mai 04, 2025, 23:12:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fornuftig vendehøyde - erfaringer og kommentarer  (Lest 1330 ganger)
Speed-Demon
Supermedlem

Vis profil

« på: mai 22, 2008, 01:13:10 am »

Jeg har åpnet opp min 2332 og den har en vendehøyde på 1,6 mm. Gammaldags Scat veiv og Pauter råderbør sørge for at det ikke er mye flex i veiv/råder. En tommelfingerregel folk bruker er vel at vendehøyden skal være 0,1 mm per tusen omdreininger, hvilket vil si at jeg skal ha 0,8 mm vendehøyde (turtall sperre på 8000). Gitt at jeg vil ha litt å gå på er det fristende å dreie ned distanseringen slik at vendehøyden blir 1,2 - 1,3 mm. Hvor stort utslag vil dette i så fall gi (gitt konstant kompresjon)??

Kjør debatt!!!!

Jens Kristian
Loggført
Race-buggy
Supermedlem

boblekameratene

Vis profil
.
« Svar #1 på: mai 22, 2008, 10:38:16 am »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 02:53:16 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
BABOON
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: mai 22, 2008, 15:15:54 pm »

Med eller uten kobberring vil litt av forbrenningen foregå i "sylinderen" uansett. En kobberring blir bare en forlengelse av sylinderen. Blir bare litt tettere. En sikkerhetsmargin er selfølgelig nødvendig. På min motor med Okrasa veiv og latterlig dårlige Porsche råder la jeg meg på 0,8mm i vendehøyde. Rimelig nær banking i toppen med 8500 rpm. Stempelet hadde lagt igjen merker i soten i toppen. Jeg legger meg ikke på 0,8mm igjen. For farlig Sjokkert

Sikkerhetsmarginen på 1,2mm er et godt utgangspunkt

1,6mm er i alle fall for mye. Bortkasta hester. Hvorfor har de gjort det slik? Er dette en gammel race motor som har hatt syk komp med knøttlite forbrenningskammer og så har de økt vendehøyden for å få den gatevennlig igjen?Hæ
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem

Vis profil

« Svar #3 på: mai 22, 2008, 15:39:44 pm »

Vegard,

Skal måle forbr kammer og lommer i stempler i kveld. Og klaring ventil/stempel (vil ikke at de skal crashe.....), her bør det vel være minst 2 til 2,5 millimeter?

hvis kompen blir for høy med lavere vendehøyde tenker jeg på å gå fra FK 10 til Fk 87 kam. Fk 87 gir vel ganske mye lavere dynamisk komp (er det noen med engine analyzer som kan sjekke hvor mye lavere dynamisk komp man får med fk87??).

Hvor mye statisk komp kan man kjøre på 98 oktan og fk10 ? Og 98 oktan og fk 87?

Uansett får jeg nok en utfordring med ventilfjærer til fk87.

Jens K
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!