JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« på: desember 01, 2011, 18:28:47 pm » |
|
Hei. Nå har jeg lenge hatt lyst til å prøve å få bilen godkjent med større motorvolum og effekt. Så derfor spør jeg her. Hvordan skal jeg utføre dette? Er det mulig å utføre noe slikt? I sammenheng med dette, så har jeg da vurdert å kjøpe csp sitt skivebremsesett med TUV papirer. Er det noen her som har godkjent disse bremsene, evt med økt motoreffekt i tillegg? For det jeg da lurer litt på, er om det er lurt å bruke tilsynelatende mye penger på TUV godkjente bremser, vis det uansett ikke lar seg gjøre å godkjenne økt effekt og volum. Er det noen som har noe konkret informasjon rundt emne? Evt hvordan skal jeg gå frem for å prøve å utføre dette, hva skal jeg gjøre? Jeg er serriøs rundt emnet, og er villig til å legge litt arbeid i dette. Håper på gode svar, og er interessert i å høre hva andre her har gjort for å godkjenne forskjellige ombygginger. JLH 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1 på: desember 01, 2011, 21:47:35 pm » |
|
det er mange tråder om emnet, bruk søkefunksjonen  Kort sagt får du godkjent 160 hk med riktige bremser ganske enkelt, men som sagt søk litt så finner du mye konkret info.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #2 på: desember 01, 2011, 21:56:43 pm » |
|
Har en søknad inne nå,kan gi deg litt info når jeg får svar 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #3 på: desember 01, 2011, 22:02:57 pm » |
|
skal inn på risløkka å vise 64 boble med skiver, puma, og 1915 motor den 12 desember.. kan prøve å huske å legge inn resultatet her etterpå
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #4 på: desember 01, 2011, 22:04:25 pm » |
|
skal inn på risløkka å vise 64 boble med skiver, puma, og 1915 motor den 12 desember.. kan prøve å huske å legge inn resultatet her etterpå Så det var ikke no problem for Tilsynet med skiver,puma og 1915?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #5 på: desember 01, 2011, 22:51:52 pm » |
|
ikke ifølge svaret på søknaden som ble sendt i sommer, gjenstår å se hva som blir sagt på visninga... men regner med at d går greit, bremsepapirer på motor, 4-hjulskontroll og papirer på bremsene og puma,
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #6 på: desember 01, 2011, 22:55:00 pm » |
|
Hvor mye bremset motoren?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #7 på: desember 01, 2011, 23:03:11 pm » |
|
ikke så mye...  seriøst, så husker jeg ikke, det er ikke min bil, men skal legge ut resultatet av visninga her..
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #8 på: desember 02, 2011, 00:23:44 am » |
|
Grunnen til at jeg valgte å lage en egen tråd er først og fremst det at jeg retter meg mot CSP sine skivebremser i tillegg til økt motoreffekt etc. CSP sine siste TUV godkjente bremser har jeg ikke klart å finne noe konkrete tråder/svar på, hva folk har gjort og resultater i henhold til disse. Når det kommer til søknader osv, så har jeg jo skjønt såpass at noe må skrives og søkes om. Men jeg lurer litt på hvordan folk har gått frem? Hvordan har dere skrevet søknadene? Hvilke rekkefølge har dere gjort ting? Hvem kontaktet dere før evt en søknad? Er som sagt interessert i det meste som er gjort gjennom prosessen ved en søknad/godkjenning.  Blir litt sånn ''how to'' tråd, da dette området innenfor hobbyen foreløpig er helt blankt for meg.  Er takknemlig for all hjelp. JLH
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #9 på: desember 02, 2011, 00:27:51 am » |
|
enkleste må vel være å kontakte csp, og høre hva de bremsene er godkjent for? Hvorfor ikke bruke Kerscher, som mange andre?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #10 på: desember 02, 2011, 01:00:46 am » |
|
enkleste må vel være å kontakte csp, og høre hva de bremsene er godkjent for? Hvorfor ikke bruke Kerscher, som mange andre?
