Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« på: juli 09, 2012, 14:42:02 pm » |
|
Heisann! Har hatt boble i et par år nå, startet først med en -74 1200 spärkafer, den ble solgt i vår til fordel for en 1969 1300 - i forholdsvis bra stand. Har lagt noen planer om å få bobla slik jeg vil ha den, men har ikke fått realisert dem enda. Trenger litt hjelp til å komme i gang, har googlet og lest endel her på forumet. I første omgang vil jeg ha nye felger, og få bobla skikkelig laaaav. Har lest meg frem til at Puma-forstilling er veien å gå, og at muligens airkewld er beste alternativ. Føler ikke at jeg trenger luft-understell, da dette er en cruise-bil som ikke skal brukes til daglig. Så derfor er det vel noe ala dette veien å gå?: http://airkewld.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=ilvm_fly_showroom_mall.tpl&product_id=206&category_id=89&option=com_virtuemart&Itemid=260Ser at airkewld sier de fleste velger 4"innkorta forstilling, er dette det beste alternativet? Anbefalinger / tips til felger? Ser for meg bredda stålfelger, hvor får en tak i det? Noen som evt. har andre tips å gi, evt. synspunkter? Jeg er som sagt litt nybegynner på luftkjølt, har holdtpå med endel Golf2, 3, Audi A4 og nyere skrammel tidligere... Men nå ønsker jeg å få rette stuket på bobla mi  På forhånd tusen takk!
|
|
« Siste redigering: oktober 12, 2012, 13:43:26 pm av Kandler »
|
Loggført
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
|
|
|
Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« Svar #4 på: juli 09, 2012, 20:12:46 pm » |
|
'ahh.. den pumaen passer ikke så jeg nå  Ja, så den Pumaen tidligere i dag - men passet ikke nei
|
|
|
Loggført
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« Svar #5 på: juli 09, 2012, 20:14:59 pm » |
|
Takker, den så bra ut den - litt høy bak, etter min mening. Men har jeg forstått det riktig, om at bak trenger en bare å ta ut torsjonsstagene - og kneppe rundt til en har passende høyde? eller?
|
|
|
Loggført
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #6 på: juli 09, 2012, 20:55:01 pm » |
|
Det er riktig så vidt jeg husker  En late looker med den look´n er helt konge! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ruggen
|
 |
« Svar #7 på: juli 09, 2012, 23:45:40 pm » |
|
Takker, den så bra ut den - litt høy bak, etter min mening. Men har jeg forstått det riktig, om at bak trenger en bare å ta ut torsjonsstagene - og kneppe rundt til en har passende høyde? eller? Ikke bare knepp i vei da, et knepp ute er ca 6-7 cm senk så med bare kneppe i vei kan det fort bli veldig lavt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« Svar #8 på: juli 10, 2012, 09:57:36 am » |
|
 Her er vel omentrent den looken jeg ønsker på bobla mi
|
|
|
Loggført
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« Svar #9 på: juli 10, 2012, 10:37:31 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #11 på: juli 10, 2012, 15:49:26 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #12 på: juli 11, 2012, 21:20:06 pm » |
|
Et tips: Skal du ha senkespindler bygger disse som regel litt ut i forhold til originale spindler, slik at dette må/bør kompenseres med litt kortet forstilling. Med enda kortere forstilling får du også hjula lenger inn i hjulbuen, slik at du kan senke mer.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« Svar #13 på: juli 12, 2012, 10:47:49 am » |
|
Har sett dem ja  Hvordan vil det være med originale skjermer bak? Vil disse gå under?
|
|
|
Loggført
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« Svar #14 på: juli 12, 2012, 10:49:04 am » |
|
Et tips: Skal du ha senkespindler bygger disse som regel litt ut i forhold til originale spindler, slik at dette må/bør kompenseres med litt kortet forstilling. Med enda kortere forstilling får du også hjula lenger inn i hjulbuen, slik at du kan senke mer.
Takker og bukker for tips! Hvordan vil det evnt. være med de felgene som det ble lagt inn tips om her? Hvor mye må forstillinga innkortes da?
|
|
|
Loggført
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #15 på: juli 12, 2012, 17:54:30 pm » |
|
Et tips: Skal du ha senkespindler bygger disse som regel litt ut i forhold til originale spindler, slik at dette må/bør kompenseres med litt kortet forstilling. Med enda kortere forstilling får du også hjula lenger inn i hjulbuen, slik at du kan senke mer.
Takker og bukker for tips! Hvordan vil det evnt. være med de felgene som det ble lagt inn tips om her? Hvor mye må forstillinga innkortes da? Det kan du regne på ved hjelp av innpress (ET) i forhold til standard boblefelger. Jeg vet ikke hvilket innpress standard felger har, men enkelt sagt tror jeg det bare er å ta differansen mellom disse to, så finner du ut hvor mye kortere/bredere forstilling du må ha (husk å gange med to for å få med begge sider). Originale felger har sikkert god klaring, så det er ikke sikkert du trenger å kompensere om ikke innpress på de nye felgene er så veldig forskjellig. Jeg har aldri senket noe veldig selv forresten, så ta alt jeg sier med en klype salt!
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« Svar #16 på: oktober 12, 2012, 13:42:38 pm » |
|
Da jeg kjøpte bilen, fikk jeg den for en temmelig ok pris - grunnet at den ikke gikk gjennom PKK grunnet oljelekkasje. Bestemte meg for å plukke ut motoren for en sjekk, aldri rørt noen andre skruer enn hjulmutterne på ei boble - så var litt spent. Men det gikk forholdsvis greit  Men så lurer jeg på, er det noen som kan ved hjelp av bildene tolke hvor lekkasjen er? Her står motoren fortsatt i bilen  Ute var den plutselig  Er det i tettingen bak svinghjulet dette kommer fra?  Eller er det tettingene i støtstangrørene? 
|
|
« Siste redigering: oktober 23, 2012, 15:44:36 pm av Kandler »
|
Loggført
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu
Rust is not a crime..
|
 |
« Svar #17 på: oktober 12, 2012, 16:59:00 pm » |
|
Gratulerer med 69 bobla.
For meg ser det ut som det lekker i støtstangsrøra..
|
|
|
Loggført
|
Erik Andersen 3322 Darbu tlf: 46813220 ---------------------------------------------------------- Røyken og Omegn Aircoolers Arrangement Ansvarlig   ------------------------------------------------------------------------------ 1967 Notchback 1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt 1969 Variant Solgt 1956 Oval Solgt 1973 1303S SOLGT
|
|
|
Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« Svar #18 på: oktober 12, 2012, 22:01:59 pm » |
|
Gratulerer med 69 bobla.
For meg ser det ut som det lekker i støtstangsrøra..
Takker! Så det var støtstangrør det heter ja... Hvordan går jeg frem for å fikse dette da? Kan en skifte noen pakninger? eller?
|
|
|
Loggført
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« Svar #19 på: november 21, 2013, 16:48:21 pm » |
|
 breddafelger.JPG (37.11 KB. 450x600 - vist 340 ganger.) Det skjer ting.. 
|
|
|
Loggført
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« Svar #20 på: november 22, 2013, 15:38:29 pm » |
|
Noen som har tips til dekkdimensjon på 9x15 og 7x15 ?
|
|
|
Loggført
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #21 på: november 26, 2013, 00:04:49 am » |
|
Gratulerer med 69 bobla.
For meg ser det ut som det lekker i støtstangsrøra..
Takker! Så det var støtstangrør det heter ja... Hvordan går jeg frem for å fikse dette da? Kan en skifte noen pakninger? eller? Her er det tetninger ja. Toppene må demonteres for å skifte de. Et godt tips her er: Kjøp haynes-bok og kjøp/lån momentstav. En annen lur ting er å bruke litt tyntflytende tetningsmiddel, permatex eller locktite har slikt. Styr unna silicon! Grusomme greier og blir fort klinete. Lykke til i jakten på looken!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #22 på: november 26, 2013, 01:13:20 am » |
|
Noen som har tips til dekkdimensjon på 9x15 og 7x15 ?
195/60-15 og rundt 265/50-15 alt etter hva du finner. Dårlig utvalg til 9toms.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« Svar #23 på: desember 02, 2013, 15:27:27 pm » |
|
Her er det tetninger ja. Toppene må demonteres for å skifte de. Et godt tips her er: Kjøp haynes-bok og kjøp/lån momentstav. En annen lur ting er å bruke litt tyntflytende tetningsmiddel, permatex eller locktite har slikt. Styr unna silicon! Grusomme greier og blir fort klinete. Lykke til i jakten på looken! Motoren ble demontert i sommer, jeg fikk en kjenning til å ordne det - da jeg så litt mørkt på denne jobben. Fikk samtidig vasket og rengjort motoren, byttet til flunke ny eksos, syrerensa og lakkert varmedekslene og viftehuset. Desverre ikke så mye bilder av det liggende. Men nå er iallefall motoren tett, og bilen EU-godkjent Det har stått litt vann i dørken, så fjerna mattene før den ble satt i hus i høst. Har funnet et lite hull bak førersete Samt at hele dørken er rust-farget. Har kjøpt inn pusseutstyr fra Biltema, så skal igang med å pusse rein dørken nå. Anbefales det å bytte ut dørkplata, eller å bare sveise i hullet? Noen tips til hva en bør behandle dørken med, etter sliping?
|
|
|
Loggført
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
Simen Englund
Seniormedlem
   
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
 |
« Svar #24 på: desember 03, 2013, 08:48:41 am » |
|
Et lite hull er jo veldig bra! Bedre med null hull, selvsagt. Men det er skjelden. Selv tro jeg gjennom gulvet, så det ble bytta. Og det hadde vært "fixa" tidligere, mao veldig mye kjeks. Et lite hull skjæres ut og lappes! Skal du bytte hele, må bilen splittes og da snakker vi ganske mye jobb  Pluss at reprodeler oftest er tynnere i platene. Behold det originale hvis det ikke er veldig rusta opp! Når det gjelder hva du skal lakke med, finnes det sikkert like mange meninger som medlemmer her inne?! Selv er jeg epoxy- og to-komponent-fan, men da sprøyter jeg. Ikke så lett inni en montert bil! Kostmaling går jo det og, men bland litt og litt, for det tørker raskt. En-komponent har du bedre tid med! Hvis du skal slipe, får du skjelden renset alle porer i overflaterusta. Så da er det lurt med Brunox først (en-komponent epoxy som penetrerer og fyller porer, og dermed stopper angrepet). Grunning oppå det! Mange brukes arcanol og Bengalakk på gulv. Min erfaring er at Benga er mindre motstandsdyktig mot slitasje enn to-komponent lakk. Sliter seg fort inn på grunninga! Med tanke på at det ligger både tepper og evt. lydisolering før det, er det sikkert sterkt nok på gulvet!
|
|
|
Loggført
|
Land Rover Serie II -70 (Julie) VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar) XC 90 (konebilen) Audi 80 Cab -93
|
|
|
Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« Svar #25 på: desember 04, 2013, 11:42:56 am » |
|
Tusen takk for svar  Null hull er vel det beste utgangspunktet ja, men det skal vel godt gjøres etter 44år. Det virker som om noen har tatt godt vare på denne oppigjennom tiden da, den har et solid lag med Tectyl på undersiden - og ser temmelig bra ut under. Hadde en tanke om å splitte bilen, men er litt usikker - kan ikke stå i det lokalet til lengre enn April, og har en tanke om at tiden går veldig fort om en plutselig tar den vendingen på prosjektet - ikke minst finner en vel fort ting og tang, som akselerer kostnadene.  Brunox sier du, hvor får en tak i det? Noe som er vanlig hyllevare på jernhandelen? Hvilken grunning anbefaler du etter Brunox da?
|
|
|
Loggført
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
Simen Englund
Seniormedlem
   
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker
|
 |
« Svar #26 på: desember 04, 2013, 15:57:48 pm » |
|
Brunox har jeg kjøpt i lokal jernvare! Google, og ring rundt! Ikke billig!  Som sagt, jeg har aldri kostmalt eller brukt annet enn epoxy-grunning (og av og til syregrunning). Sikkert andre som kan bidra med gode tips på rusthemmende saker for kost eller rulle. Tror ikke du vil sprøyte inni bilen 
|
|
|
Loggført
|
Land Rover Serie II -70 (Julie) VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar) XC 90 (konebilen) Audi 80 Cab -93
|
|
|
Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« Svar #27 på: januar 07, 2014, 13:39:39 pm » |
|
Det begynner å skje noe  Gleder meg til sommeren, må bare finne passende dekk nå  [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
Kandler
Nybegynner

Innlegg: 39
Bosted: Sortland
|
 |
« Svar #28 på: januar 07, 2014, 13:40:32 pm » |
|
-
|
|
|
Loggført
|
-74 1200 "Spar-Käfer" -69 1300
|
|
|
Lövdal
Seniormedlem
   
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen
|
 |
« Svar #29 på: januar 07, 2014, 19:23:44 pm » |
|
Det begynner å skje noe  Gleder meg til sommeren, må bare finne passende dekk nå  [ Vedlegg ] Uppps.. Vad för skärmar ska du ha för att komma över de breda hjulen?  Jobba på, liker modellen och ser framemot å se din vri på den. /n
|
|
|
Loggført
|
VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda)) VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo) VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff) KG 1960 (1915cc Megasquirt) Mercedes 320 Carlson tuning. Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
|
|
|
|