Bjørnar
|
 |
« på: april 27, 2008, 23:51:53 pm » |
|
Noen som har en god fremgangsmåte for innvendig behandling av bensintank som har vært ubrukt i endel år? Hva gjør dere og hva bruker dere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
manics
Seniormedlem
   
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo
|
 |
« Svar #3 på: april 28, 2008, 08:33:34 am » |
|
Har rensa forgasseren på den gule kule i helga. Hun har stått parkert i 19 år, og er henta fram nå. For å si det sånn...at hun i hele tatt klarte å komme opp Lierbakken er en bragd i seg selv, for den gasseren var TETT. Vurderer et filter, men hørt litt av hvert om det, at det kan være en brannbombe....og det har jeg jo allerede i bagasjerommet - eber - trenger ikke en til. Bør jeg ha bensinfilter?
|
|
|
Loggført
|
LateBugLover; 1968 VW 1300 1974 VW 1303S Big
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #4 på: april 28, 2008, 08:51:55 am » |
|
Filtere brannbomber? Jaha... Jeg har filtere etter tanken før pumpene (jeg har to pumper) og deretter nye filtere før forgasserne. Aldri ofret brannfaren så mye som en tanke.
Angående gammel tank, dette gjorde jeg;
- Tømte tanken for gammelt innhold - Skrudde av uttaket og renset filteret som sitter der. Tape igjen eller sett en vinkork i uttaket. - Sprøytet en hel del WD40 i tanken - Tredde inn en meter kjetting
SHAKE, RATTLE`N ROLL
Tøm ut og gjenta etter behov. Deretter skylte jeg tanken med bensin til jeg var fornøyd. Har funger plettfritt siden.
Mvh BB
|
|
« Siste redigering: april 28, 2008, 08:57:00 am av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #5 på: april 28, 2008, 09:54:21 am » |
|
http://www.skinnlaaven.no/ny/ her er produktet du kan bruke.Brukes på mc
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #6 på: april 28, 2008, 10:21:28 am » |
|
Dette med invendig behandling av bensintank har vi drevet med lenge på veteranbil. Før ble en kjemikalie sterk og egnet to komponent maling brukt. På grunn av miljø, prøver myndighetene å fjerne disse produktene.
Men jeg har sett to komponent tankmaling annonsert i vel assorterte veteran - tilbehør blader ganske nylig. Den er trolig Amerikansk. Her i Norge lager Jotun den malingen som brukes invendig i tanker og tankanlegg og den funker til evig tid. Desverre har ikke butikkene lov til å selge den, men kjenner du noen i bransjen så er det vel en mulighet her.
Malte en gammel og rusten VW tank i 1968 med tankmalig etter en tid med bare problemer. Den fungerer perfekt og er like fin i dag. Ellers har jeg brukt metoden på MG, Willys og en del andre veterankjøretøyer med topp resultat.
Opskriften er enkel., tøm ut løsrusket fra tanken. Hell oppi ca. 1 lt. maling. Teip i gjen åpnigene, rist grundig rundt. Sett tanken opp ned, la malinga renne ut i gjennom påfyllingshullet. Resultat, rustfri tank uten problemer. Med denne behandlingen blir tanken 100% og den er tatt vare på til fremtiden. Lykkke til.
|
|
« Siste redigering: juni 20, 2008, 15:18:18 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
FUSENTAST
Supermedlem
    
Innlegg: 648
Bosted:
Trønder i eliksir
|
 |
« Svar #7 på: april 28, 2008, 10:36:09 am » |
|
Hør med dem som lakka felgene dine Bjørnar....de har en fyr der nede som ikke vet ut-inn på noen ting...som gjør at du får lakkert den innvendig, og tanken er så god som ny.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #1
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #8 på: april 28, 2008, 13:12:34 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
RødeBaron
|
 |
« Svar #9 på: april 28, 2008, 18:52:26 pm » |
|
Vel, dette er måten, sleng inn sand og trykk på start 
|
|
|
Loggført
|
 original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: april 28, 2008, 19:20:09 pm » |
|
Sand i bensintanken  Er du fan av rusk-i-forgassaren ? 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #11 på: april 29, 2008, 18:09:54 pm » |
|
det med sementblanderen er ikke dumt men ikke for store stein  bill hirsh sine produkter er bra men det krever litt nøysomhet har en motorsykkeltank som ikke er tett pga att det ikke ble gjort ordentlig grunnarbeid der tanksealeren helst ikke skal sitte sitter det bra er mesten umulig å få bort. Bensin løser det hvertfall ikke 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: juni 20, 2008, 13:31:18 pm » |
|
Noen flere erfaringer?
Min tank er nesten helt fin innvendig, kun noen flekker med løsrust. Er det vits i det hele tatt? Virker som bensinen i seg selv har preservert det innvendige meget godt gjnnom de siste 40 årene, og den løsrusten har trolig kommet mens tanken har ligget og luftet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #13 på: juni 20, 2008, 16:19:53 pm » |
|
Plastkuler (softgun??) inni tanken og rist til handa detter av 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Boblehue
Supermedlem
    
Innlegg: 899
Bosted: Drammen
Mr. Comfy......
|
 |
« Svar #14 på: juni 20, 2008, 19:42:11 pm » |
|
På pappas 68 citroën var det mye rust i tanken. Vi gjorde følgende:
1: Tøm tanken og la den tørke, bruk gjerne trykkluft. 2: Ha i noen never med grus. 3: Rist godt. 4. Tøm ut grusen og bruk trykkluft og blås den skikkelig ren. 5: Hel på tanksealer.
Nå er det to år siden og tanken er like fin.
|
|
|
Loggført
|
1968 VW T1
12 Volt og stolt! ©
|
|
|
Boblehue
Supermedlem
    
Innlegg: 899
Bosted: Drammen
Mr. Comfy......
|
 |
« Svar #15 på: juni 20, 2008, 19:43:08 pm » |
|
Plastkuler (softgun??) inni tanken og rist til handa detter av  Plastkuler til soft gun veier vel 0,02 gram...... alt for lett.
|
|
|
Loggført
|
1968 VW T1
12 Volt og stolt! ©
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #16 på: juni 22, 2008, 21:06:48 pm » |
|
Luftgever-kuler  Klinke-kuler  Stein 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #17 på: juni 22, 2008, 21:16:41 pm » |
|
Hvorfor sjanse på at det skulle være en plastkule, geværkule eller steiner igjen i tanken? Bruk en kjetting og vær sikker på at du får alt ut.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #18 på: juni 23, 2008, 13:01:14 pm » |
|
Den kjettingen syns jeg hørte fornuftig ut  Får se om jeg skal gjøre dette litt uti sommeren  Jeghar foresten montert på bensinfilter på min, da et lite stykke før forgasseren 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Boblehue
Supermedlem
    
Innlegg: 899
Bosted: Drammen
Mr. Comfy......
|
 |
« Svar #19 på: juni 23, 2008, 16:20:10 pm » |
|
Kjetting eller grus, gjør som du vil resultatet blir uansett bra.
Ps: har ikke hatt problemer med å få ut all grusen..... med vanlig hørsel så går det fint.
|
|
|
Loggført
|
1968 VW T1
12 Volt og stolt! ©
|
|
|
|