mai 05, 2025, 18:37:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Scintilla mangnet tenning VS fordeler.. Fordeler/ ulemper ved bruk i bil.  (Lest 1893 ganger)
Eikstad
Supermedlem

Full off stupid ideas since 1978.....

Vis profil
« på: mai 03, 2012, 20:45:28 pm »

Skal montere 30 hester fra en brannpumpe i bobla og er litt nysjerig på denne magnet tenningen. Hva er fordeler eller ulemper ved å bruke denne i en bil sammenlignet med vanlig fordeler?
« Siste redigering: mai 04, 2012, 19:16:10 pm av Bablefish. » Loggført

"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
JS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: mai 03, 2012, 20:59:50 pm »

Veldig enkelt tenningssystem, få komponenter, gir like sterk gnist fra tomgang til høyt turtall.
Bakdeler, tja... "Stjeler" sikkert litt mer kraft fra motoren, men om dette er merkbart skal jeg ikke uttale meg om. Ikke 100% bolt-on, må legges opp via relé eller egen bryter som jorder magneten for å stoppe motor.

Det skal sies at uoverhalte magneter fra "krigens" dager har en tendens til å kutte ut når de blir ordentlig varme, har opplevd dette ved et par tilfeller.
Loggført
Eikstad
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: mai 04, 2012, 19:15:48 pm »

Så du mener at magnettenningen stjeler mer effekt enn en tradisjonel fordeler. På skiltet som er skrudd til viftehuset står det at motoren er produsert i 1957 og er på 28 hester.... ikke 30 som man normalt sier at bilmotoren yter. Kan disse to hestene være det som Scintilla magneten stjeler?

Loggført

"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
JS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: mai 04, 2012, 19:27:13 pm »

Om du vrir akslingen på en magnet og sammenligner med kraften du trenger for å vri en vanlig fordeleraksling er det vel åpenbart hvilken som krever mest kraft. Om de 2 "tapte" hestene ligger der har jeg ingen formening om, men det er jo absolutt en mulighet.
Loggført
Eikstad
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: mai 04, 2012, 19:30:19 pm »

Om du vrir akslingen på en magnet og sammenligner med kraften du trenger for å vri en vanlig fordeleraksling er det vel åpenbart hvilken som krever mest kraft. Om de 2 "tapte" hestene ligger der har jeg ingen formening om, men det er jo absolutt en mulighet.

Spennende saker Glad Jeg har trolig landet på å bruke fordeler i bilen av den enkle årsaken at det er det orginale (liker orginalt). Men fasinerende er det ingen tvil om at disse Scintilla magnetene er.
Loggført

Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem

Rolf T. Kastenwagen

Vis profil
« Svar #5 på: mai 04, 2012, 21:19:59 pm »

Liker du originalt lillebror? Skal vogna heves så vi kan se hverandre i øynene når du kjører forbi meg Øyerulling
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #6 på: mai 05, 2012, 09:39:22 am »

Mener å ha hørt at du må bygge om Scintilla'n for å få riktig tenningskurve, da den er beregnet for en stasjonærmotor med jevnt turtall.
Derfor er ikke gassrespons noe stort tema.
« Siste redigering: mai 05, 2012, 10:23:56 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*

Vis profil
« Svar #7 på: mai 05, 2012, 12:11:29 pm »

I tillegg må du fjerne turtalls-sperra Gliser
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
JS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: mai 05, 2012, 15:16:43 pm »

Mener å ha hørt at du må bygge om Scintilla'n for å få riktig tenningskurve, da den er beregnet for en stasjonærmotor med jevnt turtall.
Derfor er ikke gassrespons noe stort tema.

Jeg har prøvd med orginal og "009" tenningskurve. Kan ikke si at jeg merket stor forskjell. Noen kjører visst med låst tenning også...
Loggført
Eikstad
Supermedlem

Vis profil
« Svar #9 på: mai 05, 2012, 16:03:46 pm »

Hva mener du med låst kurve? Uten vacum bevegelsen?
Loggført

JS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #10 på: mai 05, 2012, 18:20:43 pm »

Det er ikke vakuum fremtrekk på scintilla, men sentrifugal(som på en 010,050,009 fordeler mm). Men at man låser platen som sørger for fremtrekket ja, det er riktig.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!