Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« på: oktober 20, 2011, 18:25:34 pm » |
|
Hei
Legger dette prosjektet under her da denne er designet og tenkt brukt som race-henger .. Bor jo nå i Sweden og tenkte da at jeg kunne gjøre ting på en litt "unorsk" måte !!!
Kjenner en del folk her etterhvert og fler blir det . Fikk kontakt med en teknisk designer på Volvo i Gøteborg ,retter sagt hans far .. Tok kontakt med BT i Sverige og designe sin egen henger viste seg og ikke være noe stort problem ..
Ettersom en "kjøpehenger" gjerne er for "stor" for oss VW folk eller oss med kun B -sertifikat var dette intresant for meg .. En slik henger , man kan få kjøpt ligger gjerne på 35-40 000 Sek , og det er jo ikke akkurat billig..
Tegninger og tekniske krav ble spesifisert og vips var prosjektet i gang ... Liste over ting ble følgende ; Boogie-henger , Opel lavtbyggende aksler , galvanisering , TUV godkjente bremser og koblinger , Biltema elektrisk !!!.., Vippbar , maksvekt inkl. last 1500 Kg . (høyde og vipp esensielt ) .
Fortsettelse følger ...
Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #1 på: oktober 21, 2011, 03:11:10 am » |
|
Blir spennende å høre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: oktober 21, 2011, 18:15:19 pm » |
|
Hengeren er nå typegodkjent/fårhåndsgodkjent med alle TUV deler innlagt .. Prisene ser ut til å bli : avgift amatørbyggd fordon 2070 Sek , Registreringhandlinger mm 2140,- Materialpriser stål : ca 5800,- , Aksler , kobl , 4 hjul, brems mm 9200,- .. Galv ; 2800,- Budsjett på ca 21000,- Sek . Årlig skatt 345,- Koster selvfølelig litt men jeg får den slik jeg vil ha .. PS: Morsomt om noen hadde et forslag til et "lett" overbygg på en slik . Dette for enkel overnatting på steder som SCC eller "seint på høsten" .. Greit med en T-4 el T-5 drabil men da snakker vi om en lite luxuriøs langfarts bil resten av året . Dessuten forsvinner da muligheten for B-sertifikat ... Har i dag en Passat 1,8T som er super som trekkbil ..(kunne jo tenke meg en A6 senere.. ) Da har du alle ting i ett ... Erich
|
|
« Siste redigering: oktober 21, 2011, 19:00:35 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Kheiron
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge
|
 |
« Svar #3 på: oktober 21, 2011, 21:04:55 pm » |
|
Høres ut som et morro prosjekt  Det første som slo meg inn med tanke på lett overbygg, var noe ala båtkalesje. De stengene veier lite, kalesja kan pakkes sammen under "transport" og slås opp når bilen er av henger. Kunne kanskje hatt en kraftige. Bøyle på midten, og så dra kalesja fra fronten og bakover til midt bøylen, vips så har du le/skygge på dagtid. Når det blir nok blå prips og ran tan teitan, så vipper du kalesja opp fra bakenden av hengeren også! Så har du tett soveplass. Festes med gummistrikk som på båt, og kan sys med glidelås sånn du får en "dør"
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: oktober 22, 2011, 17:49:06 pm » |
|
Tenker stadig nye ting , takk for innlegg .. Hele hengeren er ferdig galva i dag ... (må være ferdig opplegg for lys og muliheter for varme !!)
Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
scardeep
Supermedlem
    
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
 |
« Svar #5 på: oktober 29, 2011, 21:45:35 pm » |
|
Det er skrikende behov forbilder  Høres som veldig artig posjekt!
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: desember 08, 2011, 15:27:20 pm » |
|
Da er endelig hengeren på plass utenfor .. Synes selv den ble bra , selvkontruert og godkjent bilprovningen . Takker Halmstad yrkesutbild. (kapp og sveis) Volvo kontr. (design.gogkj./kontr.) Og selvfølgelig gutta på Trafikkstasjonen. Legger ved bilder slik underbygget ble , nå gjenstår "bare" resten ...... Egenvekt 420 , Tot,vekt 1500, lastekap. 1080 .../Tippvogn ...
Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
boble54
Seniormedlem
   
