Ikke så mye hjelp å få fra meg, jeg ville bare fortelle en anektode som kun er litt relevant til spørsmålet ditt
For to år siden hadde jeg gleden av å pilse med sjefingeniøren for Audis V6-motor (3,2 liter FSI) en kveld. Han snakket varmt om at V6-lyden var myyye bedre enn V8ern, fordi sylindrene i en V6-motor tenner symetrisk og derfor høres mer harmonisk ut, mens en V8'er tennner usymetrisk og dermed har en bestemt "V8-lyd".
Sånn sett kan "V8er-lyden" du hører kanskje forklares med "usymetrien", enten ved at den tenner feil eller at den bare går på tre sylindre

Må få legge til at fyren var så bestemt på at V6-lyden var så mye bedre at han satte meg i kontakt med en lyddesigner hos Audi for å lage et eget opptak av V6- og V8-lyden til sammenligning:) De har faktisk en egen avdeling som jobber med "riktige billyder" når det gjelder motorlyd i kupeen og utenfor ved forskjellig turtall. Fordi f.eks. V6en i en TT skal høres mer når du gasser på enn i en A6 osv.
Sorrythe bublguy, dette var nok et veldig lite matnyttig innspill...