EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #90 på: mars 30, 2013, 21:30:12 pm » |
|
Noen som har no tips til kortere dempere foran? Sliter litt med at bilen er stiv som en bom å kjøre pga. dempera foran ligger i bunn.. Er det no lettvinne løsninger på dette? Dvs. om det er noe som passer ifra andre merker ol..
Eller kanskje det er noen som selger kortere dempere som passer uten mods?
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #91 på: mars 30, 2013, 21:30:59 pm » |
|
Linkpin eller balljoint?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #92 på: mars 30, 2013, 21:39:07 pm » |
|
Hehe tør nesten ikke si at jeg har jobbet som bilmekaniker i 7 år her nå, men hva er forskjellen? og hvordan ser de forskjellige ut? :p
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #93 på: mars 30, 2013, 21:56:19 pm » |
|
Opphengskuler eller kingbolter? Eller se på det på en annen måte, har du gjennomgående bolt på demper i begge ender - eller gjennomgående i ene enden og pinnebolt ut fra demper i andre enden?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #94 på: mars 30, 2013, 22:23:25 pm » |
|
Opphengskuler eller kingbolter? Eller se på det på en annen måte, har du gjennomgående bolt på demper i begge ender - eller gjennomgående i ene enden og pinnebolt ut fra demper i andre enden?
Er vel opphengskuler.. Om jeg har gjennomgående bolt på demperen i begge ender husker jeg neimen ikke, da jeg ikke har vært under bilen på over et halvt år, men jeg fant et gammelt bilde som forrige eier tok engang, kanskje du ser det her? 
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #95 på: mars 30, 2013, 22:26:10 pm » |
|
Fant forresten et par bilder ifra gamle eiere her på forumet:   Noen som vet noe mer om denne bilen? evt har noen flere bilder? hadde vært morro å hørt/sett 
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #96 på: mars 30, 2013, 22:28:18 pm » |
|
Jeg som er på jordet her, så spørsmålet men koblet ikke til type 2. Usikker på hva som brukes på type 2, men må hel være noen som vet? Ellers så må jeg få si at bilen er konge!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #97 på: mars 31, 2013, 22:23:29 pm » |
|
Jeg som er på jordet her, så spørsmålet men koblet ikke til type 2. Usikker på hva som brukes på type 2, men må hel være noen som vet? Ellers så må jeg få si at bilen er konge!
Aha.. Da skjønner jeg..  er rimelig blank på bil produsert før 1980, så jeg har ihvertfall ikke peiling på slikt  Er vel alltids noen som har noen forslag til hva man kan bruke..  Fyra bilen i dag forresten.. Satte guttungen i passasjersetet og satte meg på plass sjøl, og jaggu starta ikke doningen på første forsøk uten starthjelp gitt.. Helt utrolig da den har stått i et halvt år 
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #98 på: mars 31, 2013, 22:42:03 pm » |
|
Martin burde vite, har jo griselav (litt høyere nå) bay....
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #99 på: mars 31, 2013, 22:54:09 pm » |
|
Martin burde vite, har jo griselav (litt høyere nå) bay....
Ja den er ihvertfall fet!!!!
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #100 på: april 01, 2013, 02:21:26 am » |
|
Etter lang tids Googling fant jeg noe spennende: http://busware.biz/HOME.htmlSer han lager kapell duker til det meste  Spørs om en bare må sette igang sparinga nå! Slik jeg skjønte det så var det 1250$ + 110$ i frakt til Europa for en duk til doka.. Kan da ikke være så alt for ille det? Er jo en del jobb med dette, og en kompis har duk her ifra, og den er strøken!!
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #102 på: april 01, 2013, 09:34:41 am » |
|
Gutter:det er selvsagt balljoint,eller misforsto jeg alt...
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #103 på: april 01, 2013, 09:42:35 am » |
|
Cato.... Har ikke misforstått noe du... 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #104 på: april 01, 2013, 10:13:36 am » |
|
Aha.. Da lærte jeg no nytt i dag også 
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #105 på: april 01, 2013, 10:31:16 am » |
|
linka til dempere til deg.  ta dette nr AC413Z001 og lim inn i søkefeltet til unneberg, så ser du de har på lager og pris
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #106 på: april 01, 2013, 10:35:59 am » |
|
linka til dempere til deg.  ta dette nr AC413Z001 og lim inn i søkefeltet til unneberg, så ser du de har på lager og pris Takk takk..  Sender unneberg en mail for å høre litt Det er ikke mye behagelig å kjøre den med de dempera som sitter der nå ihvertfall, for de ligger konstant i bunn, og i hver eneste dump så mister de en skvett med olje.. Hehe 
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
|
EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #108 på: april 01, 2013, 10:50:16 am » |
|
da har du ikke mye olje igjen i de, siden dettte er et humpehælveteland  Regner med de er omtrent som to sykkelpumper nå ja.. Har hatt T4 som var skrudd ned så langt det gikk, og den var et helvete å kjøre, men T2'n er mange hakk værre gitt.. Kjører man over en fartsdump fortere enn 10 km/t så går halebeinet.. Hehe 
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #109 på: april 01, 2013, 12:50:26 pm » |
|
Noen som har no tips til kortere dempere foran? Sliter litt med at bilen er stiv som en bom å kjøre pga. dempera foran ligger i bunn.. Er det no lettvinne løsninger på dette? Dvs. om det er noe som passer ifra andre merker ol..
Eller kanskje det er noen som selger kortere dempere som passer uten mods?
Denne er senket uten senkesspindler ikke sant? Og blir stivere jo fortere du kjører? Det kommer av hvordan forstillingen er konstruert, den eneste veien ut av problemet er å få bære armene til å peke mere nedover, dvs heise bilen, og så senke den tilsvarende med senkespindler. Du kan lett teste om jeg har rett ved å kjøre deg en tur uten dempere på bilen ;-)
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #110 på: april 01, 2013, 23:20:05 pm » |
|
Noen som har no tips til kortere dempere foran? Sliter litt med at bilen er stiv som en bom å kjøre pga. dempera foran ligger i bunn.. Er det no lettvinne løsninger på dette? Dvs. om det er noe som passer ifra andre merker ol..
Eller kanskje det er noen som selger kortere dempere som passer uten mods?
Denne er senket uten senkesspindler ikke sant? Og blir stivere jo fortere du kjører? Det kommer av hvordan forstillingen er konstruert, den eneste veien ut av problemet er å få bære armene til å peke mere nedover, dvs heise bilen, og så senke den tilsvarende med senkespindler. Du kan lett teste om jeg har rett ved å kjøre deg en tur uten dempere på bilen ;-) Kun senket med innsveiste senkesatser ja.. har ikke lagt merke til at den blir så mye stivere jo fortere jeg kjører, men du har sikkert rett. Trodde egentlig at forstillinga her var slik at den fungerte likt selv om men slapp den ned, i og med at det var innsveiste bolter som flytter posisjonen på torsjons stavene, men det er som du sier, bære armene har en litt lei vinkel...  Jeg har hele tiden trodd at det var dempera som var problemet, slik at de ble klemt i bunn da jeg senka den.. Åssen er det med senke spindler til denne a? noen som har noe slikt?
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #111 på: april 03, 2013, 22:31:51 pm » |
|
Ble litt koseskruing ute i sola i dag! Fikk montert nye matter under setene foran, ny pedal gummi, ny girkule, nytt luftfilter og litt annet småtteri.. Skal fyre golfen til helga, slik at Doka'n får garasjen for seg selv, for da blir det eksos bytte, bremse bytte foran, service og div annet forefallende.. er jo snart sesong!!  Tok et bilde ute i sola med guttungen som ivrig medhjelper i dag:  Ellers så tok jeg med meg hovedlampene inn i kveld for å modde litt:  Syns det ble kult jeg 
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #112 på: april 06, 2013, 00:04:58 am » |
|
I kveld har bakfelgene blitt tilpasset så de passer bak på bilen. Fant ut at beste løsning var å flytte senteret ut 30 mm, slik at jeg fikk felgene innenfor hjulbuene. Er såpass heldig at jeg har en kollega som har både dreibenk og alt utstyr som trengtes for jobben, så med god hjelp ifra han så ble felgene modifisert  Litt bilder: Work in progress  Denne sveisen trenger ingen slip   Resultat   Målt ifra kant på senteret  Litt slip og sparkling nå så er dem klare for lakk  
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #114 på: april 07, 2013, 10:11:20 am » |
|
Ser virklig bra ut 
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #115 på: april 07, 2013, 18:01:41 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
EirikS
Medlem
  
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #116 på: april 07, 2013, 18:08:43 pm » |
|
Har forresten fått tak i 2 stk 5,5x15" av et medlem her som jeg skal ha foran. Regner med at de kommer med posten de nærmeste dagene 
|
|
|
Loggført
|
54 Vw T1 Oval mix 69 Vw T2 Doka 10 Vw Transporter TDI 12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
|
|
|
vw-vw
Supermedlem
    
Innlegg: 769
Bosted: Holmestrand/Re tlf.92612793
Hei og hå!
|
 |
« Svar #117 på: april 07, 2013, 18:42:22 pm » |
|
Dette blir drit bra Eirik! Bilen har fått et godt hjem!
|
|
|
Loggført
|
57 panel 73 1303 70 sika kortet inn 1m. 56 oval
61 tempo arrow
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #118 på: april 07, 2013, 19:03:53 pm » |
|
hmmm...... smooth Eirik. kjenner til og ha det så tight mellom felg og hjulbue.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwsolli
Supermedlem
    
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad
1972 Bay & 1976 Bay
|
 |
« Svar #119 på: april 07, 2013, 20:08:55 pm » |
|
ble pent m de felga
|
|
|
Loggført
|
1968 T1 (Solgt) 1972 T2 1968 T1 (solgt) 1976 T2 (konebil)
|
|
|
|