Rune84
Seniormedlem
   
Innlegg: 352
Bosted: Løten
|
 |
« på: mai 08, 2012, 12:02:56 pm » |
|
Hva er den letteste, og billigste måten for å få bilen et knepp eller 3 i fremkant?
|
|
|
Loggført
|
Mvh Rune
Tlf 99 12 80 66 69 mod Boble 1300 ( På utkikk etter flere )
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: mai 08, 2012, 12:07:17 pm » |
|
Bytte forstilling eller spindler. Det enkleste er vel senkespindler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kheiron
Supermedlem
    
Innlegg: 521
Bosted: Risør-Norge
|
 |
« Svar #2 på: mai 08, 2012, 12:10:54 pm » |
|
4 sekker sement  Eller spindler, men så subber det kanskje litt i julbuen med orginal forstillig og dekk/felg. Er du int. kan jeg skaffe nye senkespindler (balljoint/linkpin) for 1000kr pluss frakt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #3 på: mai 08, 2012, 12:14:13 pm » |
|
Enten senkespindler eller "puma" forstilling, eller begge deler.
Senkespindler koster kr 1100,- hos Dalhems, har du bil eldre enn 1966 har du linkpin forstilling, spindlene må da monteres ved at du presser ut kingbolt og presser alt på plass igjen. Tar ca en times tid eller to og en 5tonns biltema presse fungerer fint til denne jobben. På 1966 og nyere har du Ball joint forstilling med bærekuler. Jeg har ikke erfaring med montering av senkespindler på en så ny bil men tenker meg at det er lettere å montere senkespindler på en balljoint forstilling.
"Puma" forstilling koster ca 2500-3500. I tillegg må du ha kortere dempere, her bytter du ut hele forstillingen.
Senkespindler beholder original fjæringsvei og er mer komfortabelt å kjøre med, men senking er ca 2,5 tommer og ikke justerbar. Disse er vanligvis ikke godkjente.
Puma gir en stivere kjøreopplevelse i og med at vinkelen på bærearmene endres. Senking med puma kan godkjennes på tilsynet hvis bilen også senkes bak.
Det er også mulig å kappe, vri og sveise original forstilling, billig men kan være risiko forbundet med kapp og sveis dersom den som sveiser ikke er helt oppegående. Det finnes også korta forstillinger om du vil ha hjulene lenger inn under skjermene. 2" er mest normalt men 4" begynner også å komme.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Fantegutten
Nybegynner

Innlegg: 25
Bosted: Oslo
1300 - 69
|
 |
« Svar #4 på: mai 08, 2012, 13:46:11 pm » |
|
Senkespindler beholder original fjæringsvei og er mer komfortabelt å kjøre med, men senking er ca 2,5 tommer og ikke justerbar. Disse er vanligvis ikke godkjente.
Jeg har fundert på å skaffe no senkespindler.. du mener at de ikke godkjennes i det hele tatt, eller kan det være vrient å få det gjort?..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #5 på: mai 08, 2012, 14:32:07 pm » |
|
CSP har godkjente senkespindler mener jeg å ha hørt. Men om de er til balljoint eller linkpin forstilling vet jeg ikkeno om. de er sikkert litt dyrere enn de vanlige CB spindlene også da 
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Lars Rosenquist
Supermedlem
    
Innlegg: 1098
Bosted: Tønsberg
Telefon 90148565
|
 |
« Svar #6 på: mai 08, 2012, 14:35:30 pm » |
|
Søk på forhånd.[/bSett på drop spindler ,reis å vis bilen ,] IKKE krav til TUV på drop spindler før 1971 modell bil. Du må jo selvfølgelig ha plass til hjul. Lars
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #7 på: mai 08, 2012, 15:46:30 pm » |
|
OK, greit å vite. For seint for meg da siden spindlene allerede står på begge bilene mine :-)
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
GraffsT1
Supermedlem
    
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog
Urskog VW Aircoolers
|
 |
« Svar #8 på: mai 08, 2012, 15:50:54 pm » |
|
Søk på forhånd.[/bSett på drop spindler ,reis å vis bilen ,] IKKE krav til TUV på drop spindler før 1971 modell bil. Du må jo selvfølgelig ha plass til hjul. Lars
Vet du hvor jeg kan finne dokumentasjon på dette? Hadde vært greit å ha liggende i bilen 
|
|
|
Loggført
|
Urskog VW Aircoolers
'66 mod t1 rat (byttet bort) '72 Fastback
|
|
|
Rune84
Seniormedlem
   
Innlegg: 352
Bosted: Løten
|
 |
« Svar #9 på: mai 08, 2012, 18:57:39 pm » |
|
4 sekker sement  Eller spindler, men så subber det kanskje litt i julbuen med orginal forstillig og dekk/felg. Er du int. kan jeg skaffe nye senkespindler (balljoint/linkpin) for 1000kr pluss frakt. Er disse enkle å montere? Bilen min er en 68 / 69.. Karosseriet er 69, regga i 68..
|
|
|
Loggført
|
Mvh Rune
Tlf 99 12 80 66 69 mod Boble 1300 ( På utkikk etter flere )
|
|
|
GraffsT1
Supermedlem
    
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog
Urskog VW Aircoolers
|
 |
« Svar #10 på: mai 08, 2012, 22:41:10 pm » |
|
4 sekker sement  Eller spindler, men så subber det kanskje litt i julbuen med orginal forstillig og dekk/felg. Er du int. kan jeg skaffe nye senkespindler (balljoint/linkpin) for 1000kr pluss frakt. Er disse enkle å montere? Bilen min er en 68 / 69.. Karosseriet er 69, regga i 68.. Veldig enkelt. Gjorde dette i helgen. Brukte kanskje 30-45 minutter pr. side. Øvre bærekuler løsner av seg selv når du har skrudd av mutteren. Den nedre løsner etter et par slag med hammeren på spindelen. Det samme med styrekulene 
|
|
|
Loggført
|
Urskog VW Aircoolers
'66 mod t1 rat (byttet bort) '72 Fastback
|
|
|
ædolf
Medlem
  
Innlegg: 194
Bosted: haugesund
|
 |
« Svar #11 på: mai 08, 2012, 23:56:24 pm » |
|
4 sekker sement  Eller spindler, men så subber det kanskje litt i julbuen med orginal forstillig og dekk/felg. Er du int. kan jeg skaffe nye senkespindler (balljoint/linkpin) for 1000kr pluss frakt. hei kan du skaffe til late bay også :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rune84
Seniormedlem
   
Innlegg: 352
Bosted: Løten
|
 |
« Svar #12 på: mai 09, 2012, 08:43:20 am » |
|
4 sekker sement  Eller spindler, men så subber det kanskje litt i julbuen med orginal forstillig og dekk/felg. Er du int. kan jeg skaffe nye senkespindler (balljoint/linkpin) for 1000kr pluss frakt. Er disse enkle å montere? Bilen min er en 68 / 69.. Karosseriet er 69, regga i 68.. Da er jeg interessert i et sett jeg, for 1000,- + skyss til Løten.. Veldig enkelt. Gjorde dette i helgen. Brukte kanskje 30-45 minutter pr. side. Øvre bærekuler løsner av seg selv når du har skrudd av mutteren. Den nedre løsner etter et par slag med hammeren på spindelen. Det samme med styrekulene 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Rune
Tlf 99 12 80 66 69 mod Boble 1300 ( På utkikk etter flere )
|
|
|
|