Aloha
Medlem
  
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes
|
 |
« på: september 17, 2012, 16:46:44 pm » |
|
Heisann
Må søke råd fra dere her...har hatt av / på drivaksel mansjettene x antall ganger nå, pga lekker innerst i den tykke enden på selve mansjetten...mot girkassen. Har brukt stålstrips til å feste de med innerst, samt ei slik klemme som følger med ytterst...er det ei slik klemme jeg må ha innerst også, slik at det blir strammt nok rundt der eller ?
Samt ser at mansjettene ligger å gnikker hull i seg mot den " ramma som går bakover " ...noen som har opplevd dette ? Er slike mansjetter av tysk kvalitet som blir brukt, kjøpt hos unneberg...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1 på: september 17, 2012, 20:11:10 pm » |
|
Det skal være slangeklemmer både innerst og ytterst, de skal normalt følge med settet. Men er du sikker på at det er på endene det lekker? Hadde lekkasje på en av mine biler, og da var det pakningen inn mot lagerhuset jeg ikke hadde åpnet skikkelig. På papirpakningene er det noen små hull man må åpne skikkelig, og det hadde ikke jeg gjort. Dette gjorde at giroljen ikke returnerte inn igjen, men rant ut...
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Aloha
Medlem
  
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #2 på: september 17, 2012, 22:04:53 pm » |
|
Takker for svar ! Er det den plata som sitter med muttere rundt seg du tenker på ? rett innafor mansjetten på kassen? For isåfall tror jeg du har rett, har bytta en papp pakning der...men kan ikke huske om jeg tok vekk " rest pappen " i hullene... Dette var på venstre siden og det er vel der man kan si det lekker fra...så tror jeg skal ta opp og se der  Men vet du / noen om hvorfor mansjettene ligger å gnikker hull på seg på den ramma som ligger rett under mansjettene ? ( i enden av ramma sitter det to store bolter som holder motor fast ) Bilen er litt senka, om det skulle ha noe å si ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
    
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
 |
« Svar #3 på: september 18, 2012, 13:58:18 pm » |
|
Kan hende du slår borti dersom bilen er godt senket. Det skjer nok på eldre VW uten IRS.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Aloha
Medlem
  
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #4 på: september 18, 2012, 22:27:47 pm » |
|
Den er egentlig ikke senka veldig mye...såvindt litt negativ camber bak...men hva gjør folk som kjører skalm lav boble da ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: september 18, 2012, 23:26:58 pm » |
|
har du brukt permatex i skjøyten? dvs vaska totalt fritt for olje og smørd på permatex rundt den indre flensen og ute og langs heile skjøyten på mansjetten. kva retning står skjøyten på mansjetten? viktig att den ikkje står rett opp. bør ligga vannrett eller litt lenger opp. OG ja, sjølv om da er "german quality" so har eg erfart att desse morknar sund etter nokon år
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Aloha
Medlem
  
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #6 på: september 20, 2012, 20:13:45 pm » |
|
Hei...har hatt på noe tettemasse slik som du beskriver ja...skjøyten peker forover mener jeg det var, iallefall ikke rett opp. Men som "Vw 181" foreslo så tok jeg å skiftet den pakningen han snakket om , og nå ser det ut til å holde tett, for før rant det jo ut bare 1 time etter man hadde tørket opp igjen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Stein Egil Granli
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: september 20, 2012, 23:17:27 pm » |
|
Har du sjekka vinkelen på skjøten til mansjettene. De skal stå litt på skrå. Mine ble tette selv om jeg ikke fylte noen slags tettemasse i skjøtene (kanskje bare flaks...).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #8 på: september 21, 2012, 17:45:36 pm » |
|
Hei...har hatt på noe tettemasse slik som du beskriver ja...skjøyten peker forover mener jeg det var, iallefall ikke rett opp. Men som "Vw 181" foreslo så tok jeg å skiftet den pakningen han snakket om , og nå ser det ut til å holde tett, for før rant det jo ut bare 1 time etter man hadde tørket opp igjen...
Suverent!  Der er en returåpning som skal ta unna overskytende olje. Dersom pakningen ikke er åpnet for returen, renner oljen der den kan, nemlig ut av mansjetten. Har hatt noen runder på 181en med det problemet, byttet nok 3-4 ganger før løsningen ble funnet.
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #9 på: september 21, 2012, 17:53:34 pm » |
|
Hei...har hatt på noe tettemasse slik som du beskriver ja...skjøyten peker forover mener jeg det var, iallefall ikke rett opp. Men som "Vw 181" foreslo så tok jeg å skiftet den pakningen han snakket om , og nå ser det ut til å holde tett, for før rant det jo ut bare 1 time etter man hadde tørket opp igjen...
Har samme problemet,hva slags tettemasse brukte du?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Aloha
Medlem
  
