N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #120 på: juni 07, 2013, 18:40:10 pm » |
|
Ja, mente sylindrene  Litt dumt å lakke stemplene, hehe  Det hadde kanskje vært en ide å tatt den fra hverandre igjen. Men hva er det som skal måles egentlig? At ikke lagerbanene er ujevne eller noe slikt? Linjeborring som må til i så fall? Hvem gjør slikt og hvor mye koster det? Må vel ha spesielle lagerbaner etterpå også da? Er rimelig klar for å få bilen i gang nå må jeg si, så er litt fristet til å bare satse på at det går bra 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #121 på: juni 07, 2013, 20:52:10 pm » |
|
Linjeborring = 1000,- Både jeg og Reierstad gjør dette i nabolaget ditt. Om det trengs å borres må du ha overdim lager. Du gjør såklart som du vil. Og det er jo bare du som har inspisert blokk og målt at veiva er rett  Spørs hvor glad du er i å gamble. Om jeg sier jeg har demontert 100-150 slike motorer så juger jeg nok ikke. Og kan telle på to hender de som ikke har trengt en linjeborring etter normale 50000+ km. Det sier litt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #122 på: juni 10, 2013, 22:58:00 pm » |
|
Jeg takker for tips men satser på at det går bra for en stund, så får jeg heller følge med på motoren og vurdere om jeg skal ta linjeborringen hvis jeg får noen ulyder. Fikk satt sammen en del i helgen, venter på noen deler til, manglet mye av de eksterne delene til denne motoren og ikke alt fra 1500 motoren jeg kan bruke opp igjen. Har satt på sylindre og topper, noe av kjøleblekket, oljekjøler, viftehus svinghjul, reimhjul oljepåfylling og forgassere med innsug:
 4.jpg (52.93 KB. 640x480 - vist 344 ganger.) Som dere ser måtte jeg skjære ut litt på viftehuset for å få plass til den bredere oljekjøleren. Skal fabrikere og sveise på ny del i morgen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #123 på: juni 11, 2013, 15:02:09 pm » |
|
Har fått jobbet litt med viftehuset i dag. Kuttet og bøyde til blikket som går fra doghouse og til trakten som leder ut av motorrommet:
 1.jpg (56.78 KB. 480x581 - vist 240 ganger.) Sveiste på nye plater og pusset ned:
 2.jpg (57.02 KB. 640x480 - vist 274 ganger.) Kuttet og bøyde til plater til viftehuset:
 4.jpg (46.22 KB. 640x480 - vist 252 ganger.) Sveiste det på og slipte over og sveiste så på "lokket" som var der originalt:
 6.jpg (45.92 KB. 640x480 - vist 310 ganger.) Sjekket passformen på motoren slik at det blir tett når jeg er ferdig:
 7.jpg (29.31 KB. 450x600 - vist 273 ganger.) Og fortsatte å sveise resten av skjøten. Fikk ikke kommet lenger før jeg måtte på jobb i dag, men blir vel ferdig med dette neste gang jeg får tid. Tok ca 2 1/2 time totalt dette her:
 8.JPG (47.86 KB. 640x480 - vist 319 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #124 på: juni 13, 2013, 08:17:36 am » |
|
Ferdig sveiset og lakket  Gadd ikke å legge så mye jobb i den siste finishen siden det ikke synes uansett, men slipte og pusset ned slik at grunning og lakk skulle få bra feste og jeg ikke kutter meg opp på skarpe kanter 
 viftehus.JPG (38.41 KB. 640x480 - vist 276 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #125 på: juni 16, 2013, 23:22:12 pm » |
|
Har satt sammen motoren ferdig nå, men har noen småproblemer. Reimskiva på dynamoen er offset i forhold til reimskiva på veiva. Er det vanlig, eller kan jeg ikke bruke dynamoen fra en 1500 uten hundehus oljekjøler på en 1300 med hundehus oljekjøler? I tillegg er den nye reimskiva mindre enn den originale. Den originale er ca 16 cm i diameter, den nye er ca 14,5 cm. Er dette et stort problem? Vifta og dynamoen vil jo gå saktere rundt da.
 image.jpg (97.33 KB. 640x480 - vist 242 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #126 på: juni 17, 2013, 00:48:06 am » |
|
Med offset så mener jeg at skiva på dynamoen er lenger bak, i forhold til den på veiva. Den stikker ut med ca 1 cm. Kanskje det går an å få tak i en annen skive? Det er ganske god klaring mellom skiva og dynamoen, men ingen skims der. Den originale på veiva stikker like mye ut, så det hjelper ikke å bytte den.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #127 på: juni 17, 2013, 02:07:47 am » |
|
1cm var unormalt mye. Er du sikker på at reimhjulet er dratt helt inn til oljekasteringen på veiva?
