California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« på: februar 13, 2012, 13:38:43 pm » |
|
Trenger tips om dyktige folk som kan hjelpe meg å tig-sveise bur/bøyle av chromoly rør.
Østlandet.
|
|
« Siste redigering: februar 15, 2012, 23:04:22 pm av California Blue »
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
(oVo)
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #1 på: februar 18, 2012, 17:54:59 pm » |
|
Kun sveising? Kjøpt eller laget buret ferdig bøyd? Hva er fordelen med chromoly egentlig? Kan ikke tenke meg det er no spesielt å sveise.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ove A
Medlem
  
Innlegg: 127
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #2 på: februar 18, 2012, 18:55:49 pm » |
|
Skal buret brukes som et NBF-godkjent bur ?
I så fall kan det nok ikke bygges i chromoly .....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #3 på: februar 18, 2012, 19:29:13 pm » |
|
Thomas Tivoli aka Hammerworks 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #4 på: februar 18, 2012, 19:55:02 pm » |
|
Skal buret brukes som et NBF-godkjent bur ?
I så fall kan det nok ikke bygges i chromoly .....
Hvorfor ikke? NBF (Norsk Bilsport Forbund) kopierer reglene til NHRA og chromoly er fullt lovlig. Alle bilene i de store klassene har chromoly chassis. -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #5 på: februar 18, 2012, 20:40:12 pm » |
|
Ja hvorfor skulle det ikke kunne brukes?
Har snakket med Stian "Tekken" og han har ikke muligheten nå. Han skal sjekke opp med en annen han kjenner og gi meg tilbakemelding om dette.
Men er det kun Hammerworks! De er "hotte" om dagen men er det ikke andre plasser som kan dette?
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: februar 18, 2012, 20:52:03 pm » |
|
Hva med å ringe Gundersen Motorsport AS på Røa og høre med de? Om ikke de kan, så kjenner de sikkert noen 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #7 på: februar 18, 2012, 21:42:08 pm » |
|
Litt av problemet er at det er veldig få i Norge som vet hva Cromoly er. Prøv å kjøp sveisetråd hos din lokale leverandør.... Ingen skjønner hva du snakker om ( egen erfaring) faktisk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
(oVo)
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #8 på: februar 18, 2012, 22:07:48 pm » |
|
Chromoly er jo ikke så mye brukt i industrien,så det er ikke så rart at det ikke er no hyllevare eller at folk kan mye om det. Hvis du forteller hvor mye jobb det er,kanskje jeg kan hjelpe deg...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #9 på: februar 18, 2012, 23:35:46 pm » |
|
Hvis man finleser industrispec. på Chromoly ( som egentlig er et materiale tatt frem til militærfly) skal det ikke sveises, men slagloddes for optimal fleksibel styrke. Når det er sagt, har dragracing-"crash" erfaringen i USA vist at sveisbarheten er god nok ved riktig utført TIG sveis og riktig tilsatsmateriale, og dermed et godkjent materiale i bilsport hvor man vil ha lavest mulig vekt og fullgod styrke. "Alle" proffene bruker chromolly til bur osv. i dag p.g.a vektbesparelse, men det kreves kyndige konstruktører og sveisere...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ove A
Medlem
  
Innlegg: 127
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #10 på: februar 19, 2012, 01:37:07 am » |
|
Skal buret brukes som et NBF-godkjent bur ?
I så fall kan det nok ikke bygges i chromoly .....
Hvorfor ikke? NBF (Norsk Bilsport Forbund) kopierer reglene til NHRA og chromoly er fullt lovlig. Alle bilene i de store klassene har chromoly chassis. -BB- Gir meg på det at en kan bruke Chromoly i drag , men så er det den eneste grenen også . Ellers er det kalddragne sømløst som gjelder ... og hvorfor bygge for kun ett formål ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #11 på: februar 19, 2012, 09:39:46 am » |
|
Interessant tråd. Drag racing har de absolutt strengeste kravene til sikkerhet og så er det jo også den raskeste motorsporten av alle. Bur reglene er omfattende og endres etter hvor fort man kjører. Kommer man med et gatebur eller et rallybur så kan man se langt etter å få kjørt på en stripe i de raskere klassene. Fritte har en bøyle (ikke fullbur) med dørstrever og bakoverstrevere. Det må da være flere som klarer å sveise dette riktig? Herbie, hvem sveiste bøylen din? -BB- Skal buret brukes som et NBF-godkjent bur ?
I så fall kan det nok ikke bygges i chromoly .....
Hvorfor ikke? NBF (Norsk Bilsport Forbund) kopierer reglene til NHRA og chromoly er fullt lovlig. Alle bilene i de store klassene har chromoly chassis. -BB- Gir meg på det at en kan bruke Chromoly i drag , men så er det den eneste grenen også . Ellers er det kalddragne sømløst som gjelder ... og hvorfor bygge for kun ett formål ?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Ove A
Medlem
  
