mai 03, 2025, 18:17:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nytt luftfilter  (Lest 2897 ganger)
Shitpeis
Nybegynner
*

Vis profil
« på: mai 24, 2008, 14:00:20 pm »

Har kjøpt et nytt luftfilter av denne typen  http://www2.cip1.com/v/vspfiles/photos/C13-8970-2.jpg

Lurer da på hva jeg skal gjøre med slangen som orginalt går fra oljepåfyllingen til orginale filteret? Er en mindre tilkobling på det nye filteret enn det orginale.. Hva er denne slangen god for?
Loggført

Shitpeis
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #1 på: mai 24, 2008, 17:27:35 pm »

Har nå funnet ut hva denne slangen gjør..
For å omformulere spørsmålet litt; Hva må gjøres når en skifter luftvilter til et filter uten "olje lufter" eller hva det heter på norsk.. Blir jo en ekstra slange + en vakumslange eller noe fra forgasseren..?
Loggført

FreddyB
Supermedlem

Toidi - men omvendt.

Vis profil
« Svar #2 på: mai 25, 2008, 11:07:44 am »

Kjenner ikkje til dette filteret, om det er hol for forvarmingsslange eller hur.. Slangen fra veivhusventilasjon kan du stikke gjennom kjøleblekk og ned, slik at dette ikkje damp og dritt legg seg i motorrom. Om du ikkje kan ha forvarming på (flexislangen som gjekk til luftinntaket på det gamle filteret ditt), så fjernar du berre denne slangen heilt.

Kva vakumslange du snakkar om, er eg ikkje sikker på. I alle fall ikkje utan å vite kva bil du har, og korvidt det er anleis på f.eks ein 1302 eller 1303 i forhold til ein 1300/1500. På 1300 og 1500 (som Haynes'en min dekkar) er det to slangar til luftfilter. Pre heating hose og crankcase ventilator hose.

Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Shitpeis
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #3 på: mai 25, 2008, 16:58:46 pm »

Kjenner ikkje til dette filteret, om det er hol for forvarmingsslange eller hur.. Slangen fra veivhusventilasjon kan du stikke gjennom kjøleblekk og ned, slik at dette ikkje damp og dritt legg seg i motorrom. Om du ikkje kan ha forvarming på (flexislangen som gjekk til luftinntaket på det gamle filteret ditt), så fjernar du berre denne slangen heilt.

Kva vakumslange du snakkar om, er eg ikkje sikker på. I alle fall ikkje utan å vite kva bil du har, og korvidt det er anleis på f.eks ein 1302 eller 1303 i forhold til ein 1300/1500. På 1300 og 1500 (som Haynes'en min dekkar) er det to slangar til luftfilter. Pre heating hose og crankcase ventilator hose.

Takker for det! Bilen min er en 1300s, altså 1600cc.. vakumslangen jeg snakker om aner jeg ikke om er en vakumslange eller noe annet.. den går fra venstre side rett under tilkoblingen til forgasseren, og opp til fronten på det orginale luftfilteret. har tatt bilder, men kameraet tuller seg litt, så jeg får ikke bildene over på pcen. kan prøve igjen senere hvis ingen vet hva denne slangen er..

Ellers er det to tilkoblinger under luftfilteret, et til forgasseren, og et med 13mm tilkobling. hva er dette til? åndeslangen er jo en del større enn dette..
Loggført

Shitpeis
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #4 på: mai 25, 2008, 23:04:39 pm »

Er denne slangen jeg snakker om..

* Kopi av DSCI0005.JPG (164.09 KB, 1288x936 - vist 343 ganger.)
Loggført

T1-55
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #5 på: mai 26, 2008, 11:38:58 am »

Hva er poenget med å sette på et luftfilter som gør at motoren ikke yter maksimalt? ( ref. how to hotrod your vw engine ), om du skal bruke dette må du blende vacumslangene dine som går til luftfiltert nå, slangen til ojeåndingen må du la gå ut i friluft. Forvarmings slangen kan du bare glemme da det ikke er noen plass til denne på det filteret du har kjøpt.
Loggført

BUG ME!
Jøran Larssen
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: mai 26, 2008, 14:18:08 pm »

Originalfilter av den typen du har (papirfilter), er det beste filteret for motoren din.

Jeg ville ikke byttet om jeg fikk betalt for det. Med andre ord, bytte anbefales ikke!
Loggført
Shitpeis
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #7 på: mai 26, 2008, 15:16:14 pm »

Hva er poenget med å sette på et luftfilter som gør at motoren ikke yter maksimalt? ( ref. how to hotrod your vw engine ), om du skal bruke dette må du blende vacumslangene dine som går til luftfiltert nå, slangen til ojeåndingen må du la gå ut i friluft. Forvarmings slangen kan du bare glemme da det ikke er noen plass til denne på det filteret du har kjøpt.

Originalfilter av den typen du har (papirfilter), er det beste filteret for motoren din.

Jeg ville ikke byttet om jeg fikk betalt for det. Med andre ord, bytte anbefales ikke!

Okei, visste ikke om dette  Sjokkert  Da beholde orginalfilteret inntil videre.. Takk for svarene folkens  Glad
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!