BERGER
|
 |
« på: mai 15, 2012, 10:07:06 am » |
|
Et par ting jeg lurer på i forhold til reglene for bensinsystemet: Lufting, det står i boka at man skal lufte utenfor karosseriet. Hva er løsningen her? En slange ned under bilen som originalt? En catch tank imellom? Kran, det står at man effektiv skal kunne stenge bensintilførselen fra førerplassen. Må man da ha en kran? Eller holder det med å kunne skru av bensinpumpen separat? Håper noen vet 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: mai 15, 2012, 12:39:53 pm » |
|
Holder vel med at pumpa er koblet gjennom rele m/jord fra Oljetrykksbryter ... Da stopper pumpe om motoren stopper .. I tilegg bryter på dashen.. På tanken har jeg en "tippvalve " dvs om bilen går på hodet  renner ikke bensinen ut .. fra denne til lufting under bilen ... Vet ikke om dette er nok , men sikkert er det iallefall .. Mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2 på: mai 15, 2012, 13:21:15 pm » |
|
Holder vel med at pumpa er koblet gjennom rele m/jord fra Oljetrykksbryter ... Da stopper pumpe om motoren stopper .. I tilegg bryter på dashen.. På tanken har jeg en "tippvalve " dvs om bilen går på hodet  renner ikke bensinen ut .. fra denne til lufting under bilen ... Vet ikke om dette er nok , men sikkert er det iallefall .. Mvh Erich Jeg har lagt opp bensinpumpe med bryter i dashen. Lett tilgjengelig fra venstrestolen
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #3 på: mai 15, 2012, 14:27:57 pm » |
|
Holder vel med at pumpa er koblet gjennom rele m/jord fra Oljetrykksbryter ... Da stopper pumpe om motoren stopper .. Mulig jeg spør dumt, men hvordan får du motor til å starte når det ikke er strøm til pumpa før motor starter?
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #4 på: mai 15, 2012, 15:22:56 pm » |
|
er vel bensin i gasserene
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #5 på: mai 15, 2012, 15:51:19 pm » |
|
Eller man kinner til man har oljetrykk...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: mai 15, 2012, 16:30:05 pm » |
|
 100 % failsafe og sikker løsning ...Greit med bryter man kan nå ...om man da ikke ligger i swima.. i baksete ..... Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #7 på: mai 15, 2012, 17:35:13 pm » |
|
Man kan også han forbikobling som er styrt av startstrømmen.
Men spørsmålet er hva som er hensikten? Hvis det er å kutte bensinen for å drepe motoren når alt det elektriske har smeltet sammen i en brann, er det jo bare en kran som duger. Sonic sin løsning er fin hvis oljetrykket forsvinner, og hvis man får stoppet motoren på annen måte.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #8 på: mai 15, 2012, 17:46:47 pm » |
|
Alt av strøm fra batteriet bør først gå gjennom en hovedstrømsbryter. Den skal være tilgjengelig også fra utsiden. Ofte kobles det en wire fra utsiden av bilen og inn på bryteren. Du må gjerne ringe om det er noe du lurer på. Jeg driver mye med regler for motorsport om dagen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #9 på: mai 15, 2012, 22:08:09 pm » |
|
Alt av strøm fra batteriet bør først gå gjennom en hovedstrømsbryter. Den skal være tilgjengelig også fra utsiden. Ofte kobles det en wire fra utsiden av bilen og inn på bryteren. Du må gjerne ringe om det er noe du lurer på. Jeg driver mye med regler for motorsport om dagen.
Takk for det Anders. Kjenner til reglene ang strømbryter. Fant også ut av dette med avstengning av bensinsystemet. Når jeg nå leste den reglen en gang til, så jeg at det bare gjalt ikke OEM mekaniske pumper  . Om elektriske står det kun at den bare får fungere når tenning er på. Ang lufting er jeg forsatt usikker.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #10 på: mai 15, 2012, 22:34:02 pm » |
|
Alt av strøm fra batteriet bør først gå gjennom en hovedstrømsbryter. Den skal være tilgjengelig også fra utsiden. Ofte kobles det en wire fra utsiden av bilen og inn på bryteren. Du må gjerne ringe om det er noe du lurer på. Jeg driver mye med regler for motorsport om dagen.