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #10 på: september 21, 2012, 19:53:52 pm » |
|
På mansjettene ble det brukt tettemasse fra Locktite...ei hvit tube...kjøpte på mekonomen, og har funka knall til det som jeg har trengt å tette iallefall 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6311
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #11 på: september 23, 2012, 00:33:58 am » |
|
jeg bruker alltid et plast/gummilim fra Locktite i mansjettskjøten. Blir nærmest "sveiset" sammen. Glimrende også til buttskjøter av dørpakninger om disse skal repareres
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #12 på: september 23, 2012, 12:33:36 pm » |
|
Den er egentlig ikke senka veldig mye...såvindt litt negativ camber bak...men hva gjør folk som kjører skalm lav boble da ?
Snur mansjetten  Skjøten på mine peker bakover og ca 45 grader nedover. Sist jeg bytta på min bil brukte jeg silikonpakning mellom skjøten. Om du har senka bilen og har negativ camber bak anbefaler jeg deg å skifte hjullager bak til typen lager som er fylt med fett og har tetteringer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #13 på: september 23, 2012, 12:48:37 pm » |
|
Antar at dette ikke er å regne som negativ camber Dewil?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #14 på: september 23, 2012, 22:50:54 pm » |
|
Haha, det er nå litt, ikke nok  men vil gjette den der ligger på ca -0.35° Dessuten er det vel irs i hekken på den der  Da slipper man lagerproblemene...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Aloha
Medlem
  
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes
|
 |
« Svar #15 på: september 24, 2012, 19:52:30 pm » |
|
Hehe takker for info'en 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #16 på: september 24, 2012, 20:03:06 pm » |
|
Haha, det er nå litt, ikke nok  men vil gjette den der ligger på ca -0.35° Dessuten er det vel irs i hekken på den der  Da slipper man lagerproblemene... Ikke irs i ræva på denne.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BrorHund
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #17 på: mai 21, 2015, 21:04:12 pm » |
|
Noen som sitter på noen gode "how to" linker på bytte av mansjetter og pakninger og fallgruber/kjepper i hjulet?
|
|
|
Loggført
|
1957 Karmann Ghia Lowlight
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #18 på: mai 21, 2015, 23:51:20 pm » |
|
Kan hende du slår borti dersom bilen er godt senket. Det skjer nok på eldre VW uten IRS.
? Blir det ikke mer klaring mellom gaffel og mansjett om du senker den?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #19 på: mai 22, 2015, 19:36:15 pm » |
|
det blir det. Jeg måtte jekke opp hjul/aksler når jeg bytta mansjetter for å få bedre klaring mellom gaffel og rørl gaffelen
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
BrorHund
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #20 på: juni 03, 2015, 22:17:49 pm » |
|
Fy f#%* for en drittjobb. Tilsynelatende tett nå ihvertfall...
|
|
|
Loggført
|
1957 Karmann Ghia Lowlight
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #21 på: juni 04, 2015, 14:16:03 pm » |
|
Fy f#%* for en drittjobb. Tilsynelatende tett nå ihvertfall...
Hehe, er litt grisete, ja..  Og du har husket å etterfylle olje på girkassen?
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
BrorHund
Medlem
  
Innlegg: 184
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #22 på: juni 04, 2015, 22:57:23 pm » |
|
Ja, tømte kassa først og fikk på ny olje etterpå. Renner vel ut så lite som mulig i prosessen på den måten  Var tett i dag også gitt!
|
|
|
Loggført
|
1957 Karmann Ghia Lowlight
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #23 på: juni 05, 2015, 13:56:05 pm » |
|
Ja, tømte kassa først og fikk på ny olje etterpå. Renner vel ut så lite som mulig i prosessen på den måten  Var tett i dag også gitt! Da får vi håpe at det fortsetter slik, lykke til! 
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #24 på: juni 05, 2015, 18:58:07 pm » |
|
jeg bruker alltid et plast/gummilim fra Locktite i mansjettskjøten. Blir nærmest "sveiset" sammen. Glimrende også til buttskjøter av dørpakninger om disse skal repareres
Loctite 406.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #25 på: juni 05, 2015, 19:12:00 pm » |
|
eit triks er å jekka rett på trommelen, høgt nok til at akslingen heller ned mot motsatt sida. spennet i fjørplata er somregel nok til at dette lettar akslingen opp ifrå rammegaffelen nok til at montering går som ein leik..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|