Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« på: desember 06, 2007, 14:12:28 pm » |
|
VW type 3 har to forskjellige størrelser på indre hjullager foran, 27 og 29mm. Er det et logisk skille på dette mellom 5 og 4 bolt (1965/1966, tromler/skiver), eller er det andre endringer/skiller som er årsaken til forskjellen?
|
|
« Siste redigering: desember 06, 2007, 14:21:13 pm av Jøran Larssen »
|
Loggført
|
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: desember 06, 2007, 14:50:42 pm » |
|
Jeg kan ikke svare deg på hva som er årsaken til skillet (og det er ikke mellom skiver og tromler), men skillet går nokså sent i modellåret 1968 (27 mm tom ch nr 318 189 212, og 29 mm fom 318 189 213), av såvidt jeg vet, totalt 244 427 produserte. Min -68 Variant ligger nokså nært opptil byttet med ch nr 187 525...
Interessant å vite hva som er grunnen, dersom du finner det ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: desember 06, 2007, 14:57:33 pm » |
|
Flott. Da bekrefter du det jeg trodde også. Satt nemlig med info om et skille på chassinummer 318 189 213. Det kan være at årsaken er bytte av skiver og/eller calipere, til annen type/størrelse/fabrikant.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: desember 06, 2007, 21:00:07 pm » |
|
det er også forskjell på simringen inv. På en -67 jeg tok spindlene fra var det en gatemix av lager og simringer.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: desember 06, 2007, 21:14:28 pm » |
|
Ja, simmerringene og lagrene følges ad...
Ang grunner til endringen - det kan jo være en ren styrkemessig årsak til endringen, eller rett og slett standardstørrelser på lager...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #5 på: desember 06, 2007, 21:34:16 pm » |
|
foruten -67 som (hvis ikke jeg husker feil) har store lager (nyere type29mm) og liten simring (gml type fra 27mm)
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #6 på: desember 06, 2007, 22:18:29 pm » |
|
Blir ikke det litt trangt, med 27 mm simmerring på 29 mm spindeltapp, eller misforsto jeg noe nå?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #7 på: desember 06, 2007, 22:20:11 pm » |
|
diametern(der simringen tetter mot spindel) innenfor lageret på spindelen har en annen diameter som bestemmer str på simring
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #8 på: desember 08, 2007, 20:14:02 pm » |
|
Går dette skillet paralellet med skillet på Bobla, montro? 68-modellen har forskjellige lagre foran den også, skillet går i april 1968, tror jeg det var.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #9 på: desember 10, 2007, 09:54:50 am » |
|
Skille er i 65 (66), detter etter 68 så til slutt 72,som har 11mm tykkelse på skiva og større calipere,makan som 411.og da kan du få godkjent med 110Hk i din T3.
Magne
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #10 på: desember 10, 2007, 10:35:59 am » |
|
Går dette skillet paralellet med skillet på Bobla, montro? 68-modellen har forskjellige lagre foran den også, skillet går i april 1968, tror jeg det var.
April -68 stemmer nok ganske bra ift min tidl post ang ch nr, ja...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|