letting av svinghjul
Anders Peder:
et lite spørsmål ang svinghjul .. ved demontering av motor heter d seg at man skal merke enden på veiva mot ene kanten på svinghjulet siden disse to delene er balansert mot hverandre, men hva hvis man glemte dette? hvis jeg bytter veiv så må jeg balaansere svinghjul opp på nytt. noe DIY rundt dette?
Lasse `65:
Sitat fra: zefiro på desember 21, 2007, 12:51:44 pm
et lite spørsmål ang svinghjul .. ved demontering av motor heter d seg at man skal merke enden på veiva mot ene kanten på svinghjulet siden disse to delene er balansert mot hverandre, men hva hvis man glemte dette? hvis jeg bytter veiv så må jeg balaansere svinghjul opp på nytt. noe DIY rundt dette?
hvis du bytter veiv så lønner det seg å avbalansere på ny uansett siden den nye veiven ikke har samme gometri
som den gamle
V-111:
Sitat fra: JHU på desember 18, 2007, 00:31:47 am
Vekten på svinghjulet har EN viktig oppgave, det er å holde motoren snurrende under "brukerfeil" dvs. kvelning. En annen oppgave er å være "frekvens-endrer" (ikke svingnings demper).
Lavere vekt på roterende masse frigjør effekt og jo lettere bilen er jo mindre vekt trenger du.
Hvor mye?
Hot Owl:
Sitat fra: V-111 på desember 21, 2007, 14:50:50 pm
Sitat fra: JHU på desember 18, 2007, 00:31:47 am
Vekten på svinghjulet har EN viktig oppgave, det er å holde motoren snurrende under "brukerfeil" dvs. kvelning. En annen oppgave er å være "frekvens-endrer" (ikke svingnings demper).
Lavere vekt på roterende masse frigjør effekt og jo lettere bilen er jo mindre vekt trenger du.
Hvor mye?
Seks kilo pleier å være "vanlig" vekt etter leting.
Utrolig mye "mystikk" og myter om hva svinghjulet "gjør", som du sikkert har sett. Det er et moment"batteri" ingen ting annet. Det suger til seg kraft som det gir fra seg om motoren skulle få problemer med å holde seg i gang (Dvs du holder på å kvele motoren). Et tungt svinghjul vil da holde motoren snurende til den tenner igjen.
Det er rett å slett en inrettning som hjelper folk med å få i gang bilen uten å kvele den (bestemødre og slikt:-) )
Svinghjulet er også dimensjonert etter vekten på bilen det sitter på, så en Type4 motor har nok et tyngre svinghjul fra VW´s side enn det de hadde satt på om den skulle i en type 1.
Selv har jeg kjørt med 4,5 kilo i noen år helt uten problemer.
V-111:
Sitat fra: JHU på desember 22, 2007, 12:25:05 pm
Sitat fra: V-111 på desember 21, 2007, 14:50:50 pm
Sitat fra: JHU på desember 18, 2007, 00:31:47 am
Vekten på svinghjulet har EN viktig oppgave, det er å holde motoren snurrende under "brukerfeil" dvs. kvelning. En annen oppgave er å være "frekvens-endrer" (ikke svingnings demper).
Lavere vekt på roterende masse frigjør effekt og jo lettere bilen er jo mindre vekt trenger du.
Hvor mye?
Seks kilo pleier å være "vanlig" vekt etter leting.
Utrolig mye "mystikk" og myter om hva svinghjulet "gjør", som du sikkert har sett. Det er et moment"batteri" ingen ting annet. Det suger til seg kraft som det gir fra seg om motoren skulle få problemer med å holde seg i gang (Dvs du holder på å kvele motoren). Et tungt svinghjul vil da holde motoren snurende til den tenner igjen.
Det er rett å slett en inrettning som hjelper folk med å få i gang bilen uten å kvele den (bestemødre og slikt:-) )
Svinghjulet er også dimensjonert etter vekten på bilen det sitter på, så en Type4 motor har nok et tyngre svinghjul fra VW´s side enn det de hadde satt på om den skulle i en type 1.
Selv har jeg kjørt med 4,5 kilo i noen år helt uten problemer.
Mente "Hvor mye større effekt"?
Om du f.eks måler i bremsebenk på konstant turtall kontra om du måler på rullende landevei...
Navigering
[0] Oversikt
[#] Neste side
[*] Forrige side