mai 04, 2025, 17:23:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: motorhavari  (Lest 2099 ganger)
nantene
Medlem

sweet sideway motion XD

Vis profil
« på: desember 09, 2011, 17:46:37 pm »

sitter nå på to stk havarerte motorer, og lurer på hva folket tror er det raskeste/enkleste av dem å fikse.

motor1: kommer olje inn i sylinder/bensin, ryker masse av den, spesielt også hvis man tar en skarp venstresving. ble dessverre varmkjørt da reima røk. er litt endeslakk på den, så da må det vel nye lagre til og evt nye sylinderfjærer?

motor2: sitter fast på første sylinder. gikk bra helt til den stoppa, og nå står den fast, kan sikkert få tatt den tilbake litt, men starteren klarer ikke dra rundt.

begge er 1600dp, ene med oljetrykkføler bak mot girkassa, den andre vanlig ved fordeleren.
Loggført

pass på å fore  motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem

ass UP nose DOWN, rip the tires

Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 09, 2011, 18:00:05 pm »

1. Dårlige ventilstyringer
2. Bøyd ventil

Mine forslag
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

raaen
Supermedlem

Vis profil

« Svar #2 på: desember 09, 2011, 23:13:42 pm »

selg dem, å kjøp deg en motor som er i orden
Loggført
nantene
Medlem

sweet sideway motion XD

Vis profil
« Svar #3 på: desember 09, 2011, 23:55:41 pm »

selger kun en i sånnefall, da jeg uansett har planer om å prøve meg på inst et motorprosjekt...
Loggført

pass på å fore  motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
nantene
Medlem

sweet sideway motion XD

Vis profil
« Svar #4 på: desember 17, 2011, 05:43:06 am »

har tatt av topper og sylindere på begge i kveld (fredag)

motor1: toppene har fått litt juling etter varmkjøring, og sylinder nr 3 ser ut som den har smeltet litt. vil det være mulig å evt bare bytte stempler og topper, evt går det å slipe ned toppene for å få høyere komp og nye stempler?

Motor2: sylinder nr 3 var i ca 1000 deler, så dette blir mest sannsynligvis et lengre prosjekt, åpne og rense og så blir det litt andre modifikasjoner samtidig ^^
Loggført

nantene
Medlem

sweet sideway motion XD

Vis profil
« Svar #5 på: desember 18, 2011, 21:41:14 pm »

løsningen ser ut til å bli å ta motor1, og ta ene toppen fra motor2, samt et nytt sett med sylinder/stempler, og fikse den lille oljelekasjen som er på den, og så sette denne inn i bilen. Blir en lang dag med skruing i morgen, samt setter også inn oljetemp, trykk, og en turtallsteller, så blir dette forhåpentligvis bra.

Har litt endeslakk på denne motoren, men ikke mye. lurer på om det går å bare shimse opp dette, og heller åpne den seinere for å bytte lager, eller er dette en veldig dårlig løsning. går det evt bra å kjøre en stund med litt eneslakk. Har en ganske grei tidsklemme, så hadde jo vært greit å slippe å åpne hele blokka for å se på dette, men såklart ville vel det vært det beste. planen er å få satt alt sammen og sette inn motoren i morgen (mandag), og evt ta ut og kjøpe nye topper dersom de jeg ikke har lar seg bruke.

noen synspunkter hadde vært fint, men er dette som er planen.
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem

Min Cornerstone

Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 19, 2011, 10:48:09 am »

Den nyeste motoren bør du jo kanskje ta og sjekke litt skikkelig itilfelle den ikke er ødelagt, er den ikke det så er den jo bra å bygge på.

HAr du dårlig tid, kjøp en som går.

Og fiks en av de to andre, evt fiks begge to og selg den andre, med ei god reperasjonshåndbok er det relativt enkelt å ta opp og fikse en orginalmotor. Så fort du skal endre noe mer blir vanskelighetsgraden større.

Men har det gått varmt bør motoren uansett opp og sees på, er det riper i veiva og på lagre, så må lagre evt byttes og veiva må kanskje slipes eller byttes. Sylindre og stempler kan du få kjøpt nytt. Pakninger må byttes uansett.

Du kan selvfølgelig bare putte det sammen og se hva som skjer, men det høres ut som en veldig dårlig og kortvarig løsning. Snakker av erfaring der...

Motor 1 er etter hva jeg har forstått en motor som du kjøpte overhalt i fjor? Og isåfall er det vel dumt å bare sette denne sammen og satse på at det går? Bedre å se skikkelig på den.

Som sagt kjøp en motor som går og bruk den til du har fått fikset en annen.

Du kan putte i så og si hva som helst av motor, bare å sette over deler fra en av dine motorer om det er noe som mangler eller ikke er likt. Ting som det hender er forskjell på er klutsj, og om det er likestrøm eller vekselstrøms dynamo. Men dette passer om hverandre og er bare å bytte.

Lykke til.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
nantene
Medlem

sweet sideway motion XD

Vis profil
« Svar #7 på: desember 19, 2011, 13:16:14 pm »

Takk for utfyllende svar. Skal se på om jeg åpner den eller ikke, men de på hotshop mente det burde gå bra(vært der i dag). Har nytt sett sylindre, og så vidt jeg har sett har det lekt litt olje kun fra bunnlokket, evt kansje noe rundt oljepumpa, men dette går vel evt an å fikse med flytende pakning? ellers så tror det vil ordne seg. Har også prata med dem om endeslakken, og fikk en del gode råd. skal måle hvor mye det er så fort det kommer familie med måleinstrumenter.

hva ser man etter for å se at den er dårlig? rådene kjennes greie ut når jeg kjenner på dem så som motor står nuh, skal titte nærmere rundt på den, men ikke sett noe annet som ser feil ut, men tar en titt til.

alle gode råd er vel motatt ^^
Loggført

nantene
Medlem

sweet sideway motion XD

Vis profil
« Svar #8 på: desember 20, 2011, 15:13:52 pm »

da det viste seg at den nye blokka har et slitt lager/lagerbane, og endeslakk ikke forsvinner men gjør det på den andre, så bruker jeg den i stedet. Blir da å skru over en råde fra den andre veiva, og rense denne for rester av oppspist stempel. skal prøve å fore motoren bedre i framtida ^^

kan det være smart å flytte kam'en fra den ene til den andre? da det som skjedde tydeligvis var et standard motorhavari ifølge hotshop, der ene ventilen brekker av og faller inn i stempelet?
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!