mai 04, 2025, 18:02:40 pm
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Problemløseren
>
Trenger jeg termostat på min buggy?
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Trenger jeg termostat på min buggy? (Lest 1641 ganger)
bergus
Juniormedlem
Innlegg: 55
Bosted:
Trenger jeg termostat på min buggy?
«
på:
mars 25, 2012, 11:04:34 am »
Hei. Har kjøpt meg et krom viftehus uten varmeuttak til min buggy. Ser at det mangler hull til å feste de spjelda til termostaten. Går det bra å kjøre uten eller må jeg kjøpe et nytt viftehus? Mangler også skruehull til coil. Er det noen andre plasser den kan festes?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
Sv: Trenger jeg termostat på min buggy?
«
Svar #1 på:
mars 25, 2012, 16:26:32 pm »
Jeg vil si at det er enda viktigere med termostat på en buggy enn på en vanlig boble, siden motoren kjøles ekstra godt i buggyen. Uten termostat risikerer du at motoren aldri blir ordentlig varm, eller bruker veldig lang tid på å bli varm.
Loggført
1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
Sv: Trenger jeg termostat på min buggy?
«
Svar #2 på:
mars 25, 2012, 18:32:39 pm »
Buggyen blir vel stort sett brukt om sommeren.
Er vel aldri noe problem at boble motorer sliter med lav temp??
Tut å kjør uten mener jeg
Loggført
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
Sv: Trenger jeg termostat på min buggy?
«
Svar #3 på:
mars 25, 2012, 18:38:47 pm »
Støtter logikken hos første taler. Det som sliter mest på en motor, er oppstartsfasen, før alt har nådd driftstemperatur. Denne perioden bør derfor være så kort som mulig.
Loggført
vwsolli
Supermedlem
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad
1972 Bay & 1976 Bay
Sv: Trenger jeg termostat på min buggy?
«
Svar #4 på:
mars 25, 2012, 19:38:48 pm »
Går nok like bra uten på en sommer bil,for varm blir den fort alikevel
Loggført
1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
bergus
Juniormedlem
Innlegg: 55
Bosted:
Sv: Trenger jeg termostat på min buggy?
«
Svar #5 på:
mars 25, 2012, 19:46:44 pm »
Buggy`n blir kun brukt varme solskinnsdager, men skal ringe å høre der jeg kjøpte viftehus. Vil aller helst ha med termostat, slik at det blir så likt org som mulig. Vet det er noen slike viftehus ment kun til showcar i handel. Er det noen som har kjørt uten termostat og har erfaring med det?
Loggført
Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
Sv: Trenger jeg termostat på min buggy?
«
Svar #6 på:
mars 25, 2012, 19:57:02 pm »
Klart det er optimalt å ha driftstemp på motor hele tiden, men på en luftkjølt motor er det litt anderledes enn på en vannkjølt.
Det er snakk om hva som fungerer. Og en boblemotor fungerer 99,7% så bra uten termostat som med på sommerkjøring. Har kjørt utelukkende uten termostat, og har aldri hat noe Unormal slitasje enn hva en motor skal ha. Det er min erfaring i allefall
Loggført
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Kim Larsen
Seniormedlem
Innlegg: 302
Bosted: Oslo
Sv: Trenger jeg termostat på min buggy?
«
Svar #7 på:
mars 26, 2012, 14:50:19 pm »
Kjørte uten termostat på Baja`n jeg hadde på 90tallet.1915motor m/doghouse kjøling.
Ble fort "varm" 90-95grader på olja etter 5-7minutter med vanlig kjøring.Og der holdt den seg også.
Kjører nå 2110cc med doghouse kjøling+ekstern kjøler under panelen,uten termostat.
Når ca.90grader på olja etter 10minutter vanlig kjøring(60-80km/t)
Kommer seg til 90grader på 5minutter hvis det er 30grader++ ute.
Mvh Kim
Loggført
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...