Benni the Bjørn
Juniormedlem
 
Innlegg: 66
Bosted:
|
 |
« på: januar 24, 2012, 09:02:11 am » |
|
På helt generellt grunnlag lager jeg en forespørsel til forumets godtfolk, der jeg etterspør alle gode tips man kan ta med seg når en motor skal settes sammen..
I dette tilfellet er det en 1600 DP motor, som jeg har tenkt å bygge på en "AB"-blokk.
Jeg har tenkt å lakkere blokka, og har pusset og gnikket på delene, så stikkordet jeg har ønske om å oppfylle er "ingen oljelekkasjer". (Ok, det var to ord..)
Hvordan legger man silikonen mellom blokkhalvdelene korrekt, slik at det ikke blir for mye og ikke for lite? Skrekken er vel å finne størknet silikon i oljepumpa etc når man er ferdig..
Støtstenger er kanskje et yndet sted for oljelekkasjer? Vurderer å kjøpe noen "coole" covers til disse, men funksjon før form her, så jeg vil ha kvalitet først og fremst. -Noen tips?
På forhånd takk, folkens...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: januar 24, 2012, 09:13:13 am » |
|
Har coole covers fra CSP til slags, bruker dem ikke fordi originale er best 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #2 på: januar 24, 2012, 12:39:12 pm » |
|
skal du lakka blokka bør du isofall lakka med matt svart pga varmevekkleiding, evt få blokka sandblåst og la den vera sånn. mellom blokka kan du bruka permatex, eller loctite 8000og noko. ei raud tuba. smør eit tynt lag på begge sider. ha ogso på rundt mutter og skjeva som du snører saman blokka med. hugs for all del å smøra rundt kampluggen. orginale støtstangrøyr er tingen. bruk kvalitetspakningar og ha saumen på røyrene pekande opp. ha rett strekk i røyra(må strekkast ut litt sån at du får komprimert dei tett. bruk gjerna litt silikon på pakningane for å få da tett.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #3 på: januar 24, 2012, 13:08:01 pm » |
|
Silikon er fy! ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lassen
Supermedlem
    
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland
Praise the Lowered
|
 |
« Svar #4 på: januar 24, 2012, 13:51:34 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #5 på: januar 24, 2012, 13:52:19 pm » |
|
Gaskainch mellom halvdelene 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #6 på: januar 24, 2012, 14:11:30 pm » |
|
Gasgascinch http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C10-5080 smøres i et tynt lag på begge blokkhalvdeler. Skal tørke til den er klebrig, så setter du sammen halvdelene. Det er viktig å bruke et tynntflytende produkt som dette for at du ikke skal få feil klaring til lagerne.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #7 på: januar 24, 2012, 18:37:06 pm » |
|
Støtstangrørene skal strekkes til 190-191 mm før montering. Skal ikke være lengre for å stå i "press".
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Benni the Bjørn
Juniormedlem
 
Innlegg: 66
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: januar 24, 2012, 21:52:38 pm » |
|
Her renner tipsene inn, ja.. Fortsett med det!
Sandblåsing av blokk.. Er det lurt? Hører så mange som hevder at det er håpløst å få sand ut av kanaler, etc etter på?
Kan man plugge kanalene før man sandblåser, kanskje?
Å lakkere blokka sort er out of the question, Tisty. Skal ha "Åkerman orange", eller ingen ting, det er allerede bestemt.. ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #9 på: januar 24, 2012, 21:59:04 pm » |
|
ikke blås med sand! du ender opp uten blokk  prøv f.eks nøtteskall eller "baking soda"
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: januar 24, 2012, 22:06:05 pm » |
|
oljekanalane bør du uansett da ut skal du gjera reint ei brukt blokk skikkeleg. og samtidig kan du laga til med fullflow og oljefilter. ikkje so dyrt, men bra for motoren sin levetid.
går fint med sand, men ikkje med 20bar og 5toms slange...
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Benni the Bjørn
Juniormedlem
 
Innlegg: 66
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: januar 25, 2012, 10:03:42 am » |
|
Skulle GJERNE hatt fikset til dette "full-flow"-greiene..
Tips om metode og nødvendige deler? Ev noen som tar på seg slikt for en rimelig peng?
PM-om du er redd for at Skattefuten overvåker oss?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: januar 25, 2012, 12:20:23 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #13 på: januar 26, 2012, 22:44:44 pm » |
|
Fint glass er flott å "sandblåse" blokker med. Gjør dette jevnlig selv, etter en god vask.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|