Fast Freddy
Supermedlem
    
Innlegg: 1497
Bosted: Verdal
|
 |
« på: november 26, 2011, 19:11:32 pm » |
|
Jeg skal sette inn 3 liter 911 motor i min Westfalia camper, og lurer på om noen har reg nr på biler i Norge som har dette godkjent i vognkort. Vet hvordan motor og girboks skal bygges inn i bilen, men ønsker at dette skal bli godkjent av Biltilsynet. Trenger derfor opplysninger og linker til folk som har gjordt dette før meg. Noen som kan hjelpe? 
|
|
|
Loggført
|
1979 Westfalia camper SOLGT 1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt 1987 Harley Davidson Softail 1971 Vw 1302s orginal cab solgt 1968 Vw Squareback Member of Roof lifters garage og Inntrøndelag Volkswagen klubb
Tlf 98891786
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #1 på: november 26, 2011, 23:34:00 pm » |
|
Trekkbilen til Stig Svee på Stjørdal/Trondheim....den er da vel en godkjent Bay med sekser i?
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #2 på: november 27, 2011, 11:46:22 am » |
|
jeg tror han heter Stig Sæter 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
VW 612 RS
Seniormedlem
   
Innlegg: 486
Bosted: Klæbu
VW 612 RS
|
 |
« Svar #3 på: november 27, 2011, 15:33:19 pm » |
|
Tror du skal slite med å få dette godkjent, men det er lov å prøve seg. Har du tatt dette med BT. Spurt om det er mulig?
|
|
|
Loggført
|
- Audi S6 -97 avant - Audi A4 -97 1.8TQ avant - VW 412/6 -74 (3,0/930) - VW 1303 -74 (2,9/901) - Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
|
|
|
Fast Freddy
Supermedlem
    
Innlegg: 1497
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #4 på: november 27, 2011, 16:51:26 pm » |
|
Ja jeg har snakket med Biltilsynet. Må nok søke om å få det godkjent. Men umulig var det ikke sa de 
|
|
|
Loggført
|
1979 Westfalia camper SOLGT 1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt 1987 Harley Davidson Softail 1971 Vw 1302s orginal cab solgt 1968 Vw Squareback Member of Roof lifters garage og Inntrøndelag Volkswagen klubb
Tlf 98891786
|
|
|
Pitt
Supermedlem
    
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal
oppdal så klart
|
 |
« Svar #5 på: november 27, 2011, 18:34:32 pm » |
|
Stig Sæter har vel hatt flere runder med tilsynet men han får den ikke godkjent med motor med så mye effekt på grunn av de bilene der ikke var levert med mer enn 80 hk eller noe sånt! trur det er for mye hk i de gamle 2,0 L porsche 6er motoran å til at han fikk det godkjent ! Trur nok løsninga for sånne ting nå for tia er å ta det igjennon TUV ! Det er heller ikke noe automatikk i en sånn ombygning om du viser til slike biler som er godkjent her i landet før med sånne motorer .
Pitt
|
|
|
Loggført
|
E ha kasta mange sånne !
Tlf 90834700
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #6 på: november 27, 2011, 18:47:45 pm » |
|
Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk, så på en bil som var levert med 112hk som største "standard" motor i Norge bør det vel være mulig å få til noe? I tillegg hadde Oettinger opptil 180hk og sen 90 talls Sør-Afrika biler hadde rundt 140hk, også diesel mener jeg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pitt
Supermedlem
    
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal
oppdal så klart
|
 |
« Svar #7 på: november 27, 2011, 19:00:30 pm » |
|
Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk, så på en bil som var levert med 112hk som største "standard" motor i Norge bør det vel være mulig å få til noe? I tillegg hadde Oettinger opptil 180hk og sen 90 talls Sør-Afrika biler hadde rundt 140hk, også diesel mener jeg.
Ja men bay var ikke levert med 112 HK det var T3 det . Pitt
|
|
|
Loggført
|
E ha kasta mange sånne !
Tlf 90834700
|
|
|
VW 612 RS
Seniormedlem
   
