Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #30 på: desember 02, 2011, 16:19:01 pm » |
|
Å flytte til tønsberg en periode og få godkjent bilen er nok en lett løsning i forhold til å prøve her hjemme hvertfall.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #32 på: desember 02, 2011, 16:29:30 pm » |
|
Jeg har i alle fall en kopi av dette papiret ang effekt, men det er en gammel kopi, og ikke utstedt i mitt navn. Så noe hold er det i den vandrehistorien i alle fall  Kan jeg få lov at se hvad der står på det en gang ved anledning?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #33 på: desember 02, 2011, 16:50:37 pm » |
|
pluss at du får det nydelige klimaet med på kjøpet  Savner Tbg klimaet her oppe i "nord" ja, men ikke boligpriser og trafikkaoset.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dragset'n
Supermedlem
    
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra
tlf 91544358
|
 |
« Svar #34 på: desember 02, 2011, 18:06:22 pm » |
|
Jeg har i alle fall en kopi av dette papiret ang effekt, men det er en gammel kopi, og ikke utstedt i mitt navn. Så noe hold er det i den vandrehistorien i alle fall  Kan jeg få lov at se hvad der står på det en gang ved anledning? Dette dere mener?
|
100hk.pdf (69.78 KB - lastet ned 367 ganger.)
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Dragset'n
Supermedlem
    
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra
tlf 91544358
|
 |
« Svar #36 på: desember 02, 2011, 18:18:08 pm » |
|
noen som har brukt det for å få godkjent motor da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #37 på: desember 02, 2011, 18:35:27 pm » |
|
Så slik å forstå hittill, så er Kerscher fint på den måten at det spesifiseres i papirene at bilen bremsene er godkjent på er testet med effekten som bremsene er tuv godkjente for? Dette står da som regel ikke i andre bremse merker's papirer, og de spesifiserer kun hva bremsene i seg selv tåler? Jeg vet ikke hvordan csp sine er i forhold til dette, så det skal jeg prøve å sjekke ut. Så over til søknad osv. Nøkkelen er da kommunikasjon, noe som er ganske åpenbart. Men bør jeg først skrive en innledende mail til bt hvor jeg kort forklarer hva jeg ønsker, for å så skrive en detaljert søknad med hva jeg ønsker å godkjenne, hvilke bremser jeg ønsker å bruke, konkret informasjon om disse bremsene bør kanskje legges ved, antatt hk i motor og generell informasjon om bilen i seg selv??? Men hvor/hvordan kjøper jeg kerscher bremser? hvem hjelper meg med dette av evt forhandlere? Har ikke noe i mot 5-130, og kan fint kjøre med dette.  Ønskelig felger blir jo da 911 spare wheels hehe  JLH
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #38 på: desember 02, 2011, 20:27:59 pm » |
|
jeg kommuniserte en del på mail med saksbehandler først, hvor jeg beskrev prosjektet og planene. Etter en stund var vi enig om hva som burde gå greit (hadde sendt kopi av papirer etc underveis), og da fikk jeg kjapt et formelt svar om at dette kan godkjennes.
Jeg kjøpte Kerscher rett fra produsenten, men hør med Unneberg, hvis ikke jeg usker feil, så snakket de om å ta hjem deler derfra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #39 på: desember 02, 2011, 22:06:28 pm » |
|
Jeg har i alle fall en kopi av dette papiret ang effekt, men det er en gammel kopi, og ikke utstedt i mitt navn. Så noe hold er det i den vandrehistorien i alle fall  Kan jeg få lov at se hvad der står på det en gang ved anledning? Dette dere mener? Interessant.. 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #40 på: desember 02, 2011, 22:41:21 pm » |
|
Jeg kjøpte Kerscher rett fra produsenten Gjorde du ikke det 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #41 på: desember 02, 2011, 22:45:19 pm » |
|
jeg kommuniserte en del på mail med saksbehandler først, hvor jeg beskrev prosjektet og planene. Etter en stund var vi enig om hva som burde gå greit (hadde sendt kopi av papirer etc underveis), og da fikk jeg kjapt et formelt svar om at dette kan godkjennes.
Jeg kjøpte Kerscher rett fra produsenten, men hør med Unneberg, hvis ikke jeg usker feil, så snakket de om å ta hjem deler derfra.
jeg gjorde det samme, fikk ditto svar, men på tross av kerscher 160hk med tuv har jeg fått avslag fordi bilen var "kraftig ombygd" selv om de tidligere har godkjent ombyggingen.. men bilen er godkjent med 2000cc uten oppgitt effekt...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #42 på: desember 02, 2011, 23:07:19 pm » |
|
Jeg kjøpte Kerscher rett fra produsenten Gjorde du ikke det  nei det har du jammen rett i. Jeg kjøpte gjennom Pål, om han fortsatt fikser det, må han svare på selv 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
(oVo)
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #43 på: desember 07, 2011, 20:53:49 pm » |
|
JLH : Jeg stilte samme spørsmålet akkurat nå til Unneberg. Om de hadde erfaringer fra kunder. Så så jeg denne tråden. Jeg lurer på det samme. For meg er det viktig med Wide-5  Jeg har fått svar fra CSP at TUV papirene ikke krever andre mods. ihvertfall
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
(oVo)
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #44 på: desember 09, 2011, 12:40:03 pm » |
|
Ingen som vet om noen som har vært på BT med csp bremser ??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #45 på: desember 09, 2011, 13:44:19 pm » |
|
Ingen som vet om noen som har vært på BT med csp bremser ??
Det er en i SRVWK som har påbegynt søknadsprosessen mht CSP bremsekit. Sålangt virker det veldig positivt. Han er her på forumet og kan sikkert utdype.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #46 på: desember 09, 2011, 17:32:22 pm » |
|
Dette høres bra ut.  Sitter å planlegger en søknad og evt sende mail til csp om noe spm. Om man feks kan få tilsendt noe utdypende info om bremsene slik at det kan brukes som identifikasjon av bremsene i en evt søknad.
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Klungland
Medlem
  
