Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« på: mai 21, 2008, 10:43:02 am » |
|
Jeg har driti meg ut. Hva kan jeg bruke for å fikse gjengene på bildet? Fil?
Ble alt for ivrig med hammeren for å få av trommelen.
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Hilde-M
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 164
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #1 på: mai 21, 2008, 10:52:05 am » |
|
Sånn ting man lager nye gjenger med? Navnet er langt langt vekk i mitt hode nå! Men noen vet nok helt sikkert hva jeg mener!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: mai 21, 2008, 10:54:54 am » |
|
Ikke så lett å få tak i så stort gjengeverktøy. tror jeg?
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #3 på: mai 21, 2008, 10:57:07 am » |
|
Gjengesnitt heter de. Men det kan være vanskelig å få entret den riktig så du ender opp i samme gjenge lenger inne... om du skjønner hva jeg prøver å si? Noe annet du kan gjøre er å dele mutteren i to og sette den på innenfor de ødelagte gjengene, og deretter klemme mutter delene sammen med en tvinge. Og så skru mutteren ut og rense gjengene på den måten.... eller fil og tålmodighet som du selv sier
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #4 på: mai 21, 2008, 11:15:33 am » |
|
Det med å dele mutteren hørtes jo veldig greit ut, hvis jeg får tak i en ekstra mutter skal jeg prøve det. Problemet er ikke at de er blitt flate og at gjengene er borte, de bare kjører helt slalom innover det første stykket  men takk for tips!
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Johnny Oeen
Seniormedlem
   
Innlegg: 280
Bosted: Sogndal
|
 |
« Svar #5 på: mai 21, 2008, 11:23:59 am » |
|
Da finnes gjengefiler som du kan friske opp gjengene med, prøv med den først, deretter eit gjengesnitt når du har fått fikset gjengene nok til at snittet entrer rett. kansje du kan få lånt noko slikt av eit bilverkstad, evt eit maskinverkstad.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hilde-M
Folkevognklubben
Medlem
    
Innlegg: 164
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #6 på: mai 21, 2008, 12:13:38 pm » |
|
Ikke så lett å få tak i så stort gjengeverktøy. tror jeg?
Det er mulig det er vanskelig! Har bare brukt det når jeg gikk på skole, så da hadde vi noen som var like store som armen min  Men jeg syns den med å dele mutteren var en god ide
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
T2-Vandal
Supermedlem
    
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron
|
 |
« Svar #7 på: mai 21, 2008, 12:23:50 pm » |
|
Der tror jeg nok at filen ville fått jobben... 
|
|
|
Loggført
|
29 Chevrolet AC Phaeton 47 Farmall A 66 T1 70 T1 (German look) 78 Corvette sachs 380 77 T2 (Vandalbussen) 72 Eldorado cab 08 Alfa Romeo 159 Ti
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #8 på: mai 21, 2008, 13:14:33 pm » |
|
Nå går jeg ut for å file. En Pål fra fornebu sa at mutturen er mykere enn "bolten" så det ikke vil funke å splitte mutter.
Håper jeg får til det her. Takk for inputt.
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #9 på: mai 21, 2008, 13:15:11 pm » |
|
Pass på at du brukar rett gjengefil, då..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #10 på: mai 21, 2008, 13:48:19 pm » |
|
Det har nok Pål helt rett i, men slike bulkede/knekte gjenger er ikke så sterke som de engang var. Jeg har brukt mutter trikset på andre ting, men ikke på drivaksler 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: mai 22, 2008, 00:55:33 am » |
|
Virker ikke så lett dette synes jeg. .  Har vært en del rundt om for å skaffe lik mutter i dag, virker som jeg få tak i en "originalmutter", ingen som hadde lik type der jeg har vært. Tenker å få et mekanisk verksted til å se på det. Da blir det vel gjort skikkelig. Gjengene er ganske forvridd dessverre
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem
   
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
 |
« Svar #12 på: mai 22, 2008, 09:13:37 am » |
|
Jeg er enig med JHU her. Hadde det samme problemet på bobla mi, når jeg skulle ta spindelen. Jeg delte mutteren og klemte den sammen med en tvinge. Det funket veldig fint for meg. Men gjengene var ikke ødelagt, dem sto kun i slalom som her. Når jeg fikk retta gjengene så lånte jeg et gjengesnitt av en kamerat som tilfeldigvis hadde en slikt gjengesnitt. Slike gjengesnitt får man lånt hos verksteder. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #13 på: mai 22, 2008, 10:00:39 am » |
|
kansje enklest å ta ut akselen/spindelen å sette den opp i en dreiebenk å få reparert den ordentlig."rett verktøy er halve jobben"
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #14 på: mai 22, 2008, 10:04:57 am » |
|
"rett verktøy er halve jobben"
Her er nok å få ut drivakselen mer enn HELE jobben... 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #15 på: mai 22, 2008, 11:20:04 am » |
|
Ikke lurt dette nei. Feil delingsmetode, og bortimot herverk. Når dette gjøres, blir bolten kortere og gjengepartiet stuket. En kan komme i vater med riktig og en god gjengefil. (Biltemas er ubrukelig). Dette for å få ned dimensjonen og få feste for gjengesnitt. Gjengestigningen hentes opp fra bunnen. Slik at det kan gå riktig, altså treffe gjengene lenger ned på bolten der de er hele. Gjør en ikke det er toget gått. Så må en vurdere resultatet om det holder. Gjenger kan også slåes i dreibenk, men avhengig av emnets fasong.
Riktig ytre dimensjon kontroleres med skyvlær, ikke tomstokk før gjenging. Ellers så har forstillingsdeler med sikkerhet å gjøre. Vil ikke anbefale uprofesjonelle løsninger der.
|
|
« Siste redigering: mai 22, 2008, 11:24:51 am av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #16 på: mai 22, 2008, 11:56:22 am » |
|
b]Ellers så har forstillingsdeler med sikkerhet å gjøre. Vil ikke anbefale uprofesjonelle løsninger der.[/b]
Det er nok bare du som har splines foran 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #17 på: mai 22, 2008, 12:34:32 pm » |
|
He,he, Fint med inspill. Vel vel. Kanskje en skal si det. Jeg har flere biler med splines foran, ikke bare VW . Faktisk mange typer veteranbiler har det, også engelske. I alle fall utalte jeg meg denne gangen generelt, fordi det er de samme lover som gjelder.  Har jo litt erfaring med letvinte løsninger selv, som har vist seg å bli tidkrevende og dyre. NB. Beklager, var det drivaksel. Splitt mutteren, ring etter trommelfantomet før en bruker slegga.
|
|
« Siste redigering: mai 22, 2008, 12:39:51 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #18 på: mai 22, 2008, 15:56:34 pm » |
|
Da har jeg vært på Zakkariasen på grünerløkka (de har de fleste skrue, mutter, gjengekombinasjoner) og fått tak i muttere med riktig mål. .
Har brukt teknikken til JHU og er iallefall litt nærmere. Prøver videre.
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Gaston
Supermedlem
    
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #19 på: mai 23, 2008, 13:05:42 pm » |
|
Da ser det ut til at problemet er løst  Litt spissing av akslen kombinert med JHU teknikken gjorde susen. Takk for hjelpa
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
|