|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #1 på: mai 25, 2008, 00:56:21 am » |
|
Dette var virkelig god info! Jeg har i lengre tid gått å lurt på hvor brekkpunktet er når det gjelder oljepumpens størrelse. Dvs, når starter flowen å bygge trykk bare pga små kanaler. 30 mm er for stort uten å modde blokka. Jeg har aldri vært mer glad for at jeg har effektivisert mitt smøresystem... hadde ikke trodd jeg skulle ha så full klaff... Tenke seg til at en originalkjøler er en dum ting på en trimmet motor...  Årets link JTWE!!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: mai 26, 2008, 22:38:46 pm » |
|
En ting er jo 30mm pumpe, men det turtallet en del motorer går på må jo også skape samme problem?
Jeg skal kjøre med 30mm pumpe med internt filter, og vil tro det skaper noe mere motstand enn den rene 30mm pumpen som er testet her.
Forsåvidt interessant fakta som ble sagt her:
"Very interesting reading. I've been doing some checking on a new Brazilian factory case, and found that the machining appears to be different than what was observed during this study in 1979, specifically the Oil Control Valve.
On the new cases the control valve is machined flat, without a bevel. However, the 'Oil Control passage into main oil gallery' is drilled to 10mm. In addition, the 'Oil relief passage into case' is 6.75mm in diameter, rather that the 5mm noted here."
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #4 på: januar 27, 2009, 14:00:20 pm » |
|
Jeg har i hvertfall hatt planer om å gjøre dette siden jeg leste om det første gangen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #5 på: august 14, 2010, 21:20:26 pm » |
|
dette er jo en gammel tråd, men høyst aktuelt tema.
Jeg har en utfordring med at jeg har Porsche-kjøling på en T1-motor.
Hva er da den beste løsningen for å kople inn en kjøler?
Frem til nå har jeg erstattet den originale kjøleren med en såkalt blocloff plate, som bare sender olja rett gjennom, og koplet kjøleren via en sånn termostat-plate mellom filteret og holderen.
Men hva skjer da med disse ventilene når oljen varmes opp? Når den første "åpner" er det jo ikke noen kjøler som den sendes gjennom, og vil da disse rleieve valvene ha noen misjon in det hele tatt?
Bør jeg heller kople den eksterne kjøleren inn der den originale sto, og så gjøre de samme modifikasjonene som beskrevet i posten over?
Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: august 24, 2010, 22:05:15 pm » |
|
Hvordan bestemmer de nye termostatene om de skal åpne/lukke for oljen? Går det på varme som på vanntermostater eller trykk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #8 på: august 24, 2010, 23:14:01 pm » |
|
den jeg har går på trykk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: september 01, 2010, 20:25:48 pm » |
|
Da blir det vel i effekt det samme systemet som på blokka - temperatur på oljen er en funksjon av trykket.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #10 på: september 01, 2010, 20:57:25 pm » |
|
ja sånn jeg forstår det i alle fall,
det betyr at min eksterne sandwich-plate gjør samme nytten som den interne relief-valven, og reduserer trykket ved å kjøle ned olja (?)
Trenger jeg da den interne relief-valven?
Innser at det ikke er mange som har erfaring med Porsche-kjøling her, så dersom moderator ønsker det, kan vi gjerne skille denne diskusjonen ut som et eget tema.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: september 05, 2010, 14:03:33 pm » |
|
Øker trykket ved å kjøle ned oljen blir vel resultatet.
Nei, jeg kan ikke se noen prinsipiell forskjell utover hvor godt/enkelt den gjør det, samt at man kanskje blir mer fri-stilt til å justere/modifisere etc. En elektrisk styrt solenoide-ventil burde jo kunne lages, styrt av en temp-sensor så man blir kvitt trykk/temperatur koblingen, f.eks en bryter slik som styrer vifteinnslaget samt en ventil som gir god flow forbi/gjennom
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #12 på: september 21, 2010, 08:35:39 am » |
|
Bump! Denne tråden bør man lese til det sitter før man stiller seg til doms over original systemet.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #13 på: september 22, 2010, 10:36:16 am » |
|
har lest den, og jeg stiller meg ikke til doms over noe, bare lurte på hvordan jeg best bør gjøre dette med porsche vifte....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #14 på: september 22, 2010, 10:42:50 am » |
|
har lest den, og jeg stiller meg ikke til doms over noe, bare lurte på hvordan jeg best bør gjøre dette med porsche vifte....
Veldig enkelt. Plugg igjen hullene til oljekjøler, plugg igjen "bleed" hullet under "termostat" stempelet (eller kjøp CSP's geniale bolt-on fitting) kast fjær og stempel. Og så legger du opp fullflow med oljetermostat med påhengt celle oljekjøler hengende ved siden av girkassen. