VW 612 RS
Seniormedlem
   
Innlegg: 486
Bosted: Klæbu
VW 612 RS
|
 |
« på: september 29, 2012, 16:15:08 pm » |
|
Har en kompis som pusser opp en boble med 1200 motor. Han vil gjerne beholde orginal motor, men kunne tenkt seg litt mere futt.
Vil det funke med en litt vassere kam, to enkle gassere og eksos? Evnt ta opp toppene med større ventiler og evnt bytte til dp topper. Poenger var å ha det så orgnalt som mulig ved å sette på orginal gasser igjen
|
|
|
Loggført
|
- Audi S6 -97 avant - Audi A4 -97 1.8TQ avant - VW 412/6 -74 (3,0/930) - VW 1303 -74 (2,9/901) - Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: september 29, 2012, 16:35:45 pm » |
|
bytte av sylindere og topper er da uaktuelt?
eksos, gassere, kam, litt mer komp og litt porting så har du litt mer
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
VW 612 RS
Seniormedlem
   
Innlegg: 486
Bosted: Klæbu
VW 612 RS
|
 |
« Svar #2 på: september 29, 2012, 18:26:43 pm » |
|
bytte av sylindere og topper er da uaktuelt?
eksos, gassere, kam, litt mer komp og litt porting så har du litt mer
Bytte sylindre er uaktuelt, men topper er jo en mulighet. En hissig 1200 kunnne jo vært litt kult
|
|
|
Loggført
|
- Audi S6 -97 avant - Audi A4 -97 1.8TQ avant - VW 412/6 -74 (3,0/930) - VW 1303 -74 (2,9/901) - Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
|
|
|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem

Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside
|
 |
« Svar #3 på: september 29, 2012, 18:29:55 pm » |
|
Judson 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Arne 92644716 66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot 68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit 69 mod Type 3 Fastback, no name yet.
"Arbeidet hater mannen"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #4 på: september 29, 2012, 18:37:21 pm » |
|
1300 topper, 10-1 i komp portede topper, kam og vipper, 34mm gassere + korte T3 innsug. 8000omdr og Høland i taket 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
VW 612 RS
Seniormedlem
   
Innlegg: 486
Bosted: Klæbu
VW 612 RS
|
 |
« Svar #5 på: september 29, 2012, 18:39:39 pm » |
|
1300 topper, 10-1 i komp portede topper, kam og vipper, 34mm gassere + korte T3 innsug. 8000omdr og Høland i taket  Ikke sant :-) Har tenkt litt i disse baner. Skal ta en prat med han
|
|
|
Loggført
|
- Audi S6 -97 avant - Audi A4 -97 1.8TQ avant - VW 412/6 -74 (3,0/930) - VW 1303 -74 (2,9/901) - Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: september 29, 2012, 18:45:12 pm » |
|
Haha. Hæla ble til Høland på iphonen 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #7 på: september 29, 2012, 23:54:30 pm » |
|
I følge en svenske som flower topper (på Boxerville), er det bedre å skifte vippestell mot et 1.25:1 enn å sette inn hvassere kam, hvis du ikke gjør noe særlig med flowen i originaltoppene (altså ingen porting/større ventiler). Da slipper man også å splitte blokka. Høyere komp er en selvfølge, men 10:1 kan være litt høyt?. Finns også big bore sett til 34 HK 1200 (regner med det er 34HK som skal trimmes) som gir 1385 ccm og skal gi 20-25% mer effekt. 1300 topper gir større ventiler, og flere muligheter ved valg av forgassere (andre flenser på innsuget i toppene). 1300 finns både som SP og DP.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
bjornboble
Supermedlem
    
Innlegg: 871
Bosted: finsland
|
 |
« Svar #8 på: september 30, 2012, 18:42:37 pm » |
|
Okrasa oppsett 
|
|
|
Loggført
|
agder vw klubb..
orginalt som er tingen..
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #9 på: september 30, 2012, 19:39:57 pm » |
|
Det finnes to 1200 motorer, De små (25/30 hp med korteste topplokk opp til ca 60/61. Så de opp til 1965/66 med lengre blokk og dermed lengre topper, så de siste 1200 motorene kan en bolte på opp til "nesten 1400cc sylindre og stempelsett" de små "korte motorblokkene" m fast dynamofot har ikke noen sylindersett som er større enn 1200cc så vidt meg bekjent.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
    
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
 |
« Svar #10 på: september 30, 2012, 19:44:55 pm » |
|
Okrasa oppsett  Ja, og da får en det på slaglengden på "småmotorene" hvis man skifter til okrasaveivaksel å på toppene (dualport)+++
|
|
« Siste redigering: september 30, 2012, 19:47:31 pm av ovalt »
|
Loggført
|
|
|
|
|