Innlegg: 486
Bosted: Klæbu
VW 612 RS
|
 |
« Svar #8 på: november 27, 2011, 19:59:38 pm » |
|
Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk
110HK hadde den første
|
|
|
Loggført
|
- Audi S6 -97 avant - Audi A4 -97 1.8TQ avant - VW 412/6 -74 (3,0/930) - VW 1303 -74 (2,9/901) - Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
|
|
|
Fast Freddy
Supermedlem
    
Innlegg: 1497
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #9 på: november 27, 2011, 22:40:58 pm » |
|
Inn skal motoren uansett. Men må få lakk på bilen først 
|
|
|
Loggført
|
1979 Westfalia camper SOLGT 1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt 1987 Harley Davidson Softail 1971 Vw 1302s orginal cab solgt 1968 Vw Squareback Member of Roof lifters garage og Inntrøndelag Volkswagen klubb
Tlf 98891786
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #10 på: november 28, 2011, 22:10:33 pm » |
|
Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk
110HK hadde den første Her er jeg dessverre nødt til å rette litt på deg  . 130 hk-motoren var den første , men 110 hk-utgaven kom senere i "spareutgaven" av 911 og i 914/6. Jeg vet om en bay som var godkjent med sekser, men det er 30 år siden den ble godkjent.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #11 på: november 28, 2011, 22:27:57 pm » |
|
Første 2 literen til 911 hadde vel ikke mer enn 130hk, så på en bil som var levert med 112hk som største "standard" motor i Norge bør det vel være mulig å få til noe? I tillegg hadde Oettinger opptil 180hk og sen 90 talls Sør-Afrika biler hadde rundt 140hk, også diesel mener jeg.
Er bærre tull at 112 hk var største standard-motor. T3 ble jo levert med 231 hk 3,2 liters Carrera motor som standard. I hverfall var det standard på de 20 som ble produsert Den har forøvrig navn som Porsche og ikke VW og heter Porsche B32. Noen bilder ligger ved her : Ganske billige er dem brukt og ,mener denne gikk for drøyt 70000 euro: http://www.oldtimergalerie.ch/images/auction/porscheb32.htm
|
|
« Siste redigering: november 28, 2011, 22:42:36 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
StarBugs Geir
Supermedlem
    
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #12 på: november 29, 2011, 00:41:58 am » |
|
Med oppgraderte bremser bør det ikke være noe stort problem å få godkjent 130hk sekser. Forutsatt at det ikke er altfor stor vektforskjell på en t4 klump og en sekser. Kjølingen er vel lettere på Porsche-motoren. Noen som har tallene? 
|
|
|
Loggført
|
1974 1303s 2018 Husqvarna Vitpilen 701
|
|
|
Fast Freddy
Supermedlem
    
Innlegg: 1497
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #13 på: desember 13, 2011, 09:04:19 am » |
|
Ingen som har mere info???
|
|
|
Loggført
|
1979 Westfalia camper SOLGT 1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt 1987 Harley Davidson Softail 1971 Vw 1302s orginal cab solgt 1968 Vw Squareback Member of Roof lifters garage og Inntrøndelag Volkswagen klubb
Tlf 98891786
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #14 på: desember 14, 2011, 20:53:09 pm » |
|
Kan love deg at en 911 6 'er er vesentlig tyngre enn en type 4
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #15 på: desember 14, 2011, 21:07:33 pm » |
|
Kan love deg at en 911 6 'er er vesentlig tyngre enn en type 4
JEG kan love deg at forskjellen ikke er SÅ stor : 2,0 bus-motor komplett med kjøling veier : 146 kg 2,7 liter komplett Porsche 911-sekser veier : 175 kg = 29 kg mer.. MEN, oljetanken kommer i tillegg da.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
|
Fast Freddy
Supermedlem
    
