mai 06, 2025, 09:16:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Overhaling fra 1300 til 1600 - råd og tips ønskes  (Lest 833 ganger)
Elgen
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: 8850 Herøy



Vis profil
« på: august 04, 2012, 16:46:20 pm »

Har en 1300 med motokode AB 046765, som jeg tenkte jeg skulle overhale. Har lyst til å gå opp til 1600ccm for å få litt mer "sprut".
Har liten erfaring med overhaling, så råd og tips fra forumet vil være kjekt.

Har fått forståelsen av at siden dette er en AB-motor, kan jeg sette på 1600 sylindersatser, uten å måtte frese opp blokka, stemmer dette?

Vil veiva i denne motoren være kurrant for å øke volumet?

Før i tida da man dreiv med moped, planet vi toppen for å få med guffe, gjøres dette med bobla?

Hvordan er det med kammen? er orginalkammen kurrant, eller bytter man kammen for å få litt mer sprut?

Denne motoren skal bli en motor som skal brukes til daglig, skal ha en stabil og god motor.


Gode råd og tips mottas med takk.

Erlend
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: august 04, 2012, 17:17:58 pm »

sylindrene skal passe rett på, er samme slaglengden på veiva, men du må enten bytte toppene til 1600 eller få frest ut 1300-toppene så de passer 1600 sylinderne (lik dia i bunn, men større dia i toppen på 1600 sylinderne).

Skal du frese ut i 1300 toppene, tar du og freser de ned et par-tre millimeter i samme slengen, og få høyere komp (= mer hk).
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2 på: august 04, 2012, 17:45:36 pm »

Forskjellen mellom en 1300ab, og 1600 er så liten at jeg synes det ikke er verdt jobben.
Økning av effekt koster og drar fort med seg mye mer enn planlagt. Mange motorbyggetråder på forumet, så er bare å begynne å lese..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!