Vet hva bremsene er godkjent for, men spm er som sagt om det er noen som har noe erfaring med disse bremsene. Har noen prøvd å få igjennom godkjenning med disse bremsene ect. Grunnen til at jeg ikke velger Kerscher er boltsirkel. Sist jeg sjekket, så kommer de bare i 5-130 og ikke 5-205. CSP har begge deler, og jeg ønsker 5-205.  JLH
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #11 på: desember 02, 2011, 08:39:58 am » |
|
hvis du vet hva csp sine tuv-papirer sier, har du jo kommet langt. Da ville jeg formulert en søknat basert på det. det viktigste er å få i gang dialogen med biltilsynet, og hvis du startert med å sende søknad, hvor du henviser til tuv-papirer med en viss effekt, skal det mye til at det ikke går i orden.
Hvor mange hk står det i de papirene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #12 på: desember 02, 2011, 09:11:22 am » |
|
Problemet her er at etter hva jeg har hørt så er det ikke så lett å få tilsynet med på trimmet motor, da dem ikke har garantier for den faktiske effekten og utslippet i en så godkjenner de den uansett ikke. Og om en ikke får godkjent motoren da er det liten vits med godkjente bremser.
For bremsene godkjenner de nok siden de har Tüv, men det er jo liten vits om det ikke står effekt i vognkortet.
Grelland, hva står det i vognkortet ditt til Ghiaen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #13 på: desember 02, 2011, 09:45:22 am » |
|
Litt om min erfaring:
Først og fremst, ha en god dialog med ditt tilsyn og SFOOR. Fortell hva du ønsker å oppnå og spill på lag. Selv lagde jeg en smørbrødliste:
- Bur - Effekt/Motorstørrelse - Bremser - Stoler - Seler - Senk - Felger
Og etter en stund fikk jeg svar på alle mine spørsmål. Feks:
- Bur OK, støtsoner må polstres, dørstrevere må fjernes da de hindrer evakuering og buret må være Bilsportgodkjent. Det siste er en liten nøtt for da er du inne på hvilke bur du har, rally eller drag osv osv. Biler med bur blir omregistrert til 2 seter.
- Effekt, bremsepapir må fremvises og det må gå frem av bremsepapiret at det er din bil.
- Bremser, Jeg mener at det som skiller Kercher fra de andre er at de faktisk skriver at bil med årsmodell 19xx til 19xx er godkjent med xxx effekt såfremt deler med nr xxx og xxx og xxx er montert i henhold til anvisningen. Det vises også til ditt chassinr i sertifikatet, med andre ord så er det personlig. Det står også nøye beskrevet hvor alle merkinger og stempler skal stå og dette sjekkes under kontrollen. NB, du får faktisk effekt registrert og ikke hva bremsene er godkjent for.
Her er en oversettelse av Kercher sertifikatet:
Delegodkjeningsnr: Nr. 370-016-01-FBKB / Fabrikant : Kerscher Tuning GmbH / Type: Bremseanlegg VW ”Boble” Dele erklæring Nr. 370-016-01-FBKB
Forksriftsmessigheten for et kjøretøy ved foreskrift Inn-eller påbygg av deler i overenstemmelse med §19 avsender 3 Nr. 4 StVZO For delen / endringsomfanget: Bremseanlegg For type: Bemseanlegg VW ”Boble” Fabrikant: Kerscher Tuning GmbH, Eggenfeldener Stra. 46a 84326 Falkenberg
0. Instruksjoner for kjøretøy eier:
Snareste gjennomføring og stadfestning av endringsgodkjening: Gjennom de nevnte enringer opphører kjøretillatelsen, når ikke straks de foreskrevne endringsgodkjenning i overenstemmelse med StVZO §19 avsender 3 gjennomføres og stadfestes, eller fastlagte pålegg ikke overholdes. Etter gjennomføringen av den tekniske endringer skal kjøretøyet vises i henhold til dele-erklæringen øyeblikkelig hos en offenlig godkjent sakkyndig eller kontrollør ved Teknisk godkjenningsplass, eller en godkjenningsingeniør hos en offenlig godkjent overvåkningsorganisasjon for gjennomføring og stadfestning av de foreskrevne endringer demonstrere.