Takk for det Anders. Kjenner til reglene ang strømbryter. Fant også ut av dette med avstengning av bensinsystemet. Når jeg nå leste den reglen en gang til, så jeg at det bare gjalt ikke OEM mekaniske pumper  . Om elektriske står det kun at den bare får fungere når tenning er på. Ang lufting er jeg forsatt usikker. lufting av bensintank? eller har jeg lest feil?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #11 på: mai 15, 2012, 22:42:12 pm » |
|
Det står også at "For å unngå bensinlekkasje ved velt, skal tankutluftingen forsynes med en enveisventil hvis det er nødvendig. Drivstoffpumper er fritt, men den (de) må ikke plasseres i kupéen. Drivstoffpumpene kan kun være i gang når motoren er i gang eller i selve startøyeblikket" Jeg har ikke funnet teksten du har referert til enda. Boka er kranglete å bla i 
|
|
« Siste redigering: mai 15, 2012, 22:44:24 pm av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #12 på: mai 15, 2012, 22:45:30 pm » |
|
Bensintanken skal heller ikke stå nærmere enn 30cm til karrosseriets ytterside
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #13 på: mai 15, 2012, 22:48:33 pm » |
|
Det står også at "For å unngå bensinlekkasje ved velt, skal tankutluftingen forsynes med en enveisventil hvis det er nødvendig. Drivstoffpumper er fritt, men den (de) må ikke plasseres i kupéen. Drivstoffpumpene kan kun være i gang når motoren er i gang eller i selve startøyeblikket" Jeg har ikke funnet teksten du har referert til enda. Boka er kranglete å bla i  Står i samme setning faktisk, i dragrace boka: "Tanken skal være utstyrt med tett lokk og utlufting utenfor karosseriet med en anordning som hindrer lekkasje ved en eventuell velt" (Generelle tekniske bestemmelser §614, 1.5)
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #14 på: mai 15, 2012, 22:50:24 pm » |
|
Det står også at "For å unngå bensinlekkasje ved velt, skal tankutluftingen forsynes med en enveisventil hvis det er nødvendig. Drivstoffpumper er fritt, men den (de) må ikke plasseres i kupéen. Drivstoffpumpene kan kun være i gang når motoren er i gang eller i selve startøyeblikket" Jeg har ikke funnet teksten du har referert til enda. Boka er kranglete å bla i  Står i samme setning faktisk, i dragrace boka: "Tanken skal være utstyrt med tett lokk og utlufting utenfor karosseriet med en anordning som hindrer lekkasje ved en eventuell velt" (Generelle tekniske bestemmelser §614, 1.5) Er ikke orginalt lov?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #15 på: mai 15, 2012, 22:52:08 pm » |
|
Det står også at "For å unngå bensinlekkasje ved velt, skal tankutluftingen forsynes med en enveisventil hvis det er nødvendig. Drivstoffpumper er fritt, men den (de) må ikke plasseres i kupéen. Drivstoffpumpene kan kun være i gang når motoren er i gang eller i selve startøyeblikket" Jeg har ikke funnet teksten du har referert til enda. Boka er kranglete å bla i  Står i samme setning faktisk, i dragrace boka: "Tanken skal være utstyrt med tett lokk og utlufting utenfor karosseriet med en anordning som hindrer lekkasje ved en eventuell velt" (Generelle tekniske bestemmelser §614, 1.5) Er ikke orginalt lov? Joda, for en street legal bil. Det jeg spør om her gjelder en lisensiert bil, beklager at det var utydelig 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #16 på: mai 15, 2012, 22:53:46 pm » |
|
lukter slange ned mot rammehodet og en liten tank der 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #17 på: mai 15, 2012, 23:04:23 pm » |
|
Mange diffuse regler i motorsport. Om man ser på bilcross §313 3.2 står en forklaring. Det er på tide å rydde i boka ser jeg. Skal ikke være nødvendig å bla frem og tilbake, men reglene er basert på hverandre og bilcross er en av de tidligste. Dragrace er en blanding av Rally Gruppe H og Hastighetsløp (asfalt racing) Man er ganske safe på det meste ved å følge reglene for racing og FIA.
|
|
« Siste redigering: mai 15, 2012, 23:05:55 pm av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #18 på: mai 16, 2012, 08:51:33 am » |
|
Man kan fint kjøre med en "street legal" bil i feks Sportsman. Det er tross alt innstegsklassen for dem som har lyst å prøve dragracing. En ting er sikkert, velger man å følge FIA så kan man risikere problemer når man kommer til striper hvor man slavisk følger NHRA. Tierp er en slik plass.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #19 på: mai 16, 2012, 11:53:24 am » |
|
Ikke dumt å tenke litt på hvor man har planer om å kjøre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|