Innlegg: 1497
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #17 på: desember 15, 2011, 08:51:50 am » |
|
God info det. Men hvilke bremser bør jeg bruke ? (For å få dette bygget godkjent  ) Med det at motor blir tyngre så må jeg også kansje ha andre støtdempere bak? Hva brukes her?
|
|
|
Loggført
|
1979 Westfalia camper SOLGT 1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt 1987 Harley Davidson Softail 1971 Vw 1302s orginal cab solgt 1968 Vw Squareback Member of Roof lifters garage og Inntrøndelag Volkswagen klubb
Tlf 98891786
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #18 på: desember 15, 2011, 09:17:39 am » |
|
Tror det smarteste du kan gjøre er å skrive en søknad til BT om hva du har tenkt å gjøre + hvilke deler du har tenkt til å bruke, med delenr (det liker de ,sånn at det er lett å identifisere) Hvis du i tillegg har papirer på hva delene er beregnet på vil det være en fordel. Feks bremsedeler, hvis du tar de fra feks. en Porsche 964, så får du Embret på Porsche( Autozentrum) til å skrive hva de er bygd til , hk og vekt. Hvis du i tillegg legger inn forsterkninger rundt demperfestene bak og bruker Coilovers til feks 964 i tillegg til torsjonsfjærene så vil nok det også hjelpe( må bygge om til "øye " på toppen av demperen.) Du må også huske på at selv om det er mer hk i 6 ern, så kommer ikke de hestene gratis, så jeg tror du hadde fått vel så mye trøkk i en T4 motor til en lavere pris, totalt sett. 3 litern blir en del tyngre og det skal dyttes det også  Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #19 på: desember 16, 2011, 20:01:56 pm » |
|
Tror det smarteste du kan gjøre er å skrive en søknad til BT om hva du har tenkt å gjøre + hvilke deler du har tenkt til å bruke, med delenr (det liker de ,sånn at det er lett å identifisere) Hvis du i tillegg har papirer på hva delene er beregnet på vil det være en fordel. Feks bremsedeler, hvis du tar de fra feks. en Porsche 964, så får du Embret på Porsche( Autozentrum) til å skrive hva de er bygd til , hk og vekt. Hvis du i tillegg legger inn forsterkninger rundt demperfestene bak og bruker Coilovers til feks 964 i tillegg til torsjonsfjærene så vil nok det også hjelpe( må bygge om til "øye " på toppen av demperen.) Du må også huske på at selv om det er mer hk i 6 ern, så kommer ikke de hestene gratis, så jeg tror du hadde fått vel så mye trøkk i en T4 motor til en lavere pris, totalt sett. 3 litern blir en del tyngre og det skal dyttes det også  Lykke til! Nå er jo en Porsche 964 en "LITT" annen bil enn en bay. Vektforhold osv. , slik at jeg ville vel heller ha fått fram info fra den B32-bussen (t3) over her som vel er en bil som er mer lik. Den bruker bremser fra Porsche 911 Carrera 3,2 og er jo faktisk "produsert" i 20 eksemplarer. Er forsåvidt enig med at det kan være like enkelt å få mere hk i den type 4 motoren, men driftsikkerheten i en porsche-sekser skal du lete leeeeenge etter å slå i en sportsbil. Står faktisk nå en Porsche 911 3,2 til salgs på finn som har gått rundt 430 tkm og går bra enda, men har nok blitt bra rusten da.. + lyden da selvsagt!
|
|
« Siste redigering: desember 16, 2011, 20:03:46 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #20 på: desember 16, 2011, 20:29:15 pm » |
|
Jeg har faktisk sett begge typer bil, Jærva. Poenget er at BT vil ha bremser og understell som iallefall tåler det du skal ha inn, helst mer. Tipper vel at delene til den bussen som er bygd i 20 eksemplarer blir noe dyrere enn til feks en 964. 964 bremsene fungerer mer enn bra nok til 200+ hk og 1100-1200kg i og med at den har 250 hk og vel veier rundt 1450 kg. Bremsekraften kan man jo også justere, hvis man setter på en " fordeler" mellom fram og bakbrems.
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #21 på: desember 16, 2011, 22:51:57 pm » |
|
Jeg har faktisk sett begge typer bil, Jærva. Poenget er at BT vil ha bremser og understell som iallefall tåler det du skal ha inn, helst mer. Tipper vel at delene til den bussen som er bygd i 20 eksemplarer blir noe dyrere enn til feks en 964. 964 bremsene fungerer mer enn bra nok til 200+ hk og 1100-1200kg i og med at den har 250 hk og vel veier rundt 1450 kg. Bremsekraften kan man jo også justere, hvis man setter på en " fordeler" mellom fram og bakbrems.
Tror nok carrera 3,2 bremsene er billigere enn carrera 4.bremsene. Bussen er bygget i kun 20 eksemplarer ja, men bremsene er jo fra en av de mest solgte 911`er. En slik justeringsventil mellom frem/bak har jeg ikke veldig tro på at tilsynet liker...
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #22 på: desember 16, 2011, 23:56:04 pm » |
|
Det var da voldsomt til pirk da  Les i mitt første innlegg: feks fra en 964, samma for meg hva hvem og hvor, hvorfor hvordan og så videre, les det som et forslag, ikke som en fasit på hva han skal bruke!
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
Pitt
Supermedlem
    