Overholdelse av instruksjoner for bruk og betingelser:
De under III og IV oppførte instruksjoner og betingelser skal derved overholdes. Medbringelse av dokumenter Etter den gjennomførte endringsgodkjenningen skal dokumentasjon med stadfestning av endringsgodkjenningen medbringes med vognpapirene og vedkommende person ved forespørsel fremvises; dette bortfaller etter korrigering av vognpapirene. Korrigering av vognpapirene Korrigeringen av vognpapirene (registreringsbevis og kjøretøydokumentasjon, driftstillatelse etter §18 avsender 5. StVZO eller tilleggsnotat) skal gjennom den vedkommende bevilgninsmyndighet gjennom vogneier tilsvarende bestemmelse stadfestets forskriftsmessig endringer søkes om. Videre bestemmelser er stadfestet forskriftsmessig enringer sluttes av. I. Bruksområde Kjøretøyfabrikant: Volkswagen årsmodell xxxx Kjøretøytype / utførelse: 11,13,15 Handelsbetegnelse: Boble ABE-Nr. 11:2180 13:8203 15:2004, /1/2/3/4/5 Videre nødvendige spesifikasjoner eller innskrenkninger for anvendelsesområde for kjøretøyet: Kun for kjøretøy med 2-krets bremseanlegg Kun for kjøretøy med skivebremser på forakselen
II. Beskrivelse av delene og enringsomfanget 1. Foraksel De eksisterende skivebremsene blir skiftet ut med en innvendig luftet skivebrems. Disse kan valgvis være hullborret, slisset eller hullborret og slisset. Hjulinnfestingen skjer gjennom en 4-bolts innfestning eller en 5-bolt innfestning. Videre blir en annen bremsecaliper benyttet. 1.1 Bremseskive Fabrikant: Kerscher Utførelse: Innendig luftet bremseskive, valgvis hullborret, slisset eller hullborret og slisset. Hjulinnfesting med 4-bolter eller 4 bolter. Mål: Skivediameter 278mm; Skivetykkelse (innvendig luftet) 19mm; Midtsentrering: 57,1; 71,5; 72,5; eller 78,6mm, valgvis 5-bolt eller 4-bolt innfestning. Finees i følgende boltsirkel/bolttall/midsentrerings kombinasjoner: 100/4/57,1 100/5/57,1 108/4/57,1 120/5/72,5 130/5/71,5 130/4/78,6 Materiale: G-ALSi (CU) Innfestning: 4 hjulbolter M12x1,5 henholdsvis 5 hjulbolter M14x1,5 eller M12x1,5 Kjennetegn: `K´innstempling på annleggsflaten for hjulet 1.2 Bremsecaliper Fabrikant: Continental Teves AG, Fankfurt/Main Utførelse: 2-stempel fastcaliper, 42mm stempeldiameter med distansestykke 9,5mm Innfestning: Bolter som seriemessig, sikret med Loctite, med 4mm skiver for å senterere bremsecaliper mot bremseskiven Kjennetegn: `K´innstempling på huset. ATE-støpemerket kan være ulikt. Kerscher er ansvarlig fir at riktig bremsecaliper benyttes gjennom `K´innstempling 1.3 Bremsebelegg :Som serie skivebremser 2. Bakaksel Valgfritt kan de tre følgende bremseanlegg benyttet: 2.1 Seriemessig trommelbrems (4-bolt) 2.2 Kerscher bremsetromler (5-bolt) Fabrikant: Kerscher Utførelse: Bremsetrommelen er identisk med den seriemessige utenom boltantallet henholdsvis boltsirkelen. Mål: Boltsirkel som serie Bremseflate 230x48mm Finnes i følgende boltsirkel/bolttall/midsentrerings kombinasjoner: 100/4/57,1 100/5/57,1 108/4/57,1 120/5/72,5 130/5/71,5 130/4/78,6 Materiale: GG-25 Innfestning: 