mai 05, 2025, 13:57:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bruke militær brannpumpemotor i bil  (Lest 1465 ganger)
VeteranBobla
Supermedlem

Vis profil WWW
« på: desember 31, 2011, 15:16:29 pm »

Virker som om en del bobleeiere velger å putte militære brannpumpemotorer i boblene sine. Tenkte i denne tråden å samle litt tips og erfaringer rundt dette. Hva kan man beholde, fra hvilke motorer, og hvordan bør det gjøres for best mulig og driftsikkert resultat?

Mitt utgangspunkt er en 1600 som har skjært seg og jeg tenkte å flytte over deler.

DELEMOTOR: 1600 AD (DOBBELPORT)
MOTOR SOM SKAL INN I BIL: 1600 (SINGELPORT) BRANNPUMPEMOTOR

FLYTTE OVER FRA 1600 DOBBELPORT
 - Dynamofot (slik at jeg kan bruke ny type dynamo)
 - Dynamo (ny type)
 - Forgasser (må kutte spor i røret der det skal festes slik at det får plass)
 - Fordeler
 - Coil
 - Varmepotter
 - Eksos
 - Laderele

MÅ JEG?
 - Finne et annet viftehus (det som er på 1600 ser ikke ut til å passe.. )
 - Kutte og utvide skruehull der jeg skal feste forgasseren

ØVRIGE TIPS
 - Kjører du uten varme kan du bruke orginalt viftehus. Flytt over vifta på dynamoen da det er smalere hus på brannpumpa.
« Siste redigering: januar 04, 2012, 20:11:22 pm av VeteranBobla » Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Notch67
Supermedlem

Vis profil

« Svar #1 på: desember 31, 2011, 22:04:37 pm »

Er det en 1600 singelport du har?
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Kjetil
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: januar 01, 2012, 02:25:19 am »

Jeg flyttet over coil, fordeler, forgasser og dynamo med fot.  Bruker det originale viftehuset (jeg kjører uten varme), så flyttet altså over vifta på dynamoen da det er smalere hus på brannpumpa. Et mellomstykke for å bygge opp 34pict forgasseren for å gå klar av dynamoen, da singelportinnsuget er litt lavt. Da må du kutte og utvide skruehullene på innsuget ja.
Du kan jo evt flytte over både topper og innsug fra dobbelportmotoren din, om du ikke vil kjøre singelport. 

Min gikk nå som en klokke i hele sommer, og gikk iallfall ikke dårligere enn den dobbelportmotoren jeg hadde der fra før.. Så foreløpig bare gode erfaringer. Håper jeg har god motor lenge.  Glad
Loggført
VeteranBobla
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 04, 2012, 20:04:39 pm »

Er det en 1600 singelport du har?

Stemmer. Brannpumpe 1600 singelport.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
VeteranBobla
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 04, 2012, 20:19:04 pm »

Jeg flyttet over coil, fordeler, forgasser og dynamo med fot.  Bruker det originale viftehuset (jeg kjører uten varme), så flyttet altså over vifta på dynamoen da det er smalere hus på brannpumpa. Et mellomstykke for å bygge opp 34pict forgasseren for å gå klar av dynamoen, da singelportinnsuget er litt lavt. Da må du kutte og utvide skruehullene på innsuget ja.
Du kan jo evt flytte over både topper og innsug fra dobbelportmotoren din, om du ikke vil kjøre singelport. 

Min gikk nå som en klokke i hele sommer, og gikk iallfall ikke dårligere enn den dobbelportmotoren jeg hadde der fra før.. Så foreløpig bare gode erfaringer. Håper jeg har god motor lenge.  Glad

Tror jeg rett og slett skal teste hvordan en singelport 1600 går. Har hørt rykter om at toppfarten er 5-10 km lavere men at singelporten aksellererer bedre. Blir spennende å prøve.

Husker ikke hvilken forgasser som jeg har fra før men mener å huske at det er en 34pict jeg også har. Laget du et eget mellomstykke eller finnes det egne overganger for det? Har kun viftehuset fra 1600 dobbeltportmotren min så får se om jeg må skaffe et annet viftehus eller om jeg får det ordnet på en annen måte.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
Fiat 500D 1961

Kjetil
Supermedlem

Vis profil
« Svar #5 på: januar 04, 2012, 21:08:05 pm »

Jeg fikk laget et mellomstykke ja. Men tror Kirkers har hengende på veggen sin.  Blunker 
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!