Hva har du byttet ut i forhold til orginal delene som satt på motoren fra før?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #128 på: juni 17, 2013, 08:30:34 am » |
|
Reimhjulet på veiva er helt inntil, men hadde det kunnet gå lenger inn så ville de bare blitt mer offset. Det er reimhjulet på dynamoen som trenger å gå mer inn.
Det manglet dynamo, fordeler, bensinpumpe, forgasser og innsug, viftehus og litt blikk her og der på motoren som jeg har fikset opp. Kjøpte det meste nytt, men tenkte at jeg kunne bruke opp dynamoen fra den gamle motoren. Dynamofoten er den originale som fulgte med motoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwsolli
Supermedlem
    
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad
1972 Bay & 1976 Bay
|
 |
« Svar #129 på: juni 17, 2013, 19:03:45 pm » |
|
ikke lest hele tråden men er vel forskjell på dynamoer,lengden altså
|
|
|
Loggført
|
1968 T1 (Solgt) 1972 T2 1968 T1 (solgt) 1976 T2 (konebil)
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #130 på: juni 17, 2013, 19:14:03 pm » |
|
Tok et bilde av dynamoen som viser avstanden fra blikket som dynamoen er festet i og ut til reimhjulet. Til ytterkanten er det 21 cm og til midten av reimhjulet så er det ca 19,3 cm. Bildet viser også tydelig hvor mye lenger det går ut. Tror jeg vil slite ut reima fort hvis jeg kjører med dette. Hadde vært supert om noen som har en vekselstrømdynamo på en boble kunne måle den samme lengden. Tror kanskje at det er det jeg må kjøpe meg.
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #131 på: juni 17, 2013, 23:35:23 pm » |
|
Kan skifte reimhjul... Finnes de som ikke bygger så mye ut, mener at dynamo fra T-3 har hjul du trenger.
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #132 på: juni 27, 2013, 13:26:54 pm » |
|
Tipper du har feil bakplate på dynamoen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #133 på: juni 27, 2013, 16:09:15 pm » |
|
Kan være det. Men de hadde ikke noen mål på dette i de butikkene jeg sjekket og fikk ikke noe respons på bildet jeg la ut over her, så kjøpte meg like så godt kit for utskifting av dynamoen til vekselstrøm. Venter på at den skal bli levert så blir det å skifte den ut og håpe at det passer bedre da  Har også bestilt 32 mm halsringer til forgasserne og nye dyser for å få ned volumet litt, ettersom jeg har 1600 sylindre. Skal gå litt greiere å få den til å gå pent da. Blir spennende å se.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #134 på: juli 11, 2013, 23:04:30 pm » |
|
Har satt på vekselstrømdynamoen og den passet flott  Men møtte på et problem når jeg skulle sette motoren inn i bilen. Den gikk ikke helt inn og skrapet borti noe når jeg dro den rundt på reimskiva. Fikk litt tips her på forumet og det viste seg at svinghjulet er for stort for girkassa. Mest trolig kommer dette av at bilen originalt har hatt 6V starter og tilsvarende svinghjul. Løsningen er da enten å sette på mindre svinghjul, eller å slipe litt på innsiden av girkassa og bytte til 12V startmotor. Jeg tok derfor og slipte litt der jeg så at svinghjulet hadde tatt borti girkassa og tok ut startmotoren. Jeg ble veldig overrasket da jeg renset den, for det viste seg at det var en 12V starter som sto i allerede! Jeg skjønner ikke dette, men i morgen så kommer en erstatningsstarter på 12V, så får jeg sammenlikne dem for å se om de er ulike. Hvis de er like så ser jeg bare tre muligheter. Enten så har bilen kjørt til nå med en startmotor med for lite drev, eller så er det nye svinghjulet mitt enda større en det originale 12V svinghjulet eller så finnes det 12V startmotorer med større drev som da passer for 6V girkasser. Får se i morgen når jeg sammenlikner med den andre startmotoren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #135 på: juli 19, 2013, 08:08:06 am » |
|
Har endelig fått motoren på plass nå. Måtte slipe vekk litt på innsiden av girkassa, men startmotoren som sto i var 12V og passet med det nye svinghjulet (har testet). Får dessverre ikke start på motoren, går rundt, men er ikke tegn til at den skal tenne. Jeg tipper fordeleren står litt feil, slik at den får gnist på feil sted. Det lukter i alle fall bensin når jeg drar den rundt på starteren, så den får drivstoff.
