atufte
|
 |
« på: oktober 04, 2011, 21:01:51 pm » |
|
det er ett ordtak som sier...if it ain't broken don't fix it...  ....men jeg måtte bytte til dropspindler for og få tilbake geometrien foran, skiftet samtidig til Puma 2" forstilling, nye styrestag, nye linkpins + bushings, nye kingbolter + bushings, ny styresnekke etc...ja så og si alt nytt, men etter dette har jeg fått en slark jeg ikke klarer og lokalisere og dødgang på rattet (hadde null før med samme snekke)... Når jeg rikker hjulene vertikalt er det null slark, men til sidene er det bittelitt slark og en slags klakkelyd, trodde først det var de nye styrestagene, men gikk over disse nå og de er dønn kompakte uten noe slark, så jeg begynner og lure på om det er noe jeg har glemt og stramme ved montering, har gått over alle delene og etterstrammet, men det eneste jeg lurer på er vridningen på endeleddene på linkpins'a (veit ikke hva det heter)...de du må vri for og få igjennom bolten som fester bærearm til spindel... Dette er syyyyyyyykt irriterende håper noen har noen tips...
|
|
« Siste redigering: oktober 12, 2011, 20:29:15 pm av atufte »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: oktober 04, 2011, 21:36:59 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #2 på: oktober 04, 2011, 22:01:57 pm » |
|
Har sett dem, men takk uansett...(alt er gjort på en tilsvarende måte)...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #3 på: oktober 05, 2011, 00:40:37 am » |
|
og endeledda dine er bra?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem

SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #4 på: oktober 05, 2011, 07:54:59 am » |
|
sjekk att du har strammet pitman armen skikkelig, har hatt noen kunder som har fått en merkelig ''klonking'' og litt slakk etter bytte av styresnekke
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #5 på: oktober 07, 2011, 22:35:33 pm » |
|
Trenger hjelp...!!  Nå har jeg jobba på spreng for og prøve å få fikset forstillings problemene mine, (skulle hatt bilen på EU for flere uker siden) trodde i dag at jeg hadde funnet problemet da jeg etter og ha prøvd "alt" prøvde og stramme styresnekka, dette tok heller ikke bort slark/dødgangen og den ble hard på styringa. Har nå tatt fra hverandre alt og etterstrammet, sjekket alle mulige ledd men får det ikke til, ingenting hjelper, skjønner ingenting.... Så jeg tror faktisk ikke klarer og løse dette problemet selv. Derfor lurer på hvor mye en av dere skal ha for og fikse dette for meg, jeg kan godt hjelpe til, (hvis du/dere ønsker det) men jeg føler at min kunnskap ikke strekker til på dette omerådet…(selv om jeg har byttet forstilling 3 ganger nå uten problemer på under ett år?) Håper at det er noen i nærheten (Enebakk/Oslo omegn) som trenger litt penger  (Bilen er kjørbar, men vil helst ikke kjøre lenger enn jeg må...) 
|
|
« Siste redigering: oktober 10, 2011, 19:54:59 pm av atufte »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: oktober 07, 2011, 23:27:18 pm » |
|
kor mykje slark hadde du eigentlig?? du må aldri stramma snekko meir enn at du kjenner bolten får motstand når du skrur inn
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Wheeler
Supermedlem

|
 |
« Svar #7 på: oktober 07, 2011, 23:34:13 pm » |
|
Jeg kjøpte dropspindler av Lars Rosenquist som sa at man måtte skifte til nyere styrekuler yterst .Mest sansynlig er der forskjellige kon og da vil du kunne få slakk mellom spindel styrearm og gammel kule selv om du strammer aldri så mye på muttern.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #8 på: oktober 07, 2011, 23:50:42 pm » |
|
kor mykje slark hadde du eigentlig?? du må aldri stramma snekko meir enn at du kjenner bolten får motstand når du skrur inn
Ca. 3cm slark, altså alt for mye, ..Når jeg stramma den vred jeg den (skruen) bare en kvart runde altså til den fikk bittelitt motstand, ikke mer...(nå er den tilbake igjen den hvor den sto fra fabrikken)
|
|
« Siste redigering: oktober 10, 2011, 19:56:09 pm av atufte »
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #9 på: oktober 07, 2011, 23:58:21 pm » |
|
Jeg kjøpte dropspindler av Lars Rosenquist som sa at man måtte skifte til nyere styrekuler yterst .Mest sansynlig er der forskjellige kon og da vil du kunne få slakk mellom spindel styrearm og gammel kule selv om du strammer aldri så mye på muttern.
Hmm, hvordan ser den kula jeg evt. trenger ut...? (hvilket merke, og hvor kjøper jeg den evt?) Har testa at det er null slark i mellom pitarm og styrestag, men alikevel kjennes det ut som det er fra styrestagene slarken oppstår, så dette høres jo sannsynelig ut... Siden jeg hadde null slark med de gamle styrestagene kanskje det kan funke og bytte de ytterste kulene fra de nye til de fra de gamle, eller vil dette være pointless...?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #10 på: oktober 08, 2011, 23:39:25 pm » |
|
Er fint og se at det ikke er noen som trenger penger her inne, det betyr vel bare at folket er godt stilt om dagen...  Om noen alikevel kunne tenke seg og tjene noen kr. ville jeg forsatt satt stor pris på litt kyndig hjelp med dette...(setter også stor pris på hjelp jeg får her i tråden, men jeg må få noen til og se på dette i praksis for en løsning, da dette haster litt, så gi beskjed hvor jeg skal levere bilen så kommer jeg...  Trenger hjelp...!!  Håper at det er noen i nærheten (Enebakk/Oslo omegn) som trenger litt penger  (Bilen er kjørbar, men vil helst ikke kjøre lenger enn jeg må...)  [/quote]
|
|
« Siste redigering: oktober 10, 2011, 19:57:16 pm av atufte »
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem

|
 |
« Svar #11 på: oktober 10, 2011, 00:14:46 am » |
|
hei kjører fra oslo til spydeberg ca klokka 3 mandag ettermidag kan kjøre innom deg på vei hjem
ring meg
48194000
Andersen Racing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #12 på: oktober 11, 2011, 08:06:43 am » |
|
Takk for hjelp Andersen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem

:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: oktober 12, 2011, 09:19:49 am » |
|
Hva var problemet? Kan være greit for andre å vite som har tilsvarende problemer.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #14 på: oktober 12, 2011, 20:28:42 pm » |
|
Hva var problemet? Kan være greit for andre å vite som har tilsvarende problemer.
Feil endeledd og en ikke helt god styresnekke (selv om den er ny)...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem

Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #15 på: oktober 12, 2011, 22:32:39 pm » |
|
Ble vel betydelig bedre å kjøre nå tipper jeg?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
atufte
|
 |
« Svar #16 på: oktober 13, 2011, 23:36:25 pm » |
|
Ble vel betydelig bedre å kjøre nå tipper jeg?
Har ikke kommet så lang ennå, men tviler ikke på at det blir det, hehe 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|