Innlegg: 376
Bosted: Skjetten
|
 |
« Svar #7 på: desember 08, 2011, 16:08:07 pm » |
|
Da er endelig hengeren på plass utenfor .. Synes selv den ble bra , selvkontruert og godkjent bilprovningen . Takker Halmstad yrkesutbild. (kapp og sveis) Volvo kontr. (design.gogkj./kontr.) Og selvfølgelig gutta på Trafikkstasjonen. Legger ved bilder slik underbygget ble , nå gjenstår "bare" resten ...... Egenvekt 420 , Tot,vekt 1500, lastekap. 1080 .../Tippvogn ...
Erich
Hva med og tette bunnen for å hindre sprut? Går selvfølgelig litt utover nyttelasten, men men
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: desember 08, 2011, 16:35:14 pm » |
|
Mye som skal gjøres ennu , tenker mye på vekt .Beskyttelse og event. camping/ multibruk er andre ting . På tegnebrettet ... 6 kalde i dag , holder meg inne ...
Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #9 på: desember 08, 2011, 16:51:44 pm » |
|
Hei Erich, 8 kalde oppe ved Kjelsås i morges. Jeg er overrasket over den høye egenvekten samt totalvekten. For mange betyr dette BE lappen. Min favoritt henger er denne:
 Trailer.JPG (63.92 KB. 960x583 - vist 429 ganger.) Custom laget i Finland, egenvekt 300 kg - totalvekt 1280 = nyttelast 980 kg, noe som jo rekker for de fleste. Med riktig plassering av hjula får vi også riktig kulevekt med bilen plassert med fronten først, motor bak. Mvh Kalle
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: desember 08, 2011, 17:28:44 pm » |
|
Hei Kalle Blir ikke BE av dette (hadde forsåvidt ikke gjort noe , koster 1000 lappen i sverige).. Ville ha buggy (meget stabil på veien) Ville ha tipp (slipper slisker ) ..Kan laste uten påkobling ... Synes da ikke 120 kg for allt dette er mye ... Vel , har nå fått den slik "jeg" ville iallefall . (Bilhengeren til Mr Laune dette vel ?) Alt kan jo "lettes" i etterkant da ,t.o.m. hengere  Håper ellers alt er bra med dere , kom selv hjem fra Thailand nå etter 6 uker , så rett i jobb offshore i julen ... Mvh Erich
|
|
« Siste redigering: desember 08, 2011, 17:30:38 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
scardeep
Supermedlem
    
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
 |
« Svar #11 på: januar 24, 2012, 14:23:35 pm » |
|
Får du såveplass forran fortsatt? Eller er det tatt vekk fra planer? Jeg likte ideen og det er spennende hvordan du fikser det 
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: februar 02, 2012, 16:38:41 pm » |
|
Nei, dette prosjektet er ikke lagt dø !! Ønsker forslag m/u presenning /fast tak .. Har kontakt med noen helt fantastiske blikkenslagere (alu/blekk /stål  ) ... Kom gjerne med forslag ..om du liker å tegne .. Husk vekt ..har vel en 250 kg "ledig" kapasitet .. (15 kalde i dag ).. Mvh Erich Min ide er 2 hovedbøyler som kan slås ned i midten ,(fra endene )på hengeren og avstivere i alu når du slår opp.. Det som kommer å koste litt er selvfølgelig "teltet" , men skal det se profft ut må nok dette til .. Satser på å få galva hovedbøylene slik at hengeren kan brukes til daglig m/teltet oppe (helårsbruk) .. skal få lagt ut en tegning for de som er intresert ..!! mvh
|
|
« Siste redigering: februar 12, 2012, 18:37:09 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: februar 13, 2012, 20:26:39 pm » |
|
 Coach -90.jpg (70.82 KB. 640x480 - vist 239 ganger.) Da er denne en eiers T-3 kommet i min bestittelse , 52235 Km !!!! og det sier vel seg selv at "søvnproblemene" intil videre er løst ... Skjønner ikke hva det er med T-3 og meg,.. og at disse bilene stadig finner min vei ............ Mvh Erich
|
|
« Siste redigering: februar 15, 2012, 00:06:36 am av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
scardeep
Supermedlem
    
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
 |
« Svar #14 på: februar 13, 2012, 20:28:46 pm » |
|
Hvorfor ikke en syncro?  Gratis uansett! 
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #15 på: februar 13, 2012, 20:51:27 pm » |
|
Gratulere Eric
Magne
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: februar 13, 2012, 21:05:31 pm » |
|
Takk Hva skal du gjøre når du kommer over et fullt servicehefte på 52000 km  ?? Får slite litt på denne tror jeg .. ny seng og litt ICE må inn... Mvh Erich
|
|
« Siste redigering: februar 21, 2012, 22:21:03 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #17 på: februar 21, 2012, 22:25:30 pm » |
|
Poenget er jo ikke å oppdatere denne tråden med trekkbiler og hengere i et "dragrace"forum .. men synes det er en del av pakka, om man skal få dette til ..noenlunde velykket ... Følg med videre så kommer det mer "race" detaljer sef ...
Mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #19 på: februar 23, 2012, 00:23:47 am » |
|
Takk for det Kormi .. har ikke tenk å trekke dette langt ..endel fasiliteter ,,, som å sove godt er avgjørende i mitt hode (i.e gamling, i.e Gardermoen ) ... Så når senga er klar , frakten er klar, så kommer resten av seg selv ... det morsomme kommer snart da  (det er ikke Liseberg med ungene ).....tråden fortsetter .. Synd det ikke er fler oppdateringer på dette forumet da det sikkert skjer en masse .i garasjene .. Kommer til å kjøre "mine" prosjekter på ny side i forumet under "Basset Racing" fra nå .. Vi driver ikke butikk ,per se, men dumper ut gode dealer , kjøp /salg, med jevne mellomrom og er oppfordret til detta av forumeier .. Mvh Erich
|
|
« Siste redigering: februar 23, 2012, 11:30:29 am av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
|