mai 05, 2025, 19:58:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Både tenningsproblemer og manglende bremsetrykk søker ekspertise!  (Lest 1423 ganger)
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« på: mai 08, 2012, 23:41:15 pm »


Har nå bygget om til 1600 med 12v i min '67 boble. Har fått alt koblet på rett plass, så langt jeg kan se, og har gnist, men får ikke fyr. Sakens kjerne er den at jeg brant den fordeleren som satt på motoren med elektronisk insert, så jeg flyttet over fordeleren fra den gamle 1500'en.

Er det forskjell på 6 og 12 volt fordeler? Hvor feil kan jeg sette den? Har prøvd med kablene slik de satt fra fabrikk, og 180 grader andre veien. Fått noen store smell, men intet mer. Har også sørget for at fordeleren kom ordentlig på plass i sporet i motoren.



Så over til bremsene. Har ny hovedsylinder(2-krets), nye rør, nye slanger og ny tank som jeg har satt rett på pumpa. Og alt ser riktig ut, men jeg får ikke trykk på pedalen... En kompis sto og pumpa og pumpa lenge, og det kommer veske når jeg åpner niplene, men bare litt pipling... hjelp?

Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 09, 2012, 00:52:23 am »

Er vel 6V kondensator på 1500-fordeleren?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #2 på: mai 09, 2012, 01:44:08 am »

Er vel 6V kondensator på 1500-fordeleren?

Ja, det kan jo være... Hvor sitter det faenskapet? Inni fordeleren?
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: mai 09, 2012, 07:28:41 am »

Du får sjekke Tenningsrekkefølge igjenn.Syl1 er fremme på h.side.Kondensator er likt om du har 6 eller 12 volt.
Han som tråkka på bremsen din har nok tråkka i stykker det som er av pakninger i hovedpumpa ;)Var det ny hovedpumpe du satte på?Visst du prøver å lufte med trykkluft så kan det hende du får ut mere luft.
Har du lakt ut alle bremseband?Rett type pumpe?
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #4 på: mai 09, 2012, 10:36:30 am »

Du får sjekke Tenningsrekkefølge igjenn.Syl1 er fremme på h.side.Kondensator er likt om du har 6 eller 12 volt.
Han som tråkka på bremsen din har nok tråkka i stykker det som er av pakninger i hovedpumpa ;)Var det ny hovedpumpe du satte på?Visst du prøver å lufte med trykkluft så kan det hende du får ut mere luft.
Har du lakt ut alle bremseband?Rett type pumpe?

Ny hovedpumpe, og jeg klarer ikke finne noe informasjon noen plass om at det i det hele tatt er mulig å ødelegge en ny pumpe bare ved å tråkke på den?

Etter å ha lest litt ser jeg jo at det anbefales å starte på venstre bak, så det blir jo neste triks. Hva menes med å legge ut bremsebånd? Alt av bremser bak er urørt.
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: mai 09, 2012, 23:18:00 pm »

Bremsene skal luftes i en slik rekkefølge at man begynner med hjulet som ligger lengst unna hovedpumpa, og avslutter med hjulet nærmest.

Altså: Høyre bak, venstre bak, høyre foran, venstre foran.

Bremser bør justeres så alt av bremsebånd ligger så godt som mulig inntil trommel, uten at det tar i.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 09, 2012, 23:21:44 pm »

Er vel 6V kondensator på 1500-fordeleren?

Ja, det kan jo være... Hvor sitter det faenskapet? Inni fordeleren?


om den ikke sitter på utsiden av fordeleren så ligger den skrudd fast inni noen fordelere. 6V fordeler med tilhørende kondensator funker på 12V. Justandy har kjørt en hel sesong med min 1200 med 6V fordeler på 12V anlegg.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4147
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: mai 10, 2012, 07:00:52 am »

Jeg ville se efter om fordeleren sidde korrekt i drevet og at rotoren står ved rigtig punkt i fordelerlokket når sylinder 1 er på top.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #8 på: mai 10, 2012, 09:11:52 am »

Den går den går:-) Kom en erfaren storebror og fiksa biffen:-)

Bremsene er en annen historie, tanken jeg hadde lakk og surkla i alle kanter, så med ny tank burde alt ordne seg for den smukke.
kjøpte også denne kjekke saken her:
« Siste redigering: mai 10, 2012, 10:15:01 am av Razer » Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!