Rune Ellingsen
Medlem
  
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger
|
 |
« på: september 04, 2012, 23:25:54 pm » |
|
Hei! Startmotoren røk for noen uker tilbake. Jeg kjøpte en brukt først, men denne sa bare "klikk, klikk, klikk", når jeg vridde om. Den slo inn noen få ganger, men da klarte den ikke å dra rundt motoren mer enn 2 ganger. Fant ut da at det kanskje var det beste å kjøpe helt ny. Så jeg kjøpte en helt ny 6v startmotor fra Cip1. Men da jeg monterte denne klarer den ikke å dra rundt motoren. Det går rundt 2-4 ganger så klarer den ikke mer. Da slo det meg at det måtte være batteriet. Så jeg gikk ut og kjøpte et batteri med det samme. Men det funker faen meg ikke nå heller. Anyone? Kan det være inslagsreleet, selv om den er helt ny? Hadde vært fint om noen kunne hjulpet  Er lei av å parkere i nedoverbakker overalt  Rune
|
|
|
Loggført
|
1965 T1 1973 T2
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #1 på: september 04, 2012, 23:42:11 pm » |
|
Gå over jordingskablene dine og kontaktflate mellom girkasse og starter. Demonter og puss over med stålbørste. Er stroppen mellom chassi og girkasse sprø. Bytt den! 6 volt er kravstort på kontaktflater og kabel tykkelser.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #2 på: september 05, 2012, 00:36:10 am » |
|
Er starterforingen i girkassehuset "ny" og evt "smurt"?
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Rune Ellingsen
Medlem
  
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #3 på: september 05, 2012, 00:42:22 am » |
|
Ja det glemte jeg å nevne! Jeg fikk med en foring men så at jeg hadde en inni fra før. Men den jeg fikk med så betydelig mye større ut enn den gamle, regnet da med at det ikke var vits å bytte. Hvordan får man ut/inn disse?
|
|
|
Loggført
|
1965 T1 1973 T2
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #4 på: september 05, 2012, 18:30:22 pm » |
|
Viss hullet i den gamle foringen er merkbart større enn akselen på starteren, er det stor mulighet for at det er hele feilen din. Jeg synes det enkleste er å skru en gjengetapp inn i foringen. Når gjengetappen er i bunn, fortsetter du å skru og foringen kommer ut, siden tappen ikke kommer lenger inn.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #5 på: september 05, 2012, 19:16:42 pm » |
|
Det er sterkt å anbefale å bytte foring når starter byttes.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Rune Ellingsen
Medlem
  
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #6 på: september 07, 2012, 00:38:17 am » |
|
Takker for svar! Skal prøve i morgen og få ut den gamle foringen og bytte til den nye  Hva skal den smøres med? Fett? 5-56?
|
|
|
Loggført
|
1965 T1 1973 T2
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #7 på: september 07, 2012, 02:13:56 am » |
|
Får du ikke den gamle ut så dytter du den inn. Gjør ingen skade og hakkes til småbiter der inne. Den nye bankes forsiktig inn. Smøres med bittelitt grease. "Minst mulig"
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Rune Ellingsen
Medlem
  
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #8 på: september 07, 2012, 02:40:47 am » |
|
Ok! Skal prøve i morgen tidlig :-) Håper dette løser problemet :-) Takk for tips!
|
|
|
Loggført
|
1965 T1 1973 T2
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #10 på: september 07, 2012, 12:06:13 pm » |
|
SveinT sier at tappen ikke kommer lenger inn, hvordan kan da foringen dyttes inn slik som Squareback skriver  Original materiale i denne foringen er "sprøtt". Man bruker en dor, rørstubb eller annet som man bruker en hammer på. Foringen forsvinner da inn i clutchhuset osv. Da kan man dytte inn en ny med forsiktige slag.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Rune Ellingsen
Medlem
  
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #11 på: september 09, 2012, 00:15:31 am » |
|
Har nå holdt på i hele kveld, kommer ingen vei, foringen sitter BOM fast! Noen tips? Holder på å bli gaaaal!
|
|
|
Loggført
|
1965 T1 1973 T2
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #12 på: september 09, 2012, 08:12:09 am » |
|
Har du prøvd med en gjengetapp? Viss det er en 6V foring, er det vel 1/2 toms gjengetapp som passer best. På 12V er det greit med 12mm. Skru den inn i foringen til den ikke kommer lenger, og skru en del runder til. Finnes spesialverktøy til dette også, men blir lett litt vanskelig å komme til da det er trangt nok under der. Vet ikke om dette er mulig å bruke på 6V også? http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid=6d5e64f0-b85b-4bb8-a519-e5721e1b6d8c
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #13 på: september 09, 2012, 08:37:01 am » |
|
Veit ikkje om eg kan "bidra" så mykje til dette, men har også bytta foring med motoren i. (men absolutt best å få dette sjekka med motoren ute!!) Vel, eg tok eit baufilblad å slipte ned på breidda og lagde til en skråkant framme slik at det ble litt spiss. så "fila eg eit spor i foringa til eg fikk innom ein syl bakom. så fikk eg benda foringa sopass at den løsna. Den nye foringa ble "spissa litt" i framenden med ei fin fil, kontrollmålt og sett på starterakslingen med litt smørefett og starteren ble montert med foringa på. Starterakslingen var helt nøyaktig til å pressa inn foringa med. Funka perfekt for meg dette sjølv om eg hadde "gløymt meg bort" når motoren var ute.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #14 på: oktober 04, 2012, 13:53:03 pm » |
|
Viss hullet i den gamle foringen er merkbart større enn akselen på starteren, er det stor mulighet for at det er hele feilen din. Jeg synes det enkleste er å skru en gjengetapp inn i foringen. Når gjengetappen er i bunn, fortsetter du å skru og foringen kommer ut, siden tappen ikke kommer lenger inn.
Bra tips. Banka 8mm på gjengetappen og dro på. Kom ut uten problemer.
 Bilde 033 (Large).jpg (117.52 KB. 1024x764 - vist 194 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|