vw-t1
Supermedlem
    
Innlegg: 707
Bosted: Nesodden/Fagerstrand
|
 |
« på: mai 10, 2012, 12:50:06 pm » |
|
Skal justere ventiler etter innkjøring av standard 1200/34hk. I instruksjonsboka står det 0,10 men er det ikke 0,15 ved kald motor?
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble 1200 65mod FERDIG. 07 Mercedes benz c-klasse 2013 Sachs Madass 50CC/72cc. 58 BMW Isetta Microbil prosjekt, stor jobb. En haug med deler. Trenger deler.
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: mai 10, 2012, 13:20:01 pm » |
|
Ta midt imellom, det gjør jeg  Er 0.10 på de gamle motorene, 0,15 på de nyere, husker jeg rett. Men et gammelt tips var litt over 0.10. Kjører du på 0.10 må du visstnok justere oftere. Lærte det av en gammel, kjent VW-mann. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
vw-t1
Supermedlem
    
Innlegg: 707
Bosted: Nesodden/Fagerstrand
|
 |
« Svar #2 på: mai 10, 2012, 13:25:08 pm » |
|
Ok. Da blir det litt vid 0,10  Takk for svar 
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble 1200 65mod FERDIG. 07 Mercedes benz c-klasse 2013 Sachs Madass 50CC/72cc. 58 BMW Isetta Microbil prosjekt, stor jobb. En haug med deler. Trenger deler.
|
|
|
vw-t1
Supermedlem
    
Innlegg: 707
Bosted: Nesodden/Fagerstrand
|
 |
« Svar #3 på: mai 11, 2012, 12:21:42 pm » |
|
Det hadde jaggu mye å si. Går ikke bare stillere, men roligere og penere 
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble 1200 65mod FERDIG. 07 Mercedes benz c-klasse 2013 Sachs Madass 50CC/72cc. 58 BMW Isetta Microbil prosjekt, stor jobb. En haug med deler. Trenger deler.
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #4 på: mai 11, 2012, 14:04:38 pm » |
|
Her må jeg hoppe med på tråden en gang. Er det kam løftere og støtstænger der bestemmer ventiljusteringen eller er det vippestel og ventiler/toppen? Har lidt af en bastard motor i 62'en.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #5 på: mai 11, 2012, 17:03:45 pm » |
|
Det er vel det meste igrunn.
Ventilene skal ha klaring på kald motor fordi en Boble-motor er laget av diverse forskjellige metallegeringer som utvider seg i ulikt tempo når motoren blir varm.
Og riktig justerte ventiler har sitt å si, ja. Etter forrige justering ble bunndraget på bilen min merkbart bedre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #6 på: mai 11, 2012, 22:12:19 pm » |
|
Her må jeg hoppe med på tråden en gang. Er det kam løftere og støtstænger der bestemmer ventiljusteringen eller er det vippestel og ventiler/toppen? Har lidt af en bastard motor i 62'en.
Er vel støtstengene som har mest å si, da de er lengst, og vil utvide seg mest. Har du alu, bør det være greit med vanlig klaring, tror jeg. Men alt spiller inn.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #7 på: mai 12, 2012, 10:51:10 am » |
|
Lyder som at 15 måske er lidt for meget på min motor så får prøve lidt mindre.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
vw-t1
Supermedlem
    
Innlegg: 707
Bosted: Nesodden/Fagerstrand
|
 |
« Svar #8 på: mai 12, 2012, 11:32:45 am » |
|
Prøvde meg med trang 0,15 jeg nå. Ble ganske bra på standard motor. Litt mekanisk lyd må man vel regne med, men ble ganske tyst 
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble 1200 65mod FERDIG. 07 Mercedes benz c-klasse 2013 Sachs Madass 50CC/72cc. 58 BMW Isetta Microbil prosjekt, stor jobb. En haug med deler. Trenger deler.
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #9 på: august 21, 2024, 10:56:17 am » |
|
Har justert for hver 5000 KM, så nå er det tur for dette igjen. Rører seg lite mellom hver gang synes jeg, men blir "urolig" i kroppen om ikke alt er på stell... 
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #10 på: august 30, 2024, 15:57:38 pm » |
|
En annen sak: Har en nybygd 1200 i en bil. Hvor lenge/langt bør en maks kjøre før en tar første ventiljustering?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #11 på: september 01, 2024, 10:52:49 am » |
|
Rekker du å kjøre over 5000 km i året? Ellers er vel justering en fast del av vår ritualet før sommeren slår inn.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|