Wollert
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted:
|
 |
« på: oktober 04, 2012, 22:10:32 pm » |
|
Vel, da ser det ut til at jeg må ut med motoren IGJEN. Har igjen hatt et ladeproblem i Bobla mi, og fant ut at dynamo/lader har "spist opp" de nye børstene på kun få dager.
Ved nærmere undersøkelse, så viser det seg at det ene "bladet" på dynamoen er borte, noe som lager en skarp kant, og og gjør at børstene er borte iløpet av veldig kort tid.
Er det noen som har en dynamo liggende? .... og er det noen som noensinne har klart å få dynamoen ut av viftehus og opp av boltene, uten å ta ut motoren ?
Bildet viser hvordan lader`n min ser ut idag... skammelig !
-Thomas
|
|
« Siste redigering: oktober 04, 2012, 22:38:34 pm av Wollert »
|
Loggført
|
|
|
|
Nordtveit
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund
|
 |
« Svar #1 på: oktober 04, 2012, 22:18:23 pm » |
|
Av med motorluke, av med viftehus med dynamo, og ut med dynamo..slik gjor jeg det da jeg byttet min...
|
|
|
Loggført
|
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo"  facebook.com/nordtveitsgarage instagram: Nordtveitsgarge 1956 Oval---solgt--- 1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt--- 1964 Panelbuss "Gulbuss'n" 1958 T1, Ratlook "Rat'n"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2 på: oktober 04, 2012, 22:25:13 pm » |
|
Det funker bare med doghouse kjøler.. Er det det du har?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Wollert
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: oktober 04, 2012, 22:30:48 pm » |
|
Hei, og takk for raskt svar.
Ja, det er dog-house kjøler på den... Hvis jeg tar av motorluka, så skal det altså være plass til å få ut viftehuset (med laderen sittende fast). . Hvor finner jeg boltene som må løsnes? Jeg har bare hatt ut motoren en gang tidligere, og er ikke sikker på festemåten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nime
Supermedlem
    
Innlegg: 1115
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: oktober 04, 2012, 22:56:38 pm » |
|
Bytte dynamo med motor og viftehus i bilen:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Wollert
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: oktober 04, 2012, 23:26:55 pm » |
|
Flott, Nime.....
Jeg skal prøve den fremgangsmåten iløpet av helgen, og komme med en tilbakemelding. . Ta kontakt om det er noen som har en generator liggende:)
Tlf 90991242
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rubenthorsen
Gjest
|
 |
« Svar #6 på: oktober 04, 2012, 23:35:09 pm » |
|
Av med motorluke, av med viftehus med dynamo, og ut med dynamo..slik gjor jeg det da jeg byttet min...
Trengte du ikke ta av motorlokk fester.?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Nordtveit
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund
|
 |
« Svar #7 på: oktober 04, 2012, 23:42:44 pm » |
|
Av med motorluke, av med viftehus med dynamo, og ut med dynamo..slik gjor jeg det da jeg byttet min...
Trengte du ikke ta av motorlokk fester.? Jo.det måtte jeg. Og i tilleg må stag til termostat løsnes . Jeg prøvde først å skru av vifte som på video, men mutter satt som pokker.
|
|
|
Loggført
|
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo"  facebook.com/nordtveitsgarage instagram: Nordtveitsgarge 1956 Oval---solgt--- 1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt--- 1964 Panelbuss "Gulbuss'n" 1958 T1, Ratlook "Rat'n"
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #8 på: oktober 05, 2012, 09:21:29 am » |
|
Skru av mutter bak på viftehuset 36mm, så di 4 skruene som holder lokket inn mot viftehuset, så av med reima og til slutt spennbåndet rundt dynnamo og foten så kan du fint ta dynnamo av 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #9 på: oktober 05, 2012, 10:03:46 am » |
|
Skru av mutter bak på viftehuset 36mm, så di 4 skruene som holder lokket inn mot viftehuset, så av med reima og til slutt spennbåndet rundt dynnamo og foten så kan du fint ta dynnamo av  Er denne måten jeg altid gjør det på også, det fungerer fint.
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #10 på: oktober 05, 2012, 10:40:55 am » |
|
Thoresen og Andersen har rett, og kjøp en Haynes bok så sparer du deg for mange problemer. 
|
|
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
Wollert
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: oktober 06, 2012, 14:11:53 pm » |
|
Ja, det ser ut til å fungere slik det blir nevnt her... tok med med masse verktøy bort til en boble jeg har stående, for å hente lader/generator fra den, men desverre hadde jeg ikke større enn 32mm å få den av med  jaja.... får vurdere iløpet av helgen om jeg skal kjøpe en helt ny, eller om jeg skal ta en ny tur Tromsø-Skibotn-Tromsø for å skru av den som står på delebilen min her.. -Thomas PS: Fremdeles ingen som har en liggende jeg kan få kjøpt ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #12 på: oktober 08, 2012, 17:48:05 pm » |
|
jo eg har ein som funkar bra, men vifta er skrudd av då, men den kan du jo bruka frå din motor
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Wollert
Nybegynner

Innlegg: 46
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: oktober 08, 2012, 21:01:43 pm » |
|
Tistlo.... pris ? ..og kan du sende til Tromsø ? Jeg kan fint bytte over vifta. Vifta blir jo sittende i huset sitt om jeg kjører den fremgangsmåten som er beskrevet på youtubevideoen i tråden her. Send meg en sms, eller ring meg på 90991242
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #14 på: oktober 08, 2012, 21:06:41 pm » |
|
sendte deg nett ein pm her inne eg:) sending er ikkje problem
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|