 1300dp i går , og den hadde også fileret .

Bolten fant jeg tilslutt , skrudd inn FRA gearkassa mot motor , rett bak utløserarmen .
Loggført
Boerge
Seniormedlem

Vis profil

« Svar #2 på: oktober 02, 2011, 22:31:51 pm »

Ta en titt på denne tråden:
http://www.vwar.org/forum/index.php?topic=869.0

Det er lurt å skru løs Torque Converteren før du tar ut motoren (ellers må du sannsynligvis bytte en del pakninger som ikke er altfor enkle å få tak i).

Det skal være 17 mm mutre på de øvre motorfestene (gjennomgående bolt med mutre på "motorsiden"). Den store runde saken du nevner er sannsynligvis servoen som styrer clutcharmen - den bør helst stå urørt.
« Siste redigering: oktober 02, 2011, 22:33:27 pm av Boerge » Loggført

Cowboys from Hell
OldBug
Seniormedlem

74mod 1303s

Vis profil
« Svar #3 på: oktober 02, 2011, 23:22:51 pm »

Tusen takk for svar!

Loggført
OldBug
Seniormedlem

74mod 1303s

Vis profil
« Svar #4 på: oktober 02, 2011, 23:27:25 pm »

Det er lurt å skru løs Torque Converteren før du tar ut motoren (ellers må du sannsynligvis bytte en del pakninger som ikke er altfor enkle å få tak i).

Men hvordan skrur jeg den løs først? Den linken viser vel hvordan du fester torque converter.?
Kan hende jeg er helt idiot nå men har ikke gjort dette før! Tvilende
Loggført
Boerge
Seniormedlem

Vis profil

« Svar #5 på: oktober 03, 2011, 01:28:10 am »

Men hvordan skrur jeg den løs først? Den linken viser vel hvordan du fester torque converter.?
Kan hende jeg er helt idiot nå men har ikke gjort dette før! Tvilende
Konverteren er festet med fire bolter til "svinghjulsplaten" (du ser "ørene" på konverteren i linken). Du kommer til disse boltene gjennom åpningen(e) i girkassen.
Ganske informative bilder i femte innlegg i denne tråden : http://www.vwar.org/forum/index.php?topic=1244.0
Loggført

Cowboys from Hell
Pan
Supermedlem

Vis profil

« Svar #6 på: oktober 03, 2011, 08:54:03 am »

en ting til. prøvde å finne svar i bug me videoen som går på å ta ut motor osv. Der sier han at det bare er 1600 motoren som har "doghouse" på baksiden!? Stemmer dette? For dette skal være en 1300.

Regner med at Bug Me-videoen er laga av noen i USA? 1300 dobbeltportmotoren ble aldri levert til det markedet, tror jeg - alle biler som ble sendt over dit, fikk nok 1600-motor etter at VW begynte å lage dobbeltportmotorer. Så ja - i USA er det bare 1600-motoren som har doghouse, men ikke i Europa.
Loggført
OldBug
Seniormedlem

74mod 1303s

Vis profil
« Svar #7 på: oktober 03, 2011, 16:25:27 pm »

Takk for all info og hjelp!! nå står motoren på gulvet bak bilen! Gliser

Skal ha inn en 1600 motor, er det bare å skru av clutch fra 1600 og flytte over det som står i gamlemotor?? Tvilende
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!