Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« på: august 07, 2012, 16:45:40 pm » |
|
Mye vil ha mer. Bitt av basillen. Thunderstruck (?) Lærevillig. Alt over stemmer. Selv om man har plenty med pulver i hekken, er det i mitt hode alltid ønske om mer, forbedringspotensiale etc etc. Derfor: OXY.. Denne tråden kommer til å ta lang tid. Laaaaang tid. Men som mange sier, mye av morroa er jo bygging? Har fått sansen for blokken, svinghjulsinnfestningen og mye mer med denne typen motor. Lurer du på hvorfor man skal velge en OXY foreslår jeg at du leser de trådene som finnes på området  Tråden kommer til å komme med mye spørsmål fra min side. Til tider sikkert idiotiske og dumme sådan. But who cares? Jeg bygger for å lære, og for å ha det gøy. En liten spec liste har jeg jo laget, men er på ingen måte spikret i noe annet en bits og bytes under her: Blokk: Modifisert DJ-kasse, med flytting av pinnebolter, løfterforinger for T1 løftere og bort med vannkapper. Veiv: DPR motvektsveiv, 84mm slag. Svinghjul: DPR T1 svinghjul (VW) med nytt senter til innfestning Råder: 5,4" CB Superrace H-beam Stempler: Wiseco 94mm Sylindere: Mahle 94mm Kam: JPM00406 , 282gr durasjon og 10,7mm løft Vipper: 1,4 Topper: CB Comp Eliminator, 48/40 ventiler med Oteva fjærer fra JPM Støtstenger: JPM dual tapered alu Komp: 12-1 Innsug: CB korte CE innsug Spjeldhus: Jenvey 48mm IDA style Tenning: Crank trigger Fuel: E85I tillegg blir det jo oljepumpe, filter og ekstern kjøler. Samt kjøling og alt som følger med der. Mekanisk skal dette gå bra. Det er verre med kunnskapen om tenning og EFI. Men det kommer seg sakte men sikkert, og det er bare å gi meg pointers på hva som er mulig å få til, hvilke produkter som er bra, hva som er dårlig og hva man kan styre langt unna. Mål: over 200 JEE-hester 10,99  God plan hittil? 
|
|
« Siste redigering: september 29, 2012, 18:35:34 pm av Erlend / bug66 »
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: august 07, 2012, 19:11:26 pm » |
|
Har sagt det før og sier det igjen. Gå heller for org slag på veiva og 4 toms boring. Lengre råder. JE stempler. Enda villere kam. Enda større innsugsventiler (52 mm?). 14 i komp. 10 000 omdreininger. Hva sier Engine analyzer da? Målet må være 250 JEE hester og full kjørbarhet på gata!!
|
|
« Siste redigering: august 07, 2012, 19:14:50 pm av Speed-Demon »
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2 på: august 07, 2012, 19:18:30 pm » |
|
Hehe. Hørt det før, hører det sikkert igjen  En av grunnene for å gå 94x84 er for å få en motor med mye krefter, men å unngå en kortlevd motor. Og dreiemoment kan være kult for en gangs skyld  EA sier 245hk ca med halvveis moderate flow-tall. Men.. En destroket WBX veiv og 4" borring ville satt sine spor
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #3 på: august 07, 2012, 20:48:05 pm » |
|
Svinghjulsinnfestningen er lik på type4 Blir jo litt mindre DIY, men det funker! Anyways, kult at folk vil noe annet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #4 på: august 07, 2012, 21:48:04 pm » |
|
Svinghjulsinnfestningen er lik på type4 Blir jo litt mindre DIY, men det funker! Anyways, kult at folk vil noe annet Jepp.. Bruker derfor 1700 T4 svinghjul som er 200mm clutch  da funker T1 clutchene som gull
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #5 på: august 07, 2012, 21:53:13 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #6 på: august 07, 2012, 23:01:40 pm » |
|
X2 på å gå for 4"/ 101,6mm borring. Topper - JPM med wbx boltmønster. 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #7 på: august 07, 2012, 23:14:05 pm » |
|
25k for topper er langt unna min innkjøpsmulighet  Har seff lyst. Men beholder gjerne leilighet og bruksbil i tillegg 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #8 på: august 07, 2012, 23:31:44 pm » |
|
Hmmm, støpt svinghjul på en 200+ hk motor?