4 hjulbolter M12x1,5 henholdsvis 5 hjulbolter M14x1,5 eller M12x1,5 Kjennetegn: `K´innstempling på annleggsflaten for hjulet 2.3 Kerscher skivebrems Fabrikant: Kerscher Utførelse: Massiv bremseskive, valgvis hullboret, slisset, eller hullboret og slisset . I stedet for den seriemessige bremsetrommelen blir et nav montert som innfesting for bremseskiven. Innfestningen for hjulet tilsvarende forakselskivebremsen. Mål: Skivediameter 262mm Tykkelse: 9mm Midtsentrering: 57,1; 71,5; 72,5; eller 78,6mm, valgvis 5-bolt eller 4-bolt innfestning Finnes i følgende boltsirkel/bolttall/midsentrerings kombinasjoner: 100/4/57,1 100/5/57,1 108/4/57,1 120/5/72,5 130/5/71,5 130/4/78,6 Materiale: GG-40 Innfestning: 4 hjulbolter M12x1,5 henholdsvis 5 hjulbolter M14x1,5 eller M12x1,5 Kjennetegn: `K´innstempling 2.3.1 Nav Fabrikant: Kerscher Utførelse: Navplate med 21 henholdsvis 29,5mm distansering som innfesting for skivebrems Materiale: G-ALSi 12 (CU) Innfesting: 4 bolter M10x50mm Kjennetegn: `Kerscher´ utfresning 2.3.2 Bremsecaliper Fabrikant: Girling Utførelse: Enstempel glidecaliper Mål: Stempeldiameter 38mm Innfesting: 2 bolter M10 (10.9), lengde 25mm Kjennetegn: Girling og `K´innstempling 2.3.3. Bremsebelegg Girling 2964, anleggsflate 70x40mm 3. Hovedbremsesylinder Det er valgfritt om den seriemessige hovedbremsesylinder eller den følgende hovedbremsesylinder fra Kerscher benyttes Fabrikant: Girling Utførelse: Tandem hovedbremsesylinder Mål: Stempeldiamtere 20,64/20,64 mm Kjennetegn: `K´innstempling III. Instruksjoner og betingelser 1. Instruksjoner og betingelser for benyttelse Det seriemessige dekkblekket for skivebremsen må taes vekk. På grunn av den endrede monteringsstillingen for den bakre bremsecaliperen må luftingen av bremseanlegget svare til beskrivelsen fra Kerscher i et instruksjonsnotat til kjøretøyeier. Bremseslangene og rør må plasseres slik at de ved fjærbevegelser ingen understellsdeler berører. 2. Instruksjoner og betingelser for endringsgodkjenning 2.1. Alle ikke beskrevne deler av bremseanlegget tilsvarer seriemessig 2.2. Korrekt montering av bremseskiven, adapter, bremsecaliper, bremserør og slanger skal etterkontrolleres. 2.3 . For spesialhjul henholdsvis senking er særskilte erklæringer (ABE, deleerklæringer eller prøverapport) å fremlegge. Det er en godkjennig etter §21 begrenset nødvendig. 2.4. Sporviddeøkningen ved montering av skivebremsen på forakselen etter II er 8mm, henholdsvis på bakakselen etter II er 4mm, har ingen negativ innflytelse. Tilstrekklig hjulavskjerming av seriemessige dekk blir ivaretatt. 2.5. Håndbremskabelen skal festes ytterligere, for at under alle omstendigheter (tomt og fullastet kjøretøy) føringsrøret ikke tar borti støtdemperen. Ellers skal føringsrøret med et gummihylster beskyttes. 2.6. Det må foreligge et intruksjonsnotat fra Kerscher for lufting av bremseanlegget. 