Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« på: desember 06, 2011, 00:52:34 am » |
|
Hei. Blei litt knot med å starte bilen når jeg bygde om til 12v. Skal strøm inn til coil komme fra tenningen eller kan jeg dra en ledning rett til batt? Og strøm til forgasseren er nå en delt ledning sammen med strøm-inn til coil. hvis jeg skal ha en egen ledning hvor skal den da kobles? på forhånd takk for svar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: desember 06, 2011, 02:38:10 am » |
|
Coilen får straum frå tenningslåsen ja. den er kobla innom den nest fyrste sikringen på øverste sida(dvs sikringen mot venstre sida av bilen meinar eg.) straumen til magnetventilen + choke er kobla til 15 på coilen ilag med straum inn. det er ikkje noko spesielt lurt å ha coilen kobla direkte til batteri, ivertfall ikkje utan ein brytar(tenningsbrytaren..) pga att coilen likar ikkje å få straum når motoren ikkje går + at den tapper batteriet:) derfø går han via tenningsbrytaren. får du ikkej straum bak til coilen? isofall, fiks feilen og ikkje lag deg nye smarte løysingar som ikkje er so smarte ved neste korsveg  ps: da er ikkje utan grunn til at koplingsjema er 1. pri ved kopling på elektronikk i bil! http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_67.jpghttp://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_67_key.jpg
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« Svar #2 på: desember 06, 2011, 09:14:23 am » |
|
ikkje lag deg nye smarte løysingar som ikkje er so smarte ved neste korsveg  Yess, da var d som e trodde, da er det bare å finne ut hvor strømbruddet er. Jeg er ikke ferdig med de gamle smarte løsningene jeg arvet når jeg kjøpte bilen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: desember 06, 2011, 10:22:24 am » |
|
det er ikkje noko spesielt lurt å ha coilen kobla direkte til batteri, ivertfall ikkje utan ein brytar(tenningsbrytaren..) pga att coilen likar ikkje å få straum når motoren ikkje går + at den tapper batteriet:) ..og kanskje fordi du da aldri kan få stoppet bilen før den går tom for bensin... eller "dauer" den med høyt gir og slippe clutchen...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #4 på: desember 06, 2011, 12:07:05 pm » |
|
Ja ikkje minst, då må du isofall bak å sløkka motoren manuelt ved å nøska av kontakten:)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #5 på: desember 06, 2011, 16:24:07 pm » |
|
Den svarte ledningen (betyr spenning når tenning er på) som går til coilen via tennignsbryteren går IKKE via en sikring, men er dog koblet på en av kursene slik Tistlo beskriver lenger opp. Den er koblet før sikringen slik at hvis den gitte sikringen skulle ryke, så har du fortsatt spenning til coilen - en god ting for "limp home"-muligheter  Ellers er det stiften som bestemmer om coilen får "strøm" eller ikke, ikke om det står på spenning konstant. Ergo ville ikke batteriet ditt tappes såfremt stiften står i åpen posisjon når motoren har stanset. Velger å legge til litt generell info som er relevant opp mot samtaleemnet: La aldri tenningen stå på mens motoren ikke går, slik Tistlo ymter innpå. Årsaken til at motoren "ikke liker det" er fordi at coilen er som en varmeovn som det fort vekk kan gå opp til 5 amp igjennom avhengig av motstanden og batterispenning, såfremt stiften står i lukket posisjon. Over tid vil varmen i primærspolen føre til at coilen smeller/brenner opp. Stalltipset fra meg som har kjørt Boble til daglig i over fire år blir å alltid ha med ekstra coil, 10mm fastnøkkel og gjerne ekstra stift/kondensator+flattrekker når du er ute på veien; Ja, det har reddet meg og andre VW-kompiser mer enn én gang 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #6 på: desember 06, 2011, 19:23:23 pm » |
|
veit du kor lenge coilen må stå å dura før den tar skade av da??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: desember 06, 2011, 19:27:52 pm » |
|
test! Test! Video! Video! Tistlo Tistlo!
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #8 på: desember 06, 2011, 23:09:05 pm » |
|
veit du kor lenge coilen må stå å dura før den tar skade av da??
Er vil en no-brainer at det vil variere fra coil til coil jfr. kvalitet og motstand over primærspolen. Jeg greide å blå se av en Biltema type tørr høyefektscoil etter ca. 5 min  Skal legges til at disse coilene er junk, og ryker gjerne også av seg selv, selv med relativt lav dwell-tid - erfaringsmessig sett såklart! Noen typer coiler vil kanskje aldri gå i stykker, men er langt fra verdt å ta sjangsen hvis du ikke har back-up eller kunskapen  . Selv endte jeg opp med å koble remoten til CD-spilleren på parklyset, slik at jeg kunne høre på musikk uten at motoren måtte være igang  Lag gjerne en testbenk med tidtaking for å få konstatert hvordan en vanlig gammel Bosch tønne-coil oppfører seg over tid med påtrykt spenning og sluttet krets  In the name of science, right?
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #9 på: desember 07, 2011, 01:34:09 am » |
|
TM, du som er litt vitenskaplig av deg, eg føreslår at du tar oppgåvo med å pina ut ein gammal bosch coil, sjølvsagt med full kamraøvevåking og tidtaking, og temp måling? etc  so kan da vera ein hjulekviss å gjetta levetida på ein coil,med straumgjennomgang.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #10 på: desember 07, 2011, 07:53:52 am » |
|
Da skal jeg være feig og si at "jeg har ikke tid", nei seriøst, jeg har ikke tid!  Det er alltfor mye på tapetet for tiden. Rekker ikke maskinere oxy. eller ha god driv med restaurering engang, og da kniper det skikkelig ass! Bare vent til du skal stifte bolig, da kommer leik i femte rekke  Ser frem til testbenkvideo, for de som har tid.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: desember 07, 2011, 09:20:35 am » |
|
"har ikke tid" er ALDRI sant. Det er ALLTID snakk om prioritering. (Men jeg tror du er enig siden du brukte "  ) Det du/vi egentlig mener er at du/vi ikke vil prioritere tid på dette fordi du/vi har andre ting å bruke tid på som du/vi opplever å være viktigere for deg/oss. (Psyk106)
|
|
« Siste redigering: desember 07, 2011, 09:23:24 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #12 på: desember 07, 2011, 10:51:37 am » |
|
Deilig svar, Mr. VWee! Kan ikke si annet enn "Spot on!" 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #13 på: desember 07, 2011, 23:31:11 pm » |
|
eg har heller ikkje tid, dvs eg prioriterar ikkje tid til å øydelegga ein god coil  Bare vent til du skal stifte bolig, da kommer leik i femte rekke  Når den tid kjem so vert min prioritering: -utbygging av garasje -bil -hus men eg misstenker og at Ragge ikkje er intrisert i øydelegging av coilar og har vel heller prioritert å få el nettet sitt oppegåande!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #14 på: desember 08, 2011, 07:11:37 am » |
|
Eg hadde også sett fram til ein slik video: Kor mange Biltemacoilar må det til for å sprenge eit 10 Liter spann med maling?!? Typisk Mythbusters prosjekt!  Min grisedyre høgeffekt coil til HD'en åpna seg på baksida med berre eit stort klikk, så det var nedtur. Trur kanskje prisen kan vera omvendt proporsjonal med smellen..... 
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
Ragge
Supermedlem
    
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord
Tlf 95773556
|
 |
« Svar #15 på: desember 08, 2011, 10:24:14 am » |
|
eg har heller ikkje tid, dvs eg prioriterar ikkje tid til å øydelegga ein god coil 
men eg misstenker og at Ragge ikkje er intrisert i øydelegging av coilar og har vel heller prioritert å få el nettet sitt oppegåande!
Si ikke d, så lenge d ikke er mine coiler
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|