letting av svinghjul

(1/5) > >>

Hiandblue:
Hvor mye kan  et svinghjul lettes?
Har et 1700 svinghjul jeg tenkte jeg skulle lette litt

Hiandblue:
 ???Ingen her som har gjort dette ???
Er det bare a få av mest mulig??

Jærva:
Akkurat hvor mye du kan lette det vet jeg ikke, men.. Hvorfor skal du lette det? Kjører du rally?  Til gatebruk er det ikke nevneverdig nytte du får av det.. Det å lette et svinghjul er vel en av de tingene angående motor-trimming som har flere bakdeler enn fordeler. Eneste fordelen jeg kan nevne er : LITT raskere aks på første og kanskje andre gir (ikke mye) og at motoren HØRES kvikkere ut når du ruser motoren..  :-\  Bakdeler er : Økt slitasje på motor,ujevn tomgang,større tendens til å miste fart ved små hindringer eller i motbakke,mere vibrasjoner i motor (ikke nødvendigvis) og mer tendens til ujevn gange på lavt pådrag/lav fart..

Skal du feks. kjøre rally der du jager mye opp og ned kjapt  på turtall kan du hente noen få tiendeler med ett lettere svinghjul..

Leste en artikkel for noen år siden der dem testet 0-100 (eller det var 0-60 mph da men..) og joda dem fant ut at bilen var drøyt 0,1 sek kjappere 0-60 mpg etter snitt av flere aks-tester.. Men etter å ha regnet på det fant de ut at antaglig hovedgrunnen var ikke i seg selv at svinghjulet var lettere men at faktisk bilen var 2-3 kg lettere (etter regning). Dette eksperimentet ble utført på en Morris Mini av gamle typen som ble brukt til rally-bruk..

Hiandblue:
takk for svartet. fikk vite det jeg trengte .Og da blir svinghjulet som det er..

Hot Owl:
Vekten på svinghjulet har EN viktig oppgave, det er å holde motoren snurrende under "brukerfeil" dvs. kvelning. En annen oppgave er å være "frekvens-endrer" (ikke svingnings demper).
Lavere vekt på roterende masse frigjør effekt og jo lettere bilen er jo mindre vekt trenger du.

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side