mai 04, 2025, 23:28:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljekjøler - Bytte gummitetninger - tips  (Lest 1676 ganger)
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« på: mai 30, 2012, 23:29:25 pm »

Tot ut oljekjøleren i kveld. Var lei av drypp fra den. Steinharde gummitetninger er grunnen.

Bytter disse i nye - bør man bruke noe pakningguffe i tillegg?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: mai 30, 2012, 23:40:49 pm »

skal verta tett utan. har ivertfall vorte da i mine tilfeller
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 30, 2012, 23:46:34 pm »

Skal nok bli tett tror jeg også - De gamle gummiproppene var megaharde. Har en nesten ny kjøler som åker på plass. Den gamle får jeg trykkteste og vaske litt - Er svært "møkkete"".

Har vel lest et sted at bittelitt pakningsement på kjølersiden kan brukes - men tenker jeg prøver uten
« Siste redigering: mai 30, 2012, 23:49:30 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: mai 30, 2012, 23:49:25 pm »

skal sjå motoren får ein anna arbeidstemperatur no:) luftkjølt motor er jo avhengig av att oljekjølaren får kjøling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 30, 2012, 23:52:44 pm »

skal sjå motoren får ein anna arbeidstemperatur no:) luftkjølt motor er jo avhengig av att oljekjølaren får kjøling

Den har ikke gått spesielt varmt, synes jeg. Men har jo ikke "målt"

Et annet spørsmål dukket opp i bakhodet: Hvor mye moment skal kjøleren dras fast med?

Svaret fant jeg her: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=236499&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=oil+cooler+torque

Hvor meget har Tistlo dratt fast med da?
« Siste redigering: mai 31, 2012, 00:01:02 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 31, 2012, 00:02:54 am »

Mer om stramming av disse bolter:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=383495&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=oil+cooler+nut+torque+values
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: mai 31, 2012, 00:09:34 am »

Hvor meget har Tistlo dratt fast med da?

pleier å bruka sleggemekk metoden, dvs du skrur til du høyrer "klikk" inni hovudet på deg sjøl;)
med andre ord, når da er passlig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: mai 31, 2012, 00:13:27 am »

misstenker att nokon av desse thesamba karane er offer for brasilianske reprosviskegummi. har eit sett med brasilpakningar liggande, samanlikna med feks elring pakningar so er dei frå brasil tilsvarande treverk, mens elring er mjuke og fine.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: juni 04, 2012, 00:16:44 am »

Da var plutselig min motor 100 % oljetett!  Håper det varer...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: juni 16, 2013, 01:24:04 am »

og ett år etter så er motoren tett og fin fortsatt!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #10 på: juni 16, 2013, 11:20:40 am »

Men viss du brukte den nyere kjøleren og gamle blokka skulle du kanskje ha hatt grønne pakninger?  Osteaktig


* Olje1.JPG (64.43 KB, 800x437 - vist 109 ganger.)

* Olje2.JPG (32.01 KB, 426x600 - vist 118 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juni 16, 2013, 14:34:01 pm »

Den "nye" kjøleren var identisk med den gamle. Slapp overgangstetninger da
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!