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal
oppdal så klart
|
 |
« Svar #23 på: desember 17, 2011, 01:13:15 am » |
|
Får aldri i verden igjennom den bilen her hos biltilsynet med sånn motor om man tar bremser fra ett lokomotiv en gang ! Pitt 
|
|
|
Loggført
|
E ha kasta mange sånne !
Tlf 90834700
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #24 på: desember 17, 2011, 12:13:23 pm » |
|
Jeg er nok langt på vei enig, det er en grunn til at jeg ikke gadd å gå videre med det. hadde nok vært lettere hvis bilen hadde vært pre 71 mod. De på BT i skien sa at det ikke var umulig, men problemet er at de vil ha Tuv på akkurat den type bil, med de deler som er brukt , hvis bilen er etter 71. Er den før 71, vil de ha papirer på hva delene tåler , ikke opp mot type bil.
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
Happy Tom
Medlem
  
Innlegg: 164
Bosted:
|
 |
« Svar #25 på: desember 17, 2011, 16:24:56 pm » |
|
vw612rs; står det ikke Porschemotor i vognkortet til din 412? Flaks? Har en 411 samt forhåpentligvis en 73 t2 snart, har lyst å putte 2,7sekseren jeg har inn i en av disse...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 612 RS
Seniormedlem
   
Innlegg: 486
Bosted: Klæbu
VW 612 RS
|
 |
« Svar #26 på: desember 17, 2011, 17:28:05 pm » |
|
vw612rs; står det ikke Porschemotor i vognkortet til din 412? Flaks? Har en 411 samt forhåpentligvis en 73 t2 snart, har lyst å putte 2,7sekseren jeg har inn i en av disse...
Nei, den er ikke godkjent ennå. Holder på for harde livet i håp om å bli ferdig til sommeren. Tiden strekker bare ikke til. Har dialog med Tüf og det er mulig jeg må ned til Tyskland med bilen. Det er ikke avklart ennå. De mener kanskje jeg kan få slippe i og med at det finnes en tysk 411 med sekser på orginale bremser og understell. BT henger seg egentlig kun opp i stivheten i karosseriet og Tüf mener at 411/412 ikke er noe svakeren en Porsche 911 G-modell. Men nå jeg først skal via Tûf så vil jeg ha med Rüf hjula (9 og 10x17) og da med endret sporvidde. Dette er Tûf positive til bare det er kjørbart som de sier. Det er derfor de kanskje vil ha ned bilen. Jeg tar gjerne turen kan du si :-) Men det er ikke dette tråden handler om. Sorry Freddy. Har lenge hatt lyst til å si noe men har ikke hatt lyst til å være negativ for jeg TROR ikke det er så enkelt å få til. Det er bare så FETT at noe prøver selv om det er en lang vei å gå. MEN tror også det er mulig hvis man skulle være så heldig å treffe de rette folka. Stivheten i en Bay kan umulig være noe tema. Disse er beregnet for en større belastning enn en person bil. Man må bare finne de rette argumentene og snakke med de rette folka som er interessert i å finne en løsning. Det er bare så fortvilet at det finnes forskjelliger "regler" avhengig av hvem du snakker med. Kunne skrevet masse om min prosess, men denne tråden handler om Freddy sin Bay. Hadde en gang en prosjektråd på min 412, men etter nok av surr og tull på PM fikk jeg slettet tråden. Hvorfor skal folk slenge drit på PM. Da tenkte jeg dropper hele greie. Folk trenger ikke vita hva man holder på med når det skal være slik. Man tregner ikke være i miljøet en gang når det skal være slik. 612´n kommer på veien om ikke så lenge om folk vil eller ikke :-) Bilen min tar form sakte med sikkert den :-) Nå har den fått et nytt "hjem" også Men kan godt ta opp "tråden" igjen hvis det er ønskelig
|
|
« Siste redigering: desember 17, 2011, 17:33:51 pm av VW 612 RS »
|
Loggført
|
- Audi S6 -97 avant - Audi A4 -97 1.8TQ avant - VW 412/6 -74 (3,0/930) - VW 1303 -74 (2,9/901) - Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
|
|
|
VW 612 RS
Seniormedlem
   