Innlegg: 217
Bosted: Etne
62 cab
|
 |
« Svar #47 på: desember 09, 2011, 19:03:11 pm » |
|
Kanskje meg Trond D tenker på.. Jeg fikk svar fra BT i dag. Slik jeg leser svaret godkjenner BT bilen med Bremsene mine oppad begrenset til effekt registrert i TUV papirer, men max dreiemoment er 200nm. Under generelt sto denne setning som noen kanskje finner interessant "Vi finner å kunne akseptere en motoreffekt på inntil 120kw og dreiemoment på opptil 200Nm på denne type kjøretøy" Kjøretøy jeg har levert inn søknad på er en 62mod bobble Cab. Jeg har søkt om øke effekt til 120hk (ca 90Kw), med CSP bremser. Dette fikk jeg positivt svar på i dag..
|
|
« Siste redigering: desember 10, 2011, 00:45:52 am av Klungland »
|
Loggført
|
Life is what happens while you are busy making other plans
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #48 på: desember 09, 2011, 23:19:03 pm » |
|
Flott, det var et godt tegn. Venter som du vet på svar på turboroadster... Kan virke som at "Kaj-regelen" begynner å bli allment akseptert! (15kw pr. 100kg bil med fører) Når sendte du søknaden? Venter på svar siden juni...
|
|
« Siste redigering: desember 09, 2011, 23:24:34 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #49 på: desember 10, 2011, 00:25:36 am » |
|
Meget spent på dette jeg også, men en ting som for meg fortsatt er uklart er: hvordan stiller BT seg til motoren dere vil ha i bilen, hvilke krav stiller dem til dokumentasjon, angående utslipp, effekt og lydnivå. Dessverre så vet jeg at alle ikke er like heldige som Grelland.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #50 på: desember 10, 2011, 00:31:33 am » |
|
Flott, det var et godt tegn. Venter som du vet på svar på turboroadster... Kan virke som at "Kaj-regelen" begynner å bli allment akseptert! (15kw pr. 100kg bil med fører) Når sendte du søknaden? Venter på svar siden juni...
15 kw per 100 kg i Ghian med meg som fører blir 222hk det  men begrensningen ligger vel da i bremsene, og for meg som har Kerscher blir det 160 hk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Klungland
Medlem
  
