Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« på: september 23, 2012, 22:58:04 pm » |
|
Har et karosseri som har stått i et hjørne av garasjen i snart to år. Det ble slipt til bart stål og dusjet med owatrol og siden støvet ned . Når jeg nå skal garasjelakke det er det noen som har gode råd på veien ? Tanken er å spraye med jotamastic som grunning og ppg som topp. (er det jeg har stående  ) spørsmålet er hva jeg gjør i forhold til owatrolen som er på .. mvh
|
|
« Siste redigering: september 23, 2012, 23:31:09 pm av Hans »
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: september 24, 2012, 17:09:50 pm » |
|
jotamastic oppå owatrol er ein dårlig kombinasjon men ovatrol kan jo vera litt jobb å få vekk då, men uansett verdt arbeidet mtp holdbarheit
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2 på: september 25, 2012, 13:23:45 pm » |
|
ja ... hvordan få vekk owatrol ... det er jo klink hardt helt til man begynner slipe på det og det blir en seiiig guffe ...
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #3 på: september 25, 2012, 20:56:14 pm » |
|
vaska med tynnar?
prøvd stålbørste på vinkelslipar+
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #4 på: september 25, 2012, 21:03:01 pm » |
|
Universal tynner vasker bort owatrol i en fei. Ikke noe vanskelig med det, bortsett fra at du må ha nok tynner, og god maske....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: september 25, 2012, 21:07:08 pm » |
|
tommel opp lillearne - da blir det å kjøpe nok tynner
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #6 på: september 27, 2012, 08:06:04 am » |
|
Ja jeg sverger ennå til owatrol etter mange års bruk, men med den forskjellen at jeg tørker godt av igjen det våte med filler etter påføringen, slik at det ikke er noen "hinne" som tørker, som man må fjerne ved lakkering. Men matter ned overflata på vanlig måte før grunning. -Selv om man tørker av rett etter påføring, så gjør owatrolen fullt ut sin jobb mot rusting.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sveinhelge
Medlem
  
Innlegg: 167
Bosted: Aremark
|
 |
« Svar #7 på: september 27, 2012, 11:38:21 am » |
|
Ja jeg sverger ennå til owatrol etter mange års bruk, men med den forskjellen at jeg tørker godt av igjen det våte med filler etter påføringen, slik at det ikke er noen "hinne" som tørker, som man må fjerne ved lakkering. Men matter ned overflata på vanlig måte før grunning. -Selv om man tørker av rett etter påføring, så gjør owatrolen fullt ut sin jobb mot rusting.
Har samme erfaring,lar det det stå på litt så tørke vekk etter at det har trekt seg inn. 
|
|
|
Loggført
|
VW 1966 T1 Rest obj.
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #8 på: september 27, 2012, 13:33:54 pm » |
|
min blemme at jeg ikke tørket vekk .. var ikke klar over at det "herdet" :p
Er noe herk å tørke vekk med tynner.
Tenker jeg påfører owatrol på en stålplate, tørker vekk, lar det tørke før jeg sprayer et tynt lag jotamastic på .. ser hvordan det oppfører seg.
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #9 på: september 27, 2012, 21:45:44 pm » |
|
min blemme at jeg ikke tørket vekk .. var ikke klar over at det "herdet" :p
Er noe herk å tørke vekk med tynner.
Tenker jeg påfører owatrol på en stålplate, tørker vekk, lar det tørke før jeg sprayer et tynt lag jotamastic på .. ser hvordan det oppfører seg.
God ide, men selv om en tørker av, bør behandlingen stå minst et døgn å "tørke" eller lenger (avhengig av tørkeforhold) fordi det finnest litt olje igjen i de små porene i overflaten som en ikke får av ved å "tørke bort"
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
perpioneer
Supermedlem
    
Innlegg: 895
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #10 på: september 27, 2012, 21:56:27 pm » |
|
owatrol forbinder jeg med gamle trebåter...
Hva er anderledes med denne owatrolen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #11 på: september 28, 2012, 07:09:13 am » |
|
owatrol forbinder jeg med gamle trebåter...
Hva er anderledes med denne owatrolen?
Vel, det er vel ikke akkurat D1, eller D2 som brukest på metall da. Spør på fargehandelen om forskjellen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaute (alutig)
Supermedlem
    
Innlegg: 527
Bosted: Florø
|
 |
« Svar #12 på: september 28, 2012, 11:18:30 am » |
|
Splitman brukte vel Owatrol på Wiger kupeen mener eg han sa.. Kan jo hende han tenkte på fjerning når han smurte på, og har en grei løsning på problemet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #13 på: september 28, 2012, 13:33:50 pm » |
|
stemmer det Gaute. Får sende han en lyd
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #14 på: september 28, 2012, 14:31:06 pm » |
|
Stemmer det...Wigeren er dekket med Owatrol i flere runder den. La det være klart: To tykke strøk oppå bart metall holder rusten unna i 18 måneder...deretter må det slipes ned og legges nytt strøk.
Tanken min har vel vært at absolutt alt må vekk når den skal lakkeres. Så vidt jeg vet, vil Owatrol alltid skape problemer imot annen lakk. Sliping og tynner-vask er det jeg har sett for meg når den tid kommer.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #15 på: september 28, 2012, 23:11:16 pm » |
|
Takk for innspill Splitman. Da får det bli en kombo av slip/skrap og tynner -- fikk faktisk høvlet ganske mye vekk med barberblad - så der er håp
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #16 på: oktober 08, 2012, 14:53:50 pm » |
|
testet jotamastic direkte på to lag owatrol - har prøvd med kniv å skrape vekk men det sitter . Så om det skulle være tynt lag owatrol igjen så tror jeg ikke det har noe å si for jotaen sin del .
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #17 på: oktober 08, 2012, 17:33:23 pm » |
|
men om da sitt lika godt over tid finn du nok kun ut på ein måte;) uansett er da noko so skorrar med 2k epoksy oppå 1k oljelakk - i min verden 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #18 på: oktober 08, 2012, 21:55:45 pm » |
|
får legge plata ute i vinter og se hva som skjer
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
OldBug
Seniormedlem
   
Innlegg: 386
Bosted: Bergen
74mod 1303s
|
 |
« Svar #19 på: oktober 09, 2012, 00:20:02 am » |
|
Har hatt god erfaring med en Middels/lett påføring med varme fra gassbrenner og skrape, på hard vanskelig lakk! Da får man åpnet porer slik at resterende løsner med tynner... (Jeg hadde heller ikke kjangs med tynner først) Om dette var owatrol eller hva, vet jeg ikke men var blank, hard og ellers vanskelig lakk å fjerne!  Samme som at seig men hard tectyl blir en lek å fjerne med varmluftspistol og skrape!
|
|
« Siste redigering: oktober 09, 2012, 00:21:48 am av OldBug »
|
Loggført
|
|
|
|
|