Innlegg: 486
Bosted: Klæbu
VW 612 RS
|
 |
« Svar #27 på: desember 17, 2011, 17:53:33 pm » |
|
Kan love deg at en 911 6 'er er vesentlig tyngre enn en type 4
JEG kan love deg at forskjellen ikke er SÅ stor : 2,0 bus-motor komplett med kjøling veier : 146 kg 2,7 liter komplett Porsche 911-sekser veier : 175 kg = 29 kg mer.. MEN, oljetanken kommer i tillegg da. Ja, vekta er vel ikke noe skrike noe om. Man kan lav være å sette inn en basskasse med 2x12" som fort er rundt differansen mellom disse motoralternativene. Hvem trenger basskasse når man har ei "basskasse" som leverer ekte 6´r lyd :-)
|
|
« Siste redigering: desember 17, 2011, 17:59:16 pm av VW 612 RS »
|
Loggført
|
- Audi S6 -97 avant - Audi A4 -97 1.8TQ avant - VW 412/6 -74 (3,0/930) - VW 1303 -74 (2,9/901) - Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
|
|
|
Happy Tom
Medlem
  
Innlegg: 164
Bosted:
|
 |
« Svar #28 på: desember 18, 2011, 20:55:05 pm » |
|
Vær så snill å start opp prosjekttråden igjen! En av de mest interessante trådene som er! At noen faktisk sender deg PMer om ditt motorvalg er ganske utrolig... Sorry for kapring Freddy!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Soddli
Seniormedlem
   
Innlegg: 413
Bosted: Levanger
|
 |
« Svar #29 på: desember 19, 2011, 14:01:39 pm » |
|
Hadde en 1980 mod 1980 T3 Reimo Camper for endel år siden. Elwood hadde den før meg og den ble brukt på mange turer. Denne var ombygd av en kar i Oslo og hadde en 2,7 911 motor (150hk) og 915 girkasse. Denne komboen var som gjort for bilen og den gikk godt. (når den gikk...vi hadde vel noen innsprut problemer mener jeg å huske..) Langbeint var den og husker jeg, 150 i 3. gir :-) Var ikke godkjent når jeg hadde den, orginale bremser. Men jeg har spec'en på B32 liggende og denne var TUV godkjent med 3,2 231 hk. Denne brukte 3,2 Carrera bremser foran og trommelbremser bak. En ting med en 6'er kontra T4 motor er lyd og hk økning, den mest merkbare forskjellen er dreimoment. En 6'er gir et herlig drag og passer godt i store biler. Masse ombygginger gjort i Tyskland,og jeg har sett flere T3'er med 3,6/3,8 kuske rundt på Nurburgring i godt driv. En av de som har bygd om både T3 og Bay med 6'er er firmat Claer: Claer Automobile GmbH Glück-Auf-Str. 5 56348 Weisel Telefon 06774 765 Email info@claer-automobile.de
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|