Innlegg: 217
Bosted: Etne
62 cab
|
 |
« Svar #51 på: desember 10, 2011, 00:43:02 am » |
|
Jeg sendte min søknad begynnelsen av oktober på vedlagt skjema. Jeg mottok skjema og generell info fra BT etter at jeg kontaktet dem angående ombygging. Det står i svar fra BT at motor må tilfredsstille avgasskrav iht motovognloven av 1942, og bilen må ikke utvikle unødvendig eller generende støy. Motoreffekt må dokumenteres ved at kjøretøyet etter ombygging kjøres på effekttester, eksempelvis på NAF.
|
|
« Siste redigering: desember 10, 2011, 10:44:22 am av Klungland »
|
Loggført
|
Life is what happens while you are busy making other plans
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #52 på: desember 10, 2011, 10:04:04 am » |
|
Hvordan har de kommet frem til 200nm? Hvor kom den begrensningen fra?
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Klungland
Medlem
  
Innlegg: 217
Bosted: Etne
62 cab
|
 |
« Svar #53 på: desember 10, 2011, 10:21:50 am » |
|
Slik jeg forsto han jeg snakket med hos BT var dette grunnet styrken på innfesting til gearkasse.
|
|
|
Loggført
|
Life is what happens while you are busy making other plans
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #54 på: desember 10, 2011, 10:28:13 am » |
|
Det skrivet datert 2007 er "roten til alt vondt" og personlig så velger jeg å se på det som utdatert i forhold til det søknadsskjemaet datert 06.2011 som du også har vedlagt.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
(oVo)
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #55 på: desember 10, 2011, 14:52:23 pm » |
|
Dette høres bra ut.  Sitter å planlegger en søknad og evt sende mail til csp om noe spm. Om man feks kan få tilsendt noe utdypende info om bremsene slik at det kan brukes som identifikasjon av bremsene i en evt søknad. Går det an å få lånt det svaret du får da eller? Veldig ivrig på å få fiksa det her... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JLH
Supermedlem
    
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
 |
« Svar #56 på: desember 10, 2011, 22:45:32 pm » |
|
Dette er meget positivt. Foreløpig tusen takk for all hjelp, ser også ut som flere trenger den  Dette er supert. 
|
|
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #57 på: desember 12, 2011, 10:41:20 am » |
|
Flott, det var et godt tegn. Venter som du vet på svar på turboroadster... Kan virke som at "Kaj-regelen" begynner å bli allment akseptert! (15kw pr. 100kg bil med fører) Når sendte du søknaden? Venter på svar siden juni...
15 kw per 100 kg i Ghian med meg som fører blir 222hk det  men begrensningen ligger vel da i bremsene, og for meg som har Kerscher blir det 160 hk. Det er det som er så merkelig.. Regelen gjelder originalbremser...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #58 på: desember 12, 2011, 11:18:12 am » |
|
Hei. Dette er en meget interessant tråd, siden jeg holder på med det samme selv. Jeg har også tenkt å søke BT om godkjenning, men jeg har tenkt å bruke 944 bremser foran. Hva med å argumentere overfor BT at ved å bruke 944-bremser er det ikke behov for TÜV, siden dette er originaldeler som allerede er godkjente? Bak burde dette ikke være noe problem, men ved å kun bytte bremser bar får man jo en feil fordeling av bremsekraft foran bak (tenker da i forhold til originale skrivebremser foran). Ser av settene foran til kerscher og CSP (de ventilerte) at de er TÜV-godkjente. Det de må ha fått godkjenning på er skivene, som er ikke standard skiver. I tillegg må de ha fått godkjenning på adapteret som fester caliperet til spindlene. http://docs.csp-products.com/katalog/?view=596http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/detail.php?id=75Noen som har noen formeninger om dette? mvh, ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #59 på: desember 12, 2011, 11:32:08 am » |
|
Hva med å argumentere overfor BT at ved å bruke 944-bremser er det ikke behov for TÜV, siden dette er originaldeler som allerede er godkjente? Bak burde dette ikke være noe problem, men ved å kun bytte bremser bar får man jo en feil fordeling av bremsekraft foran bak (tenker da i forhold til originale skrivebremser foran).
Ser av settene foran til kerscher og CSP (de ventilerte) at de er TÜV-godkjente. Noen som har noen formeninger om dette?
mvh, ghia69
Hei, Kan du vise til dokumentasjon på at 944 bremser fungerer på din bil? I skrivet fra SFOOR står det: Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning kan aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller § 7-2 pkt. 7`s krav om dokumentasjon av ombygginger. Vi vil likevel presisere at ombyggingen må være fagmessig utført og at kjøretøyet ved kontrollen tilfredsstiller de konstruktive kravene.Jeg sier det igjen; det som skiller Kercher fra de andre er nettopp det at dem har sertifisert BILEN med XXX effekt med bremsene deres. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|