 motor.JPG (61.94 KB. 640x480 - vist 308 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #136 på: juli 19, 2013, 11:01:48 am » |
|
tenninga er ein fordel å stilla inn statisk for å få gang på bilen. ta ein prøvelampe og sett på minus på coilen. vri motoren til tenningsmerket på reimhjulet står parallellt med blokkskjøyten og sjekk at rotor pekar mot sylinder 1 kabelen. sett på tenninga og sett prøvelampen mot jord på blokka. vri fordelaren til der lyset akkuratt kjem på/slokner, fest fordelaren og du er klar. men hugs på at du har ein 009fordelar og dei er generelt i veldig dårlig kvalitet om da er kinakopien..so ikkje forvent å få optimal tenning på bilen.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #137 på: juli 22, 2013, 10:56:47 am » |
|
På coilen står det 1 og 15. Hvilken er minus? Jeg testet å koble til en strobelampe og dro motoren rundt på starteren, men det blinket ikke, så det ser ikke ut til at den får noe strøm. Mulig jeg har koblet noe feil. Alle ledningene ser ut til å være koblet korrekt og coilen fungerte på den forrige motoren, så vet ikke hva det kan være.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #138 på: juli 22, 2013, 15:44:57 pm » |
|
Har testet mer nå. Skrudde av gasserne og sjekket at den fikk bensin. Skrudde ut plugger pg sjekketat det var gnist. Lurer på om strobeskopet er ødelagt så kjøper et nytt nå og tester tenningen med den.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #139 på: juli 22, 2013, 16:27:12 pm » |
|
Kjøpte ny strobelampe og fikk satt timingen korrekt. Den var bare litt off. Fremdeles ikke tenning. Skjønner ikke dette jeg. Den får bensin og det kommer gnist, så det burde jo tenne?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ziggy66bug
Supermedlem
    
Innlegg: 578
Bosted: krokstadelva
|
 |
« Svar #140 på: juli 22, 2013, 18:41:11 pm » |
|
Tennings rekkefølge korekt ? 1-4-3-2 . Er det kina 009 så kan det hende att den skiva med 2 usentrerte tapper står 180 grader feil og kan forvirre, gjorde det på min ( enkelt å rette opp) Bare ett forslag  Lykke til !
|
|
|
Loggført
|
66-Boble 1300 (1641  ) - drømmebil prosjekt 88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil 69-Type 3 Variant - trofast tur kompis 76-Mercedes Bens w123 - solgt 64-Boble Cal Looker - solgt
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #141 på: juli 22, 2013, 23:29:08 pm » |
|
Er kina 009 ja, men vet ikke hvordan platen du nevner skal stå. Det ser korrekt ut... Tenningsrekkefølgen er korrekt ja, fulgte Haynes boka. Den tenner litt innimellom, kanskje hver tiende gang. Er jo mulig at fordeleren er sykt dårlig, men kjennes ikke slik ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ziggy66bug
Supermedlem
    
Innlegg: 578
Bosted: krokstadelva
|
 |
« Svar #142 på: juli 23, 2013, 17:41:53 pm » |
|
Prøv å start med startgass , så finner du hvertfall ut om det er bensin eller tenning som er feil  Lettere å ta det derifra.
|
|
|
Loggført
|
66-Boble 1300 (1641  ) - drømmebil prosjekt 88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil 69-Type 3 Variant - trofast tur kompis 76-Mercedes Bens w123 - solgt 64-Boble Cal Looker - solgt
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #143 på: juli 23, 2013, 20:33:58 pm » |
|
Testet med startgass, ikke noe tenning.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ziggy66bug
Supermedlem
    
Innlegg: 578
Bosted: krokstadelva
|
 |
« Svar #144 på: juli 23, 2013, 22:26:54 pm » |
|
Fulgte du med på når ventilene var åpnet / lokt når du fant tenn rekkefølge ? Ta av ventildeksel til syl 1 og 2 , sjekk att begge ventiler på syl 1 er stengt, samtidig som exsos ventil på syl 2 har opnet. Dit rotor peker nå er hvor plugg kabel 1 skall være, følg så på med de andre og juster tenning på vanelig måte. Det var her min kina 009 var litt rar og kunne forvirre, altså rotoren pekte 180 grader feil i forhold til hva som er vanelig (Normalt frem litt mot høyre, sån Ca) Om det er feilen er det lett å snu den "skiva" jeg snakket om, men er egentlig ikke nødvendig da du bare kan sette kablene etter hvor rotor peker... har du sjekket stift åpning ? kansje den ikke åpner nokk (husk fett på bakkelitten) Tviler ikke på dine evner til å sette kablene riktig , bare vet det er lett å gjøre enkle feil i blant, har jo gjort det selv.... Lykke til videre, her har du hvertfall noen tips 
|
|
|
Loggført
|
66-Boble 1300 (1641  ) - drømmebil prosjekt 88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil 69-Type 3 Variant - trofast tur kompis 76-Mercedes Bens w123 - solgt 64-Boble Cal Looker - solgt
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #145 på: juli 24, 2013, 00:20:42 am » |
|
Tusen takk, skal teste det når jeg kommer hjem :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #146 på: juli 28, 2013, 11:45:06 am » |
|
Har testet å rotere pluggledningene 180 grader på fordelerlokket nå. Når jeg forsøker å starte bilen fyrer den ikke, men innimellom slår det flammer opp av forgasserne, så tipper det ble feil også. Skal derfor ta av toppdeksellokket på høyre side og sjekke åpningen på ventilene. Bare lurer på om jeg må tømme motoren for olje før jeg tar av lokket? Eller er oljenivået lavere enn støtstangrørene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ziggy66bug
Supermedlem
    
Innlegg: 578
Bosted: krokstadelva
|
 |
« Svar #147 på: juli 28, 2013, 12:06:00 pm » |
|
Bare å åpne , kan komme noe olje ut men ikke mye .
|
|
|
Loggført
|
66-Boble 1300 (1641  ) - drømmebil prosjekt 88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil 69-Type 3 Variant - trofast tur kompis 76-Mercedes Bens w123 - solgt 64-Boble Cal Looker - solgt
|
|
|
N F
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Jessheim
|
 |
« Svar #148 på: juli 28, 2013, 21:49:53 pm » |
|
Åpnet topplokkdekselet og ventilene står korrekt når rotoren peker mot kablen som går til sylinder 1 og merket på reimhjulet er flush med skjøten på blokken. Skjønner ingenting jeg.
 image.jpg (108.72 KB. 640x480 - vist 223 ganger.)
 image.jpg (111.98 KB. 640x480 - vist 194 ganger.)
 image.jpg (115.99 KB. 640x480 - vist 215 ganger.) Det eneste jeg kan tenke meg er at dysene er for store og motoren får for mye bensin. Er jo doble 44 gassere, med 32 halsringer. Men den burde vel tenne allikevel? Har bestilt nytt dysesett, så får se om det hjelper.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ziggy66bug
Supermedlem
    
Innlegg: 578
Bosted: krokstadelva
|
 |
« Svar #149 på: juli 30, 2013, 19:23:00 pm » |
|
Du burde fått den til å gå med feil dysing også.... Nå er du vertfall 100% sikker på hvor kabel nr 1 skall og da er jo det i orden, med justert tenning og riktig stift åpning nå så burde den fyra... men er jo fler ting som kan være feil. Start med å finne ledning i motorrom som har spenning 12V med tenning på , denne skall sitte på +/ 15 på coil (du kan jo kansje måle om du har 12v på denne kabelen også når du kinner, mangler du det så er feilen her). -/1 der skall da den grønne kabelen fra fordeleren sitte. Om du har tilgang på tenningslampe (kan kjøpes på biltema) så er det veldig lett å se om du har gnist.
|
|
|
Loggført
|
66-Boble 1300 (1641  ) - drømmebil prosjekt 88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil 69-Type 3 Variant - trofast tur kompis 76-Mercedes Bens w123 - solgt 64-Boble Cal Looker - solgt
|
|
|
|