2.7. Bremseskiven på aksel 2 kan også i forbindelse med seriemessige skivebremser på aksel 1 benyttes (i overenkomst med fra VW frigitte motoreffekter) 3. Instruksjoner og betingelser for kjøretøyeier 3.1. Monteringsanvisning fra fabrikant/forslagsstiller vedlagte monteringsanvisning skal overholdes og ved godkjenningen fremlegges. 3.2. Etter suksessfull monteringsprøving gjennom vedkommende kjøretøyssakkyndige mottar De en attestasjon eller en innskrivning i registreringsbeviset. 4. Korrigering av registreringsbevis (eksempel) En korrigering av registreingsbeviset er påkrevd. Forslag til innskrivning: eksempel Nummer:33 Innskrivning: Montert Kerscher bremseanlegg:tandem hovedbremsesylinder, fabrikant Girling, Kjennetegn K. Skivebremser foran innvendig luftet, hullborret og slisset. Diameter 278mm, tykkelse 19mm, 2-stempel bremsecaliper fabrikant Conti Teves og skivebremser bak hullborret og slisset, bremsecaliper fabrikant Girling, kjennetegn til en hver tid K med hjulinnfesting boltantall 5 og boltsirkel 130mm. IV. Prøvegrunnlag og prøveresultat De under II beskrevne endringer ble under tilsvarende prøvegrunnlag undersøkt: Bremseanlegg §41 StVZO (retningslinjer for bremseprøving for motorkjøretøy og tilhengere) Fri bevegelse av hjulene Hjulskjerming §36a Kjøreegenskaper. Blir på forakselen de innvendig luftete skivebremser i overenstemmelse med II og på bakhjulene i stedet for de seriemessige hjulsylindrene 17,46 til de større 19,05 montert, so blir også EGretningslinjene oppfyllt (beregning gjennom ATE 2.11 88)
Henvisning: I denne kombinasjonen ble bremseanlegget etter retninglinjene for bremseprøving av motorkjøretøy og og tilhengere (VkBL. 1964) for det vedkommende kjøretøy med en motoreffekt til 100kW prøvd. Blir på forakselen de innvendig luftete skivebremser i overenstemmeler med II og på bakhjulene skivebremser benyttet, så blir retningslinjenene for bremseprøving av motorkjøretøy og tilhengere (VkBL. 1964) oppfyllt. For det vedkommende kjøretøy ble en motoreffekt til 118kW prøvd.
Mot de under II beskrevne ombygginger oppstår ingen tekniske betenkligheter. For fremstilling av deleerklæringen ble prøveberetning 361-055-88 inklusive tilføyelser anvendt. V. Vedlegg Monteringsinstruksjon med beskrivelse av utluftning Tegninger av de forskjellige bremseskiver
Kan også nevne at jeg fikk oversatt alle sertifikat av en offentlig godkjent oversetter og laget kopier som tilsynet fikk til sine arkiver. Alle sertifikat og papirer er nøye merket og sirlig plassert i en perm.
Håper dette er til hjelp.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #14 på: desember 02, 2011, 09:45:43 am » |
|
i Ghian står det noe sånt som godkjent med 1835cc motor med ca 100 hk, men i svaret på søknaden står det at den blir godkjent med inntil 136 hk med de bremsene, men de ville ikke skrive høyere effekt i vognkortet enn det jeg faktisk hadde i bilen ved visning. Dersom jeg setter i større motor, var det vare å komme opp igjen og få skrevet inn ny effekt (inntil 136 hk). I søknaden informerte jeg også om at jeg har planer om ytterligere ffektøkning, og da med skivebremser bak, da godkjenner de inntil 160 hk (i hht TUV-papirene fra Kerscher).
