mai 05, 2025, 11:57:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 914 race/street prosjekt  (Lest 1693 ganger)
StarBugs Geir
Supermedlem

Vis profil
« på: oktober 04, 2011, 12:23:36 pm »

Jeg har et 914 prosjekt stående, som jeg ribber. Hvis jeg på litt sikt får ånden over meg, kunne jeg tenkt meg på bygge en gate/bane-bil på denne. Har noen spørsmål:

- Får man godkjent en bil uten frontrute? Eventuelt med ekstremt nedkappet? Blir jo registert biler uten så.....
- Har targa-bøylen på 914 noen som helst bærende funksjon eller kan den fjernes uten å få problemer med godkjenning?
   (Den er jo ikke linket sammen med frontruten, så lite funksjon bortsett fra ved velt? Det blir bur/bøyle som i Anklebiter)

Legger ved et par bilder:

* anklebiter 914.JPG (71.55 KB. 640x437 - vist 200 ganger.)

* 914racing.jpg (41.52 KB. 580x385 - vist 155 ganger.)

« Siste redigering: oktober 04, 2011, 12:31:40 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Jærva
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 04, 2011, 19:25:53 pm »

Det med frontruta vet jeg ikke, men når det gjelder Targa-bøyla, så tror jeg nok ikke du kan fjerne denne. Grunnen til at jeg skriver det er at en gammel 911 Targa jeg vet om fikk mangel på eu-kontroll utført på trafikkstasjonen da de fant rust ved innfestinga / selve bøyla på en 911 targa, og på mangel-lapp stod det at det var rustangrep i bærende konstruksjon. Kan ikke se det helt for meg at det er regnet som bærende konstuksjon kun på 911 og da ikke på 914...  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
StarBugs Geir
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: oktober 05, 2011, 19:41:25 pm »

Forundrer meg ikke om du har rett, men forstår det ikke likevel. Hverken på 911 eller 914.....er det forsterkninger på 911cab som ikke er på Targaen? Den har jo heller ikke link mellom frontruteramme og targabøyle......det vil si ingen langsgående avstivning......
Loggført

1974 1303s
Pan
Supermedlem

Vis profil

« Svar #3 på: oktober 06, 2011, 00:40:13 am »

Tror man skal være forsiktig med å sette likhetstegn mellom 911 og 914. De er to forskjellige konstruksjoner.

Det tok lang tid før Porsche kunne tilby en cabriolet-utgave av 911, nettopp fordi de slet med å gjøre bilen stiv nok. Og de første åpne utgavene var vel nettopp Targaen, altså skal man ikke se bort fra at bøyla her har akkurat det - en avstivende effekt. 914 var vel ment å være åpen bil med avtagbart tak i utgangspunktet, så skal ikke se bort fra at det er noen grunnleggende forskjeller mellom 911 og 914.

Så lenge frontruta ikke er avgjørende for bilens konstruksjon, bør det vel neppe være noe hinder for å endre på denne, men dette vil nok komme veldig mye an på hvem hos biltilsynet du kommer i snakk med.
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: oktober 06, 2011, 08:31:14 am »

Setter ikke likhetstegn mellom 911 og 914, er vel heller nysgjerrig på om targabøyle uten link til frontruteramme har noen bærende/viktig funksjon bortsett fra ved velt. Skjønner det kan bety noe på feks. Golf, og tildels 911, der det er "baksete", men på 914 forstår jeg det ikke.....

På Anklebiter (bildet over) er det gjort slik:

Men det er klart veldig mye er gjort med bilen for å stive den av stort sett over alt....

http://projectanklebiter.blogspot.com/

Frontruterammen virker veldig svak, kan ikke se for meg at den har noen funksjon. Ser veldig mange race-914 kjører uten denne. Spørsmålet er om det er bygget inn forsterkninger for å kompensere, men det tror jeg ikke.
« Siste redigering: oktober 06, 2011, 08:39:02 am av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
Pan
Supermedlem

Vis profil

« Svar #5 på: oktober 06, 2011, 09:05:36 am »

Targabøylen har neppe noe å si for bilens stivhet i lengderetningen, men den kan være viktig for vridningsstivheten, dvs for å hindre at den vrir seg som en annen torsjonsfjær. På 911 har den nok en slik funksjon. Mer usikker på om den har det på 914.
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: oktober 06, 2011, 10:20:07 am »

Har fått endel opplysninger fra en annen 914-eier:

"Når det gjelder å bygge om bilen:
Først og fremst, så har nok ikke Targabøylen annen funksjon enn å være en veltebøyle/sikkerhetsbøyle. Den har selvfølgelig litt å si i forbindelse med vridbarheten av schassis, men den har nok ikke noe med selvbæringen av schassis.

F.eks 911 Targa. Denne har de samme forsterkningene i schassis som 911 Cabriolet.  Derfor får man godkjent ombygging fra Targa til Cabriolet, uten å forsterke schassis. Så Targabøylen kan du nok bare skjære rett av, men siden du snakker om godkjenning, så ville jeg tatt diskusjonen med myndighetene før du skjærer bøylen av. Lurt å bruke 911 Targa som argument.

Søk litt på 914 i USA forum f.eks pelican parts etc. Mange typer ombygginger og motoralternativer. Mulig du finner noe du kan bruke i forhold til godkjenning.

Så til bruken. Om du skal kjøre løp, så er det krav til fullt bur på åpene biler i alle klasser. Bane treff får du selvfølgelig kjøre, men du kan risikere at man krever bøyle og armstroppe , men det er litt individuelt. (Bilen må i tilegg være på skilter eller være lisensiert)
Løpskøring i Norge, så er det vel bare GT klassen du kan kjøre med en ombygget bil som kun er lisensiert. Om du har skilter i tilegg stil lisens, så kan du kjøre Porschecup også.

I Historisk, har de blitt strenge nå, så der følger man homologeringen slavisk, så der får man ikke kjørt ombygget bil lenger."

Mye god info!
Loggført

1974 1303s
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!