Low67
Medlem

|
 |
« på: mai 05, 2008, 16:43:04 pm » |
|
Hvor mye kan den smales uten å kappe for mye i karossen??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem

|
 |
« Svar #1 på: mai 05, 2008, 16:49:19 pm » |
|
2" så slipper du kappe noe som helst. Spørsmålet er hvorfor skal du gjøre det?
Jeg har gjort det på min ( ny fra unnberg ) For å få plass til bremser/hjul. Og nå er hjula der de skal være/ser org ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Low67
Medlem

|
 |
« Svar #2 på: mai 05, 2008, 17:34:47 pm » |
|
Takker for svar. Det er pga dropp spindler og 5,5 felger/185dekk. Har korta 3" på 67`n, det gikk fint/akkurat. Men blir vel litt mye på 57`n det da..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem

Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....
|
 |
« Svar #3 på: mai 05, 2008, 18:52:01 pm » |
|
Jeg har laget en dummy utgave som jeg har brukt for å måle hvor mye jeg kan korte inn uten å sette saga i karoseriet. 4" innkorting med dempertårn er mulig, men da snakker vi om dempertårn som er flate og plasert helt ute på røra som fjærene sitter i. Jobber nå med å finne ut hvordan jeg skal kunne korte inn 5" uten å modde karoseriet. Svaret ser ut til å være dempertårn som går på utsiden isteden for baksiden av demperen. Foreløpig er dette ikke prøvd ut, men planene for vinteren er å bygge en 5" kortet aksel med dempertårn, og som ikke krever så mye som et strøk med fila i karoseriet. Årsaken til at jeg "forsker" på dette er kun fordi jeg har lyst til å finne ut hvor mye det teoretisk er mulig å korte inn akselen samtidig som at jeg synes stilen med hjul laaaaaaaangt innunder skjermene er helt kanon  Det finnes mange meninger om dette men hvorfor skal man bry seg om det?? Bare bilen ikke er trafikkfarlig og alt virker som det skal så er det bare å korte inn så mye du tør. Skal du korte mere enn 5" så tror jeg nok at man må si farvell til dempere. Mange i usa driver med det, men jeg er av den oppfatningen av at hvis man ikke kan gjøre en jobb skikkelig så bør ikke jobben gjøres! PS: Mine utmålinger er gjort på en 58 T1. Har også prøvd på en annen bil med mindre suksess. Klaringen er ofte avhengig av om bilen har vært rettet opp en gang. Er ikke altid at skjermene blir helt like etter et slikt inngrep 
|
|
« Siste redigering: mai 05, 2008, 18:57:02 pm av empiboy »
|
Loggført
|
B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem

|
 |
« Svar #4 på: mai 05, 2008, 18:59:57 pm » |
|
Se på meanbugs på nettet. De selger helt nye 3" innkorta forstillinger. Hvis du synes det er nok  Spesielt dyre tror jeg heller ikke de er.
|
|
|
Loggført
|
B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
|
|
|
Low67
Medlem

|
 |
« Svar #5 på: mai 05, 2008, 19:18:16 pm » |
|
Planen er å smale en "org" puma og beholde de tårna,. Dette av den enkle grunn, å spare et par høvdinger og synes jobben er helt overkommelig. Men har ikke hatt mulighet til å få måle på bilen.. Får ta "litt" over 2", litt banking får man tåle..(da dette ikke er noen strøken org. bil)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem

|
 |
« Svar #6 på: mai 05, 2008, 19:47:16 pm » |
|
Forstår. Men vær da obs på at de 2" kortede puma akslene som er å få kjøpt i butikk hår splitta tårn. Så om du korter en puma må du uanset modde tårna. Hvis du har litt utstyr tilgjengelig så er det ikke mye mere arbeide å lage nye tårn av 10mm flattjern enn å smale inn de gamle. Og da er jo også en 3-4" korting innen rekkevidde
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Low67
Medlem

|
 |
« Svar #7 på: mai 05, 2008, 21:02:42 pm » |
|
Men vær da obs på at de 2" kortede puma akslene som er å få kjøpt i butikk hår splitta tårn. Aha  blir litt mere jobb enn anntatt da, spørs om det blir nye tårn da.. Takker for god info
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Low67
Medlem

|
 |
« Svar #8 på: mai 05, 2008, 21:34:48 pm » |
|
Hadde emne jeg. Har kansje eksakt senter-senter mål å du?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem

|
 |
« Svar #9 på: mai 05, 2008, 21:45:36 pm » |
|
Tja. Har ikke forstillinga mi her men jeg kan finne ut målet i løpet av noen dager. Men du bør uansett ha et gammelt tårn som mal, for å få riktig plasering på demperbolten. Jeg ville anbefalt deg å studere meanbeam akslene på nettet. Masse bra bilder der og med litt fantasi blir det relativt enkelt å kopiere en slik.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Low67
Medlem

|
 |
« Svar #10 på: mai 05, 2008, 22:09:55 pm » |
|
Tja. Har ikke forstillinga mi her men jeg kan finne ut målet i løpet av noen dager. Men du bør uansett ha et gammelt tårn som mal, for å få riktig plasering på demperbolten. Jeg ville anbefalt deg å studere meanbeam akslene på nettet. Masse bra bilder der og med litt fantasi blir det relativt enkelt å kopiere en slik.
Får forstillinga om kort tid, så kan måle selv å. Formen kopiere jeg nok fra org tårna. kansje noe lengere, så er den klar for luft 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #11 på: mai 05, 2008, 22:27:45 pm » |
|
Har smalet inn en forstilling 9" uten å kappe i karosseriet.. no problem. Demperen lå fint på innsiden av innerskjermen  Alt går.. bare man prøver
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem

|
 |
« Svar #12 på: mai 05, 2008, 22:32:55 pm » |
|
Slik jeg ser det er det ikke det gunstigste å ta utgangspunkt i en puma ved en slik jobb. Denne må jo kappes opp på begge sidene av justeringen. Hvis man derimot bruker en orginalstamme og tenker seg litt om før man kutter får du bare en skjøt. Hvis du da bruker avix adjusters kan skiva inni legges inn før du sveiser delene sammen igjen. Skjøten på røra gjør man da sånn at den kommer på den ene siden av justeringen. Så er det bare å flytte ut de to festejerna for rammehodet. Så et bilde av en kortet aksel som først var kappet opp og sveiset inn sway away's og etterpå var den delt opp på utsiden av festejerna for rammehodet og kortet inn der! Totalt 4 skjøter!!! Det kaller jeg lite gjenomtenkt! Men jeg forstår at du ønsker å bruke den puma akselen du allerede har. Er liksom lettere å sette igang med slikt på deler man allerede har liggende 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem

|
 |
« Svar #13 på: mai 05, 2008, 22:35:09 pm » |
|
Har smalet inn en forstilling 9" uten å kappe i karosseriet.. no problem. Demperen lå fint på innsiden av innerskjermen  Alt går.. bare man prøver På en kingbolt bil med orginal bensintank??? Og med orginal høyde på dempertårna?? Bare lurer forde jeg er unormalt interesert i korte forstillinger om dagen  ...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Low67
Medlem

|
 |
« Svar #14 på: mai 05, 2008, 22:51:52 pm » |
|
Får gruble litt når jeg får forstillinga, fikk noe "lure" ideer etter litt surfing på samba..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|