bjornboble
Supermedlem
    
Innlegg: 871
Bosted: finsland
|
 |
« på: juni 25, 2012, 13:48:49 pm » |
|
jeg var å hentet meg en ny boble i dag..en 68 model. når jeg setter bilen i gir og clutsjen nesten er ute lugger den på en måte og bilen begynner å riste..clutshen ble byttet på verksted for 4 mnd siden..kan motoren være litt løs? har ikke sett på det enda sikkert noen her som har noen ideer om hva jeg bør sjekke..og merker ingen ting når jeg kjører..er mest i oppstarten ( 1 gir ) håper noen her har noen ideer på lur.. 
|
|
|
Loggført
|
agder vw klubb..
orginalt som er tingen..
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: juni 25, 2012, 13:52:59 pm » |
|
HELT klart dårlig justert clutch.. søk på nett og ut å skru 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
bjornboble
Supermedlem
    
Innlegg: 871
Bosted: finsland
|
 |
« Svar #2 på: juni 25, 2012, 13:58:29 pm » |
|
men clutshen slurer ingen ting når jeg kjører..bilen er foresten senka bak..kan det ha noe med det å gjøre.? takk for svar 
|
|
|
Loggført
|
agder vw klubb..
orginalt som er tingen..
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: juni 25, 2012, 14:00:31 pm » |
|
skal ikke ha det.
Min ristet noe helt j****lig
bare å justere etter boka så blir det bra
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
bjornboble
Supermedlem
    
Innlegg: 871
Bosted: finsland
|
 |
« Svar #4 på: juni 25, 2012, 14:08:30 pm » |
|
føler den hopper nesten bak =) da skal jeg prøve dette..hvor finner jeg ut hvor mye jeg skal justere?? og den justeres på wireren? er godt det fins et forum for luftkjølt 
|
|
|
Loggført
|
agder vw klubb..
orginalt som er tingen..
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #5 på: juni 25, 2012, 14:22:19 pm » |
|
Bare å søke 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #6 på: juni 25, 2012, 14:27:51 pm » |
|
Har nok med buen på wiren bakå gjøre. om den ikke ligger riktig kan du få disse symptomene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
westcosta
|
 |
« Svar #7 på: juni 25, 2012, 17:49:57 pm » |
|
Løst eller skeivt svinghjul..?? Brent annleggs flate til lamell..?
Hvorfor var den skiftet for 4 måneder siden..??
|
|
|
Loggført
|
 T1 "Eatonic" T2 Buss "Metal Jacket" T4 "Multi"
|
|
|
Even
Medlem
  
Innlegg: 196
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #8 på: juni 25, 2012, 17:52:37 pm » |
|
Det kan også være slitte motorfester.
|
|
|
Loggført
|
T1 1966 Seablau - På veien T1 1966 Seablau - Bodil SOLGT
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #9 på: juni 25, 2012, 17:59:15 pm » |
|
Jeg har et triks som gjør susen. Problemet er nok ikke wiren, men anleggsflaten. Kjør i ca 50, hold 4. gir, rus opp og slipp clutchen pent ut, gjør det 2 ganger ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Knut Andersen
|
 |
« Svar #10 på: juni 25, 2012, 19:23:30 pm » |
|
tja.. Ingen sluring og slikt tull,, Risting i det du slipper ut pedalen, gjerne da i førstegir og fra stilleståene forårsakes av for stram strømpe som wiren går i. sjekk denne: http://www.chircoestore.com/catalog/smf/gallery/1_18_09_09_9_28_49_35.jpegJuster inn wire og evnt. strømpa, eller bytt strømpa om du ikke får justert inne slakk etter disse måla. kilde: http://www.chirco.com/tech_articles/?p=218
|
|
« Siste redigering: juni 25, 2012, 20:16:49 pm av Knut Andersen »
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #11 på: juni 25, 2012, 20:08:25 pm » |
|
Høres absolutt ut som for stram strømpe, ja. På min var grunnen til at strømpen ble stram, at der den treffer røret inni tunnellen, hadde røret løsnet. Måtte dra røret bakover igjen og feste det med en liten sveis.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
bjornboble
Supermedlem
    
Innlegg: 871
Bosted: finsland
|
 |
« Svar #12 på: juni 25, 2012, 20:25:28 pm » |
|
tusen takk for mange svar..skal prøve dette i morgen 
|
|
|
Loggført
|
agder vw klubb..
orginalt som er tingen..
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #13 på: juni 25, 2012, 21:32:10 pm » |
|
Nei, Ikke hør på bilmekanikern  Jeg skal holde tips og triks for meg selv neste gang 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Even Kirknes
Supermedlem
    
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord
|
 |
« Svar #14 på: juni 26, 2012, 15:17:01 pm » |
|
Nei, Ikke hør på bilmekanikern  Jeg skal holde tips og triks for meg selv neste gang   Hvorfor ta så på vei for at en annen har en anerledes løsning på problemet??? Og har en liten ide om at det ikke kun er deg som er bilmekaniker her inne.... Tips og ideer tas vel imot med stor takk hos alle her inne skulle jeg tro, og nå har jo trådstarter flere løsninger han kan prøve....selv støtter jeg nok trang strømpe teorien, men det kan jo absolutt hende du har rett med din teori/løsning på problemet.... Håper trådstarter får løst problemet i alle fall....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bobletrond
Medlem
  
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland
|
 |
« Svar #15 på: juni 28, 2012, 13:25:52 pm » |
|
Dette er et kjent problem...
Har hatt det på flere biler.
Dette er diskutert også her og på andre forum mange ganger før......
Har bytta clutch, trykkplate, svinghjul, utløserlager, girkassefester, og hatt motoren ut og inn mange ganger for å finne problemet, uten at noe hjalp. Så jeg snakker om erfaring.
Er ikke bilmekaniker.
Feilen er strømpa til Clutchen mellom bunnplate og girkasse. Den er for stram, eller røret til cluch wire er løst. Dette er flere som har sagt, og jeg er 100% sikker på at det er det som er problemet.
Enkleste er å fore ut med ei stor mutter, tre den over "hylsa" i på strømpa før den føres inn i festet pågirkassa, det er ofte nok at strømpa får en 3-5mm mer slakk/ bue. problemet løst...
Kan forklare hva som skjer.
Du slipper clutch, motoren vrir seg litt, dette fører til at clutch wiren strammes litt mer og clutch slipper, motor faller tilbake, clutch griper når motoren faller tilbake og vrir seg så på ny, og du får en osillasjion. Grip, slipp, grip, slipp... Det er snakk om mm i bevegelse, det er nok til å skape denne ristingen.
Prøver du derimot å løse på 2. gir så går det ofte bra.
Mvh
Trond
|
|
« Siste redigering: juni 28, 2012, 13:37:58 pm av Bobletrond »
|
Loggført
|
|
|
|
bjornboble
Supermedlem
    
Innlegg: 871
Bosted: finsland
|
 |
« Svar #16 på: juni 29, 2012, 10:50:44 am » |
|
skal jeg da løsne wirere på girkassa og tre inn en stor mutter på wireren og justere opp wireren i gjend ? det hang en pakning over rører fant jeg ut og fjernet den pluss strammet wireren litt..fant ut at motoren var litt løs oxo..når dette var gjort så risten den veldig lite på 1 gir..ingen ting på de andre girene..nermer seg godt nå at bilen er klar i gjend  mange takk for gode råd...
|
|
|
Loggført
|
agder vw klubb..
orginalt som er tingen..
|
|
|
vw
Seniormedlem
   
Innlegg: 474
Bosted: Ørskog
|
 |
« Svar #17 på: juni 29, 2012, 21:07:31 pm » |
|
Skift de bakre gearkasse festene no,så blir d 100% good  slakke i de ,gir vibrasjon!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bobletrond
Medlem
  
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland
|
 |
« Svar #18 på: juli 02, 2012, 11:23:46 am » |
|
skal jeg da løsne wirere på girkassa og tre inn en stor mutter på wireren og justere opp wireren i gjend ?
 boble2.jpg (12 KB. 449x270 - vist 206 ganger.) Mutteren eller ei hylse tres inn på wiren ved "A", slik at strømpa blir lenger. Wiren må tres ut av festet i girkassa før mutteren tres innpå.
|
|
« Siste redigering: juli 02, 2012, 11:26:32 am av Bobletrond »
|
Loggført
|
|
|
|
bjornboble
Supermedlem
    
Innlegg: 871
Bosted: finsland
|
 |
« Svar #19 på: juli 03, 2012, 12:37:34 pm » |
|
mange takk boble trond 
|
|
|
Loggført
|
agder vw klubb..
orginalt som er tingen..
|
|
|
Kjetil1985
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted: kløfta
|
 |
« Svar #20 på: juli 11, 2012, 17:53:38 pm » |
|
har samme problem,så da skal jeg prøve ut dette selv  se om jeg forsto hvordan det skulle gjøres 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|