Veldig imøtekommende og greie å kommunisere med her i Tønsberg i alle fall
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #15 på: desember 02, 2011, 09:47:12 am » |
|
og det er ikke riktig at tuv-papirene fra Kerscher refererer til chassisnummer, eller min bil, Kalle  Og jeg slapp å oversette, "inspektøren" kunne tydligvis tysk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #16 på: desember 02, 2011, 09:56:06 am » |
|
og det er ikke riktig at tuv-papirene fra Kerscher refererer til chassisnummer, eller min bil, Kalle  Dette har vi diskutert før. Det går klart frem av mine TÜV sertifikat, både på bremser og forstilling, at de tilhører bil med chassi # xxxxxxxxx
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #17 på: desember 02, 2011, 10:53:02 am » |
|
tror jeg svarte det i første svaret mitt her, at dette har vi diskutert noen ganger før ja  Men så lar man seg rive med da vet du....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #18 på: desember 02, 2011, 13:30:18 pm » |
|
Det er andre tråder om dette, spesielt Filip Purity's tråder, http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4893.0.htmlhttp://www.vwnorge.no/index.php/topic,2324.0.htmlMen disse er gamle og kanskje litt utdaterte, og Informasjonen til Kalle og Grelland står i deres prosjektråder. Denne tråden er ment iforhold til å faktisk få godkjent en trimmet motor. Nå har jo både Kalle og Roy fått det til så da er det vel neppe umulig. Det er veldig gode nyheter. Det er veldig fint at dere er hjelpsomme for da slipper vi andre å komme skakt ut med tilsynet i våre søknader.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #19 på: desember 02, 2011, 13:41:47 pm » |
|
Jeg anbefalte JLH å legge ut denne tråden, fordi han er rett rundt hjørnet på å kjøpe bremser, men det er jo mest for å få godkjent bilen med mer effekt, ikke bare for å få bedre bremser.
Jeg har en kompis som har vært igjennom byråkratiet med sin SAAB, han er av typen som vil ha alt iorden når det evt skulle skje et uhell. Av den grunn følger han godt med for å være rustet til evt senere godkjenninger. Han påstår at BT har vært spesielt vanskelige på trimmede motorer, og har krevd motor målinger etter noen ISO-standarder!!!, som ingen har mulighet til å utføre, dette gjelder både for effekt og utslipp, og dermed blir det helt umulig å trimme. Jeg har nok hørt det før og valgt å se bortfra det, men det er viktig å nevne hva andre blir utsatt for også. VELDIG BRA å få det bekreftet at dette ikke trenger å være tilfelle.
Har lest andre steder at det ikke blir godkjent bytte av forgasser, eller bytte til "datasprut" siden effekten da kan justeres ned ved evt dynokjøring.
Bytte av dyser på orginalinnsprut har også blitt nektet.
|
|
« Siste redigering: desember 02, 2011, 13:46:12 pm av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #21 på: desember 02, 2011, 13:45:25 pm » |
|
Hva slags dynopapirer var gode nok for deres søknader. Hva med utslipp? Ble det målt lyd av eksos?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #22 på: desember 02, 2011, 13:47:01 pm » |
|
At kommunikasjon er viktig er det ingen tvil om. Og skikkelighet i dokumentasjonen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #23 på: desember 02, 2011, 13:47:54 pm » |
|
Kercher har gjort jobben med å få godkjent BILEN som bremsene er montert på opptil en viss effekt:
Henvisning: I denne kombinasjonen ble bremseanlegget etter retninglinjene for bremseprøving av motorkjøretøy og og tilhengere (VkBL. 1964) for det vedkommende kjøretøy med en motoreffekt til 100kW prøvd. Blir på forakselen de innvendig luftete skivebremser i overenstemmeler med II og på bakhjulene skivebremser benyttet, så blir retningslinjenene for bremseprøving av motorkjøretøy og tilhengere (VkBL. 1964) oppfyllt. For det vedkommende kjøretøy ble en motoreffekt til 118kW prøvd.
Mot de under II beskrevne ombygginger oppstår ingen tekniske betenkligheter. For fremstilling av deleerklæringen ble prøveberetning 361-055-88 inklusive tilføyelser anvendt.
I motsetning til andre sertifikat jeg har lest hvor det bare er selve delen som er TÜV sertifisert. Husk også at det finnes et generelt dokument fra Møller som sier noe om økt effekt opptil 100hk.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #24 på: desember 02, 2011, 13:51:09 pm » |
|
Hva slags dynopapirer var gode nok for deres søknader. Hva med utslipp? Ble det målt lyd av eksos?
1) Et dynopapir hvor det står at det er din bil som har blitt bremset. NAF kan feks benyttes. 2) Utslipp kontrolleres. Man regner vel ikke med å få godkjent en bil som spyr ut gift? Når det er sagt, det forventes ikke at bobla skal ha like lite ustlipp som en blue motion 3) Ja, for selv om det ikke eksisterer krav til støy på biler eldre en 1974 så er det ikke lov å skremme livskiten av naboene dine. Sunn fornuft.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #25 på: desember 02, 2011, 13:58:12 pm » |
|
Målte trafikkstasjonen lyden selv?
Her på Elverum måler de ikke støy selv, hvertfall ikke tidligere, ref SAAB fyren. 3 eller 4 år siden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #26 på: desember 02, 2011, 15:28:14 pm » |
|
I motsetning til andre sertifikat jeg har lest hvor det bare er selve delen som er TÜV sertifisert. Husk også at det finnes et generelt dokument fra Møller som sier noe om økt effekt opptil 100hk.
Det papir du omtaler her er vel efterhånden en sådan vandrehistorie? Samme er vel med det papir fra Møller der gjelder for 2 doble gassere. Noen der sidder på disse papirer eller er det bare folk der har hørt om en der har en onkel der fik papirene dengang en 1835 havde 140hk?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #27 på: desember 02, 2011, 16:06:40 pm » |
|
enkleste må vel være å kontakte csp, og høre hva de bremsene er godkjent for? Hvorfor ikke bruke Kerscher, som mange andre?
Vet hva bremsene er godkjent for, men spm er som sagt om det er noen som har noe erfaring med disse bremsene. Har noen prøvd å få igjennom godkjenning med disse bremsene ect. Grunnen til at jeg ikke velger Kerscher er boltsirkel. Sist jeg sjekket, så kommer de bare i 5-130 og ikke 5-205. CSP har begge deler, og jeg ønsker 5-205.  JLH Kerscher selger også bremser "undrilled" og kan også være behjelpelige med å borre opp den boltsirkelen du vil ha, om du ikke vil gjøre det selv. mvh Arild
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #28 på: desember 02, 2011, 16:10:30 pm » |
|
Hva slags dynopapirer var gode nok for deres søknader. Hva med utslipp? Ble det målt lyd av eksos?
For min del: Ingen krav til dyno-papyrer, men saksbehandler prøvekjørte  Ingen krav til, eller måling av utslipp Nei
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #29 på: desember 02, 2011, 16:15:21 pm » |
|
I motsetning til andre sertifikat jeg har lest hvor det bare er selve delen som er TÜV sertifisert. Husk også at det finnes et generelt dokument fra Møller som sier noe om økt effekt opptil 100hk.
Det papir du omtaler her er vel efterhånden en sådan vandrehistorie? Samme er vel med det papir fra Møller der gjelder for 2 doble gassere. Noen der sidder på disse papirer eller er det bare folk der har hørt om en der har en onkel der fik papirene dengang en 1835 havde 140hk? Jeg har i alle fall en kopi av dette papiret ang effekt, men det er en gammel kopi, og ikke utstedt i mitt navn. Så noe hold er det i den vandrehistorien i alle fall 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|