mai 04, 2025, 19:34:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Overhale 1600 - hva trenger jeg?  (Lest 2184 ganger)
T-bear
Medlem

Vis profil

« på: mars 06, 2012, 19:45:05 pm »

Jeg skal som sagt overhale en 1600-motor. Har skaffet masser av motordeler, men noe må kjøpes nytt.

Er ennå litt i tenkeboksen om det blir 1600 eller 1680 (har 2 sett liggende), men det blir en annen diskusjon. Noe kvassere kam, elektronisk tenning og 2 forgassere inngår i planene, da jeg har dette liggende.

Men, hva er det egentlig jeg trenger? Har skaffet bære- og rådelager, løftere og stempelringer til 1600 (Takk til Tezer), men trenger nok noe mer.
Det jeg vet jeg trenger er pakningssett, kamlager, og simmerring bak svinghjul, men utover dette er jeg usikker. Hva trenger jeg av shims og lignende? Nye klips til kryssboltene kanskje? Er det vanlig å bytte kryssboltlager, eller hva det kalles? Øvre rådelager..? Er det andre ting som bør byttes?
Loggført
tmatre
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: mars 07, 2012, 17:36:53 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php?action=search
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #2 på: mars 07, 2012, 18:42:47 pm »

Bytt ihvertfall krysspinneklipsa. Det er engangsbruk i min verden. Ellers veit du ikke hva du trenger før alt er gått over og kontrollmålt/inspisert.
Alt du ikke behøver å bytte, er bonus. noen liker å bytte alt mulig, jeg er tilhenger av å bruke videre det som er bra (og som ikke er kjente svakheter).

Er f.eks. ikke tilhenger av å bytte glidelager som er bra, mot nye. Større sjans for feil med nytt lager enn innkjørt lager (har jeg sett og hørt flere eksempler på). Dessuten mister man litt effekt når lagrene er trange...

I teorien skal et glidelager holde evig, så lenge den har oljefilm, og rein olje.
Ellers ville jeg kosta på toppene litt høyere kompresjon, og litt finpussing.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
T-bear
Medlem

Vis profil

« Svar #3 på: mars 08, 2012, 00:53:25 am »

Først må jeg si at jeg har søkt side opp og side ned, men etter et par hundre sider ble jeg lei.

Så må jeg presisere litt, det jeg lurer på er hva som trengs av småtterier. Alt av "hardware" er under kontroll. Kan legge til at 1680 er ute av bildet, blir 1600.
Det holder vel ikke bare med pakningssett? Bør jeg kjøpe at litt dyrere ett, eller er det unødvendig? Jeg trenger vel nye støtstangrør også kommer jeg på nå, men det trengs vel sikkert shims, plugger, simmerringer, kiler osv? Er jo utrolig ergelig å mangle en liten dings akkurat når man står der og monterer. Og er det noen smådeler som bør byttes ved full overhaling?

Er ikke fersk på skruing, men dette blir den første boblemotoren jeg skal ha sammen.
Loggført
Ketil S.
Supermedlem

Vis profil

« Svar #4 på: mars 10, 2012, 13:15:10 pm »

Kjøp pakningssett og støtstangsrør, da har du stort sett det du trenger. Fordeler etc får du på Mekonomen.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #5 på: mars 11, 2012, 13:00:54 pm »

kjøp skikkelig pakningsett ivertfall. styr undå dei billigaste. elring og det tyske merket som eg ikkje hugsar..er bra
lønnar seg å handla boka som heiter how to rebuild your vw engine. der står da vel sånn sirka alt du lurar på
ting du bør skifta: simring bak svinghjulet, bakelitt under bensinpumpa(med mindre du får den ut heil) gommi dingsar til innsuget og alt av deler til tenninga då.nye pluggar,fordelarlokk,stift,kondensator og ledningar(kjøp kvalitet) støtstangrøyra kan du bruka opp igjen, du må strekka dei ut igjen. men er dei dårlige so er da jo berre å byta dei då.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RuneA
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 11, 2012, 17:05:24 pm »

lønnar seg å handla boka som heiter how to rebuild your vw engine?

Ikke meningen å kuppe tråden, men denne boka, omhandler den både T1 og T4 motorer?
Trenger til T4.
Loggført

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #7 på: mars 11, 2012, 19:10:39 pm »

ja da står eindel om type 4 og ja. les meir om den på amazon.com
forresten so bør du kjøpa ny oljepompa når du skal overhala:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
T-bear
Medlem

Vis profil

« Svar #8 på: mars 13, 2012, 23:12:09 pm »

Heisann,

Takker for tips, burde vel skaffet meg den boka før jeg begynte Gliser Har Haynes-bok, men jeg fikk ikke særlig bedre oversikt av å lese i den.

Jeg har ny oljepumpe m/filter liggende, så jeg regner med at jeg kommer til å bruke den.

Finnes det ikke sett som inneholder alt som trengs til en motor da? Det finnes jo til amerikanske V8, som inneholder alle lager, ringer, pakninger, splinter, o-ringer, frostplugger osv osv som trengs til å overhale en motor.

Loggført
H-MEK
Supermedlem

Vis profil
« Svar #9 på: mars 14, 2012, 00:13:48 am »

Det første man bør gjøre ved overhaling er å kontrollmåle både blokk og veiv for slitasje. Så kan man handle deler hvis alt er innenfor toleransene.
Veldig sjelden man slipper unna med standard bærelager for å si det slik...
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
T-bear
Medlem

Vis profil

« Svar #10 på: mars 14, 2012, 02:15:55 am »

De greier det jo til de aller fleste amerikanske motorer, f.eks summit og jegs leverer jo engine rebuild kits i de fleste under- og overdimensjoner. Alt du trenger, og vel så det, i ei eske. Til min mopar 440 finnes det i alle størrelser og prisklasser hvertfall. Mye bedre enn først å måtte kjøpe seg en bok, lese grundig gjennom den, for så å sitte og bestille en og en del vel?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!