På EU-kontroll fikk vi "ikke godkjent" fordi Kerscher senkesettet (coilovers) ikke var skrevet inn i vognkortet. Dette måtte gjøres hos BT. Etter å ha vært på visning der var ikke dette så enkelt......
1. Coiloversene er ikke justert helt ned, men den er jo relativt lav. (Fortsatt mye å gå på)
2. Saksbehandler hos BT påstår at det er KUN vist høyde som blir godkjent. Hvis vi justerer opp eller ned, må bilen inn til ny visning. Er det riktig?
3. Vi må ta hjulstillingskontroll, selv om bilen har kjørt med dette oppsettet i flere år uten skeivslitte dekk eller andre problemer
4. Så til det verste.....Ved fjæring (høy belastning) treffer bolten/mutteren til styrestaget selve bærearmen (hvis det er rett betegnelse). Se skisse.
Jeg SER jo problemet, og skjønner forsåvidt BT. Det er tydelig slitasje, så enten må bilen justeres opp før godkjenning, eller så må styrestaget modifiseres/bot mutter slipes ned. Detter fører til at man mister låsesplinten som jeg antar heller ikke er lovlig.....
Hva har folk gjort tidligere? Kreves det andre stag som vi mangler, eller er settet faktisk TUV-godkjent med denne klare mangelen? Vil legge til det at om vi kjørte coiloversene i bunn, så ville stag/bolt hvile på bærearmen -> null/manglefull fjæringsvei.
Noen tips? Eventuelt kopi av teksten BT har ført inn hos andre med samme sett? Veldig fint med raske svar/løsninger da vi har fått utsettelse, men må vise bilen i "godkjennbar" stand innen 1 mnd.
Problemområdene er merket med rød ring:

2.jpg (135.31 KB. 600x549 - vist 245 ganger.)
Dette er bilens høyde (Tror den er litt høyere nå, definitivt ikke lavere):

3.jpg (122.18 KB. 529x328 - vist 233 ganger.)