Innlegg: 127
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #12 på: februar 19, 2012, 16:16:50 pm » |
|
Føler jeg er på litt tynn is her , siden jeg ikke kjenner spes godt til Drag . Men når det gjelder bur er det ant ikke mye som slår Formula Offroad ang sikkerhet . Og mange av oss som bygger trial-biler fra bunnen av har begynt å bygge etter dette regelverket. Dette fordi at da kan jeg kjøre både Biltrial , Formula Offroad, Speedtrial og Monsterrace med samme bilen , Og får et bur som tåler å gå kast-i-kast ned feks en fjellskrent.Om det er uskadd etter en slik tur er noe annet , men det har da hvertfall gjort jobben sin ! I Formula Offroad er det nesten heller regelen enn unntaket at dem har en slik tur ned sandtak 20-100m høydeforskjell , utan at bur blir deformert. Jeg spurte NBF hvorfor vi ikke kan gjøre som våre venner i US som kjører Rockracing med Chromoly-bur , og bygge våre bur også i dette materiale hvis ønskelig. Fikk et ganske svevende svar på dette , men største ankepunktet deres var at det kreves mye mer kunnskap, evner og utstyr for å sveise et bur av Chromoly .....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #13 på: februar 19, 2012, 16:41:10 pm » |
|
hva slags tilsattstråd og volfram brukes? og er det noen annen gass?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
grandi
Medlem
  
Innlegg: 107
Bosted: Hundvåg
|
 |
« Svar #14 på: februar 19, 2012, 17:58:40 pm » |
|
Tror du bør finne en sertifisert sveiser, og ikke en selvlært garasjesveiser. Skal sjekke på jobb i morgen om vi har sveiseprosedyre på AISI 4130.
|
|
|
Loggført
|
56 T1 - Ragtop og airride 64 T3 1500 Notchback L1964 05 Volvo V70 96 Corolla 92 Fiat Fendt
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #15 på: februar 19, 2012, 18:17:08 pm » |
|
Vil selvfølgelig ha sertifiserte folk som skal gjøre dette for meg. Dette krever kunnskap og erfaring.
Lurer bare på om det er flere steder som kan gjøre dette, eller må jeg bruke Hammerworks. Har selvfølgelig ikke noe i mot det og de er jo dyktige.
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #16 på: februar 19, 2012, 18:27:37 pm » |
|
Hva med å ringe Gundersen Motorsport AS på Røa og høre med de? Om ikke de kan, så kjenner de sikkert noen  Får sjekke ut det på mandag.
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #17 på: februar 19, 2012, 20:05:34 pm » |
|
Du kan jo Høre med Martin Schanke i Drøbak da Fritte 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #18 på: februar 20, 2012, 15:15:50 pm » |
|
Da er det bestilt time hos Hammerworks.
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #19 på: mars 27, 2012, 11:19:36 am » |
|
En stor takk til Thomas på Hammerworks.
Veldig fornøyd med resultatet.
Kommer bilder om ikke lenge.
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #20 på: mars 29, 2012, 22:21:28 pm » |
|
Hadde forresten en interessant dialog med en tech inspektør fra NDRG her om dagen ang. bur og chassis i ChroMo. Det viser seg at de sliter litt med fagekspertise på dette feltet selv faktisk. Anbefalingen fra bilsportforbundet er å konstruere i vanlig stål for over 7.5 sek biler for godkjenning i Norge. De under 7.5 sek må ha ChroMo, men må FIA godkjenne sine chassis utenfor Norge på grunn av manglende sveiseteknisk kompetanse hos inspektørene her ble jeg fortalt. Litt pussig egentlig. Chromolly er helt lovlig i alle klasser, men usikkerhetsmomentet rundt sveisingen eksisterer her altså.
Jeg lærte å sveise ChroMo i USA, og ser ikke helt problemet. Men slik er ståa her hjemme pr. idag tydeligvis.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #21 på: mars 29, 2012, 22:55:29 pm » |
|
Så dessverre denne tråden først i dag. Var i kontakt med en i Sandefjord (Atle, kjent i amcar-kretser) som kunne sveise chromoly rør, for endel år siden.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
California Blue
Supermedlem
    
