godoldgammelnok
Juniormedlem
 
Innlegg: 59
Bosted: Sandnes
|
 |
« på: mai 13, 2008, 13:16:55 pm » |
|
Hallo
T1 1961 som er senket forand, justerbar puma, uansett hvilken stilling jeg velger så er bilen knallhard forand, den fjærer kun på dekka, stopperne er kappet av, og jeg benytter dempere for senket forstilling.
Noen som aner hva årsaken kan være, eller blir bilen bare dønn stiv ved senking?
|
|
« Siste redigering: mai 15, 2008, 15:50:58 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
Let The Fun Begin!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #1 på: mai 13, 2008, 13:33:23 pm » |
|
Kan det være demperne? Senkedempere har en tendens til å være steiharde. Min er senket maks og kjører fortsatt på org dempere. Funker ok, men den er jo selvfølgelig stiv 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #2 på: mai 13, 2008, 13:40:16 pm » |
|
Prøv å skru av demperne og se hvordan den blir. Jeg hadde heller ikke fjæring foran med KYB GR2 dempere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
godoldgammelnok
Juniormedlem
 
Innlegg: 59
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #3 på: mai 13, 2008, 14:04:13 pm » |
|
Min er senket maks og kjører fortsatt på org dempere. Funker ok, men den er jo selvfølgelig stiv Stiv er bare fornavnet, den hopper og spretter for hver minste ujevnhet. Skal ta og teste uten dempere for å se om årsaken ligger der.
|
|
|
Loggført
|
Let The Fun Begin!
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #4 på: mai 13, 2008, 14:08:46 pm » |
|
Prøv å skru av demperne og se hvordan den blir. Jeg hadde heller ikke fjæring foran med KYB GR2 dempere.
Ditto.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
godoldgammelnok
Juniormedlem
 
Innlegg: 59
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #5 på: mai 15, 2008, 12:18:31 pm » |
|
Det ble noe bedre uten dempere ja, men er det lurt å kjøre uten, eller skal jeg gå for standar dempere?
Manglet også caster shims foran, er bestilt) mulig det kan være med på å forbedre kjøreegenskapene noe, og 61 modellen ble levert uten stab. stag forand, mulig det også vil hjelpe litt!
Noen synspunkter?
|
|
|
Loggført
|
Let The Fun Begin!
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #6 på: mai 15, 2008, 12:48:54 pm » |
|
Kjør for Guds skyld ikke uten dempere! Går bærearmene fint opp of ned hver for seg? Er Puma forstillingen ny med nye foringer?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
    
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
 |
« Svar #7 på: mai 15, 2008, 12:51:37 pm » |
|
Det ble noe bedre uten dempere ja, men er det lurt å kjøre uten, eller skal jeg gå for standar dempere?
Manglet også caster shims foran, er bestilt) mulig det kan være med på å forbedre kjøreegenskapene noe, og 61 modellen ble levert uten stab. stag forand, mulig det også vil hjelpe litt!
Noen synspunkter?
For all del ikke kjør uten dempere! Jeg hadde korte EMPI dempere foran på min og det fungerte greit med pumpa'en i bunn.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
godoldgammelnok
Juniormedlem
 
Innlegg: 59
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #8 på: mai 15, 2008, 13:16:14 pm » |
|
Går bærearmene fint opp of ned hver for seg? Er Puma forstillingen ny med nye foringer? Er ikke sikker på alderen til forstillinga, er faktisk ikke sikker på om det er puma en gang  Made in Brazil er det eneste jeg finner på den. Når bilen har stått på jekk med begge forhjulene over bakken så går ikke bilen tilbake til full senkestilling når den settes ned, jeg må trykke karoseriet en 8 - 10 cm med litt makt, så det virker som ett eller annet er noe størt der fremme, og ja, grease er det nok av. Mulig at rallybug vet noe mer om forstillingen i og med at det var av han jeg kjøpte bilen?
|
|
« Siste redigering: mai 15, 2008, 13:18:01 pm av godoldgammelnok »
|
Loggført
|
Let The Fun Begin!
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #9 på: mai 15, 2008, 15:28:10 pm » |
|
foran
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #10 på: mai 15, 2008, 16:32:47 pm » |
|
Made in Brazil er det eneste jeg finner på den.
Står det Brazil på den er det en "puma"... Om det sto noe på originale så ville det stått West Germany
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
FullGass
Supermedlem
    
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø
No Gas? No Fun...
|
 |
« Svar #11 på: mai 15, 2008, 19:31:05 pm » |
|
Høres ut som min bil - aaaakurat lik. Fikk ikke senket min nok, å Pumaen er punktsveisa, så bytte var siste utvei. Har kjøpt senkespindler - men den er fortsatt liiiike stiv. 
|
|
|
Loggført
|
- har ikke bil -
|
|
|
godoldgammelnok
Juniormedlem
 
Innlegg: 59
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #12 på: mai 21, 2008, 20:46:30 pm » |
|
Fant problemet, det er demperne som bånner, dette er dempere beregnet på senking kjøpt hos Hot Shop, men de er altså for lange.
Noen som har tips om veldig korte dempere som passer? (T1 1961)
|
|
|
Loggført
|
Let The Fun Begin!
|
|
|
godoldgammelnok
Juniormedlem
 
Innlegg: 59
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #13 på: mai 22, 2008, 09:33:38 am » |
|
Ingen som har noen gode tips her?
|
|
|
Loggført
|
Let The Fun Begin!
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #14 på: mai 22, 2008, 09:46:45 am » |
|
Ingen som har noen gode tips her?
Det var noen som snakket om Opel-dempere en gang her, men husker ikke tråden. Prøv å søk det opp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
godoldgammelnok
Juniormedlem
 
Innlegg: 59
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #15 på: mai 27, 2008, 08:24:51 am » |
|
Jeg fant nettopp ut at jeg har en Sway-away forstilling, hva er den store forskjellen på vanlig puma og Sway-away?
Fordeler og ulemper med de to typene, og kan Sway-away være en medvirkende årsak til at bilen er dønn stiv forand?
|
|
|
Loggført
|
Let The Fun Begin!
|
|
|
wonderboy
Medlem
  
Innlegg: 213
Bosted: tynset..
|
 |
« Svar #16 på: mai 27, 2008, 10:16:49 am » |
|
sway away er vel mye lettere å justere siden det bare er å skru. i forhold til avix hvor du må justere med de tennene som finnes på senkeren.. skal montere sway away jeg nå. har ikke prøvd de før. men tror de funker ...
ang stivhet , så hadde jeg samme problem på min puma.. det var demperne som var for lange.. så monterte noen korte empi dempere, de er korte altså.. og nå er det forskjell ja.. men stiv er den.. selv om jeg har litt fjæring..he he..
skal man kjøre lavt , kommer vel komfort i andre rekke...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|