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #9 på: august 07, 2012, 23:37:36 pm » |
|
Der ser du!
Er 1700 svinghjulet støpt? Da blir det ikke det gitt.
Har fått pris på DPR svinghjul på 110$. Får høre hva slags det er.
Hvilke alt. har jeg, som er smidd og går i en 12volts T1 kasse?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #10 på: august 07, 2012, 23:46:08 pm » |
|
Bare 914 svinghjulet er smidd originalt. Ikke veldig bevandret i dette med valg av svinghjul, men jeg endte opp med ett 215mm. smidd sak fra Kjell Aaen, tror han tok det fra Tyskland. Så en std. Transporter lamell og hardere trykkplate. Passet fint i T-1 kasse det.
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #11 på: august 08, 2012, 00:05:05 am » |
|
bare styr unna svinghjula fra qsc, det er skikkelig lort. selv om dem er smidd
dårlig passning. men fikk det til, til slutt å passe.
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #12 på: august 08, 2012, 00:07:34 am » |
|
Tror ikke jeg har hørt om QSC men er notert 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #13 på: august 08, 2012, 00:23:39 am » |
|
Hmmm, støpt svinghjul på en 200+ hk motor?
Hvor går "smertegrensen" for støpt svinghjul?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #14 på: august 08, 2012, 00:25:54 am » |
|
hvor mange har egentelig hatt noe problemer med std type 4 svinghjul ?? exploderer de eller hva ? har kjørt det på alle de siste motorene mine(utenom 2,4L) med sinter og dragrace++ uten problemer. jeg mener : kjør på ! kult prosjekt.
|
|
« Siste redigering: august 08, 2012, 00:31:47 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #16 på: august 08, 2012, 00:32:25 am » |
|
eneste jeg har sett er at enkelte som kjører RCN at svinghjula slår sprekker i annleggsflaten. mulig at dem har noe bøs clutch  ellers intet sett og hørt
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #17 på: august 08, 2012, 00:50:14 am » |
|
sprekt svinghjul kommer vel mest av slurring og varmegang som kanksje er mangel på bøs clutch??  hvis bøs er hard clutch og ikke bøs(sen) dårlig ?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #18 på: august 08, 2012, 01:00:54 am » |
|
sprekt svinghjul kommer vel mest av slurring og varmegang som kanksje er mangel på bøs clutch??  hvis bøs er hard clutch og ikke bøs(sen) dårlig ? stemmer det Jørn  hehehe
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #19 på: august 08, 2012, 09:14:12 am » |
|
25k for topper er langt unna min innkjøpsmulighet  Har seff lyst. Men beholder gjerne leilighet og bruksbil i tillegg  Skulle ikke dette være et laaangtidsprosjekt da?:-) Synd du ikke kom på dette ridligere, slik at du kunne kjøpt de uborra CE toppene jeg hadde for salg, som gikk for 10.000 Blir spennende å følge med på dette prosjektet, uansett hva du velger av deler:-) Type 5 er tingen;-) Mvh Arild
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #20 på: august 08, 2012, 09:17:53 am » |
|
Har fått pris på DPR svinghjul på 110$. Får høre hva slags det er.
Det han fortalte meg av at det var standard tysk vw svinghjul med innsveiset senter laget av dem.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #21 på: august 08, 2012, 09:21:55 am » |
|
Har fått pris på DPR svinghjul på 110$. Får høre hva slags det er.
Det han fortalte meg av at det var standard tysk vw svinghjul med innsveiset senter laget av dem. Hva mener du Jon Hroar? At det er et T1 smidd svinghjul og T4 senter påsveiset? Holder dette mon tro? Vet du hva de gjør med varmebehandling etc?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #22 på: august 08, 2012, 09:31:49 am » |
|
Ja det er det jeg mener... std type1 svinghjul med senteret utbyttet. Der sveiser de inn ei skive som blir dreid og borret sammen med resten av svinghjulet. Jeg har et slik svinghjul og setter min fulle lit til det, man vet ett og annet om sveising når man sveiser veiver hver dag. Mitt er kraftig lettet, men i tillegg har jeg et som er fullvekt (Kep) slik at man kan bytte litt på.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #23 på: august 08, 2012, 12:06:53 pm » |
|
Ja det er det jeg mener... std type1 svinghjul med senteret utbyttet. Der sveiser de inn ei skive som blir dreid og borret sammen med resten av svinghjulet. Jeg har et slik svinghjul og setter min fulle lit til det, man vet ett og annet om sveising når man sveiser veiver hver dag. Mitt er kraftig lettet, men i tillegg har jeg et som er fullvekt (Kep) slik at man kan bytte litt på.
Fristende. Så igjennom mail, og var visst 210$.. Anywho så er det billig om det er smidd, og man kan bruke T1 clutch. Enkelt blir det og 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
GeirH
Supermedlem
    
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.
|
 |
« Svar #24 på: august 08, 2012, 12:26:32 pm » |
|
Hmmm, støpt svinghjul på en 200+ hk motor?
Hvor går "smertegrensen" for støpt svinghjul? Aner ikke. Så kan man jo spørre hvorfor Porsche puttet et smidd svinghjul på 914 med 2,0 liter?
|
|
|
Loggført
|
Har laaang VW-pause.
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #25 på: august 08, 2012, 12:35:37 pm » |
|
Første preliminære endring gjort.. DPR hybrid svinghjul 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #26 på: september 10, 2012, 18:39:47 pm » |
|
Hva slags legering bør man når man konverterer til T1 løftere.
Ser både Pieper og Skinne kan levere, men hvor mye har de forskjellige matrialene å si for holdbarheten?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #27 på: september 10, 2012, 18:46:09 pm » |
|
Tørr sump og gat motor.. Noe vits i det hele tatt? Eller vil mengden i sumpen, fileret og kjøler(e) være mer enn tilstrekkelig?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tezer
Supermedlem
    
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken
|
 |
« Svar #28 på: september 10, 2012, 19:04:02 pm » |
|
Er folk som har kjørt med opp til 600 drivhjulshester på t4 svinghjul og det eneste som har røket er enten svinghjuls bolta eller drivakslinger så tror det holder mere en det folk tror!
|
|
|
Loggført
|
Vw 1302
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #29 på: september 10, 2012, 19:15:57 pm » |
|
Tørr sump og gat motor.. Noe vits i det hele tatt? Eller vil mengden i sumpen, fileret og kjøler(e) være mer enn tilstrekkelig?
godt spørsmål. Jeg har i mitt (enkle...) hode inntil nå konkludert med at det ikke skal være nødvendig i en gatemotor, men etter diverse tråder her inne bl.a har jeg også begynt å revurdere. Det som får meg til å tenke er påstandene om at Porsche sine luftkjølte motorer oppnår veldig lang levetid sammenliknet med tradisjonelle trimmede VW T1-motorer, og at hovedargumentet er mye olje med javn temperatur; altså tørrsump, termostat og nok kjølekapasitet. Da faller jo et av argumentene med OXY-motorens innebygde store sump, men fordelene med alu-blokk er jo fortsatt et godt argument. Så for hva det er verdt, planlegger jeg tørrsump og ekstern (frontmontert?) kjøler på oxyen i ghian min.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|