Innlegg: 1013
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #22 på: mars 29, 2012, 23:51:27 pm » |
|
Rart dette med chromoly, hvorfor skal di ikke la biler over 7,5 sek også bli anbefalt dette? Det bilr brukt i utlandet og der er motorsport og dragrace STORT iforhold til i norge. Men det virker jo som bilsportforbundet vil gjøre det meste for at det ikke skal være en interesse for dragrace i norge. Jeg kommer vel aldrig til å kjøre i en bestemt klasse. Og det kan jo virke som om street-legal dragrace ikke vil bli satset så veldig mye på i fremtiden heller. Får vel ta bilem med til sverige å kjøre der. Eller bare la den stå race-ready i garasjen... Uansett. Veldig fornøyd med resultatet 
|
|
|
Loggført
|
 12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
(oVo)
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #23 på: mars 30, 2012, 09:44:42 am » |
|
Hadde forresten en interessant dialog med en tech inspektør fra NDRG her om dagen ang. bur og chassis i ChroMo. Det viser seg at de sliter litt med fagekspertise på dette feltet selv faktisk. Anbefalingen fra bilsportforbundet er å konstruere i vanlig stål for over 7.5 sek biler for godkjenning i Norge. De under 7.5 sek må ha ChroMo, men må FIA godkjenne sine chassis utenfor Norge på grunn av manglende sveiseteknisk kompetanse hos inspektørene her ble jeg fortalt. Litt pussig egentlig. Chromolly er helt lovlig i alle klasser, men usikkerhetsmomentet rundt sveisingen eksisterer her altså.
Jeg lærte å sveise ChroMo i USA, og ser ikke helt problemet. Men slik er ståa her hjemme pr. idag tydeligvis.
Når du lærte dette.... Hva er spesielt? Det har jeg ikke plukka opp ennå. Jeg sveiser alt annet,så du trenger ikke komme med noe avhandlig. Kjenner til forvarming og ettervarming som ChroMo krever i andre sammenhenger. Virker som folk mener dette er kjempe spesielt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #24 på: mars 30, 2012, 11:02:38 am » |
|
På Nittitallet når Wheels bygde turbin bil, så sendte de inn prøver av sveiser til Svensk teknologisk institutt, både av ettervarmende sveiser og ikke... de fant ingen forskjell. Men riktig så enkelt er det heller ikke så enkelt heller, saken er tilpassingen... lookie lookie:
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #26 på: mars 30, 2012, 11:55:44 am » |
|
fresh video JHU. det var et heftig bur
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
(oVo)
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: fredrikstad
|
 |
« Svar #27 på: mars 30, 2012, 14:03:42 pm » |
|
OK, da fikk jeg svar på det vettu  Er som du sier.... tilpasning... Viktigere en andre metaller,men nøye bør du være med vanlig stål også. Ellers var filmen "TIG-welding for dummies" Er du god på å sveise TIG,er det ikke noe spesielt å sveise CroMo hvis du gjør en ordentlig jobb. Jobben ligger i forbredelsene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #28 på: april 04, 2012, 15:47:45 pm » |
|
Riktig svar, men feil konklusjon vil jeg si... God tilpassning er viktig og korrekt, men egentlig underforstått. Hovedpoenget er å bruke minst mulig varme for å unngå sprøhet i materialet rundt sveisen. Sveis så kaldt som overhode mulig, dog med penetrering og korrekt tilsatsmiddel i passe doser, er det vesentlige her...(Og ikke nødvendigvis absolutt minste mulige "perfekte små perler på en snor" tig-smelting)---- Men vanskelig for en god tig-sveiser er det ikke. Bare veldig viktig å være klar over begrensninger, muligheter og ellers relevant kunnskap rundt det spesifikke materialet man arbeider med....
|
|
« Siste redigering: april 04, 2012, 19:20:28 pm av THT »
|
Loggført
|
|
|
|
|