mai 05, 2025, 01:40:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tips til justering av forgasser  (Lest 2629 ganger)
vw-oscar
Nybegynner
*

Vis profil
« på: september 07, 2012, 22:31:27 pm »

Jeg har en 1974 VW 1303 med en helt nybygd 1600 motor. Motoren er bygd av en proff og fungerte bra i starten. Et en stund ble motoren tung å starte når den var varm. Jeg har hatt diverse runder med justering av tenning, stift og forgasser. Tenningen er justert etter boka med tenningslampe og skal være bra. Mitt problem er nå at motoren stopper i kryss etter et par minutters gange, noe som blir bedre når den er varm. Den småfusker ved gasspådrag, spesielt når den er kald. Den er tung å starte når den er varm og den kan også stoppe selv når den er varm. Min mistanke er at den får for fet blanding, men er usikker. Har som sagt forsøkt å gjøre alt etter boka flere ganger uten å lykkes. Noen som har noe tips til justeringer?
Loggført

1974 VW 1303 LS convertible
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #1 på: september 07, 2012, 23:27:36 pm »

er forgassaren ny eller gammal?

vist da sista er tilfellet er ikkje nødvendigvis justering "etter boka" vegen å gå.

søker du opp ein tråd her inne under navn "kondensator kødd" so kan du lesa deg opp og ned i mente på feilsøking og alle slags måtar å justera ein 1600 med mykje samme symptom som du har no:) - og ein av hovedpunkta: blandeskrua måtte skruast vesentlig meir ut enn grunninstillinga på 2,5runder frå bunn. prøv deg litt fram med den mens du tester gassresponsen
ein an ting, choken. er den oppegåande hjå deg?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
vw-oscar
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #2 på: september 08, 2012, 18:03:28 pm »

Hei. Forgasseren er en gammel Solex Pict 34. Jeg skal sjekke opp tråden du nevner og prøve meg frem. Choken har jeg sjekket og den ser bra ut. Takk for tips, jeg prøver.
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #3 på: september 08, 2012, 18:25:17 pm »

Regner med du har lest denne tråden:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
vw-oscar
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #4 på: september 08, 2012, 19:29:30 pm »

Hei. Ja, jeg har lest den. Motoren er nybygget av Per Henning Kihlen, en annerkjent motorbygger. Den ble satt inn i mai, så jeg har gått ut i fra at alle deler er tipp topp. Det er en blanding av gode original deler og nye deler. Jeg har derfor gått ut i fra at forgasseren ikke trenger overhaling. Det er justeringen jeg tror jeg sliter med. Skal nå forsøke med blandingsskruen lenger ut og lenger inn enn standard 2 1/2 omdreininger ut. En luftkjølt VW motor, slik jeg har forstått det, er gammel teknologi som det egentlig ikke finnes helt fasit på den optimale innstillingen.
Loggført

rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem

Vis profil

« Svar #5 på: september 08, 2012, 19:51:55 pm »

blandings skruen skal justeres med hjelp av  co måler... ifølge vw manualen skal co være 2+-1
2,5 runder ut på co skruen er ikke facit....dette varierer på motor til motor... før man peller på gasseren
skal/bør tenning/ventil justering være riktig....selv om bygger er kjent? bør man være sikker på tenn/ventil/ falsk luft osv...
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem

Vis profil

« Svar #6 på: september 08, 2012, 23:09:17 pm »

hvorfor snakker du ikke med motorbygger??
Loggført
vw-oscar
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #7 på: september 10, 2012, 18:07:57 pm »

Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg får ringe han og håpe han husker min motor.
Loggført

skogheim
Medlem

Vis profil
« Svar #8 på: september 11, 2012, 08:25:19 am »

Du har PM!
Loggført

Putrer rundt i en lyseblå cab :-)
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!