mai 06, 2025, 17:29:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Et dumt motorbygge-spørsmål...  (Lest 1466 ganger)
T-bear
Medlem

Vis profil

« på: januar 28, 2012, 20:56:39 pm »

Hei, jeg har vært og hentet meg et lass motordeler, og planen er å sette sammen minst to motorer av disse delene.

Fra før har jeg en 1600 dp med løst svinghjul, en 1300 dp som står i bilen for øyeblikket, og en ubrukt (ny) 1500-blokk.

Nå har jeg bl.a skaffet en 1680 med rådebank, en tom 1500 blokk, et løst mahle 88mm sett, og et ukjent 94mm sett med 1 dårlig sylinder. 3 fine veiver, et par-tre greie kammer og 5-6 org. 1600-sylindre m/stempler.

Når det gjelder topper var det merkelig nok bare singelport, med unntak av to stk som var dobbelport, og disse var portet i tillegg. Det viser seg at disse fine toppene er tatt opp til 94 mm, betyr det at disse kun kan brukes med 94-sylindrene, eller kan de brukes på mindre sylindre med noen foringer eller annet fjusk Hæ? Er ikke fersk i motorsammenheng, men akkurat når det gjelder boblemotorer har jeg det meste å lære enda. Flere spørsmål kommer nok etterhvert.

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Hvilken makalös manick

Vis profil
« Svar #1 på: januar 28, 2012, 21:31:59 pm »

Riskoker, for det første så er INGEN spørsmål her inne dumme. Takhøyden er, og må være, høy.  Glad

For det andre, grattis med trimbetar. Litt av hvert du har skaffet deg. La meg svare på spørsmålet ditt:
Nei, sylinderene trenger ikke å være 94mm men anleggsflaten må matche. Du kan skaffe en foring og fore ut toppen av sylinderne. Gjort riktig (med presspasning) så får du en supersterk sylinder på kjøpet. Dette kalles power sleeving hvis du vil Google  Blunker

Lykke til og fyr løs med spørsmål!

BB
« Siste redigering: januar 28, 2012, 21:33:41 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
T-bear
Medlem

Vis profil

« Svar #2 på: januar 29, 2012, 00:43:12 am »

Smaaaart, det var ikke dumt. Er slike foringer mulig å få kjøpt, eller må det lages fra scratch? Kommer ikke så mange personer i farten som kan ha utstyr til å lage noe sånt på privaten.
Har en spennende jobb foran meg, med å tyde diverse nummer og navn på disse delene. Har funnet ut at den ubrukte kammen viser seg å være en Scat45, dessverre litt for drøy i forhold til disse 1680-settene.

To av veivene ser ut til å være helt standard, men den tredje er merket DEW, og W10. Hva kan det bety?

Enda en ting jeg lurer på, er toppene som hører til denne 1680 med rådebank. Motoren er for så vidt påkostet, med alureimhjul, alu toppdeksler, mahle sylindersett, vekselstrømsdynamo, oljepumpe m/filter, 009 fordeler og muligens vassere kam. Men toppene er singelport, riktignok portet, men er disse noe å satse på? Ser ut til å ha orginale ventiler.
Trodde dobbeltport var første bud hvis man var på jakt etter HK?

Loggført
Formula Vee
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #3 på: januar 31, 2012, 15:07:54 pm »

Noen foretrekker singleport til turbo...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

T-bear
Medlem

Vis profil

« Svar #4 på: februar 02, 2012, 22:12:14 pm »

Har splittet motoren, og blitt litt klokere på hva jeg har med å gjøre. Merkelig kombo viser det seg, 1680-sylindre, singelport topper, og Engle 120-kam.(!) Dessverre var det ikke med noen forgassere i denne haugen, så jeg vet ikke hva som er brukt der. Fulgte med to innsug, derav et type spesial. Ser ut som det er hjemmelaget/hjemmesveist, det har en rektangulær plate med to like store hull i, tydeligvis ment for en eller annen totrinnsforgasser.
Uansett var det tydelig at det hadde vært rådebank ja, lageret var nesten borte. Veiv og råde er brom. 
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!