Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« på: august 01, 2012, 00:27:35 am » |
|
Ser flere sier komboen 103 borring og 71 slag ikke egner seg i transporter. Vet noen hvorfor?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: august 01, 2012, 00:32:26 am » |
|
Dette kan ende opp som en popcorntråd.. Men begynner  Stor borring og lite slag = turtallsmaskin og utvikler mindre moment enn en med større slag. Men som vanlig må man avstemme alle komponenter mot hverandre for å få ting til å stemme.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #2 på: august 01, 2012, 01:04:39 am » |
|
Men hvorfor anbefalles 96*71 i buss?
Skal nevnes at jeg har plukket opp mye av dette fra the type 4 rum og jake raby.
Kan det være et california-klima issue?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #3 på: august 01, 2012, 12:07:59 pm » |
|
Tjaaa, mulig det er fordi 103 sylinderene er mer ustabile enn 94/96. Litt sånn som tynnveggende 92 mm sylindere til T-1. Har litt trua på modifiserte Magirus Deutz sylindere evt. slike "cannon barrel" sylindere som noen tilbyr ( var det Pauter tro eller DRD?) Med dette på plass, skikkelige stempler og riktig kjøling, så bør det være på stell. Da står du bare igjen med toppene som begynner å bli tynne etter maskinering for 103/105 borring. Nok en gang så er muligens Pauter løsningen her, evt omsveising av de originale for å gjøre disse mer stabile. Masse jobb samt litt ekstra utgifter. Ellers er jo T-4 blokka m/ veiv og råder det mest solide VW har laget. Trikset er jo å bygge T-1 da. Billig og bra
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
 |
« Svar #4 på: august 01, 2012, 13:33:03 pm » |
|
dette har vel litt med varme og gjøre..brødboksene er jo tyngere dermed blir det varmere,, større en 94mm anbefaler ikke raby på buss.. han har jo utviklet camper special (topper kam osv) raby er tilhenger av at ting skal holde lenge....(100000miles el lenger) ikke 10 år med en total kjørelengde på 8000km
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #5 på: august 01, 2012, 13:56:11 pm » |
|
boring og slag tror jeg utgjør den minste faktoren. er jo bra med volum, så med rett kam og oppsett vil i allefall bli momentet nok i massevis.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #6 på: august 02, 2012, 08:36:14 am » |
|
De sliter med lekkasje mellom topper å cylindere med 103/105 boring, men det finnes jo løsninger på dette også. Flere bolter og mer eller mindre "hemmelige oppskrifter" på maskinering av cyinder. Raby anbefaler vel Nicies etter hva jeg husker?
Enig med Knasten jeg...
Utviklingen går videre.. En kan nå for en billig penge ha instrumenter for måling av temperatur i topp (temp sensor under plugg) oljetemp og evnetuelt også eksos temp for å holde kontroll på hesten.... EFI med kontroll på bensin og tenning er jo også en fordel om en vil ha fin temperatur
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #7 på: august 02, 2012, 08:57:13 am » |
|
Har kjørt med denne komboen siden 2009 i camperen min. den mates med 48 idf. kjører med varmepotter. Bruker en ekstern oljekjøler med vifte. Selv med 5 pers ombord og full oppakking, skyver den godt uansett hvor bratte bakker jeg må opp. Gjorde godt fra seg på 402m også,,15,9 sek. Aberet,,det er alltid ett aber, er ett bensinforbruk på 1,89 på mila, målt over 150 mil på vestlandet ifjor, dog full av folk og bagasje. CHT har aldri vært over 177 grader.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #8 på: august 02, 2012, 13:49:06 pm » |
|
Jeg tror at Geir er inn på noe med designet på sylindrene er viktigere enn tykkelsen på veggen, for eksempel er 94 mm sylinderen vi bruker i type 1 mye tynnere ved pinneboltene en den er overalt ellers slik at sylinderen gå mot å blir mer "firkantet" etter hvert, med større oljeforbruk som resultat. Men å sette den i buss?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #9 på: august 02, 2012, 14:54:37 pm » |
|
Har kjørt med denne komboen siden 2009 i camperen min. den mates med 48 idf. kjører med varmepotter. Bruker en ekstern oljekjøler med vifte. Selv med 5 pers ombord og full oppakking, skyver den godt uansett hvor bratte bakker jeg må opp. Gjorde godt fra seg på 402m også,,15,9 sek. Aberet,,det er alltid ett aber, er ett bensinforbruk på 1,89 på mila, målt over 150 mil på vestlandet ifjor, dog full av folk og bagasje. CHT har aldri vært over 177 grader.
hvordan kjøling Jan?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #10 på: august 03, 2012, 08:55:40 am » |
|
Orginal kjøling, +den ekstra oljekjøler greia med vifte som ligger under mellom fram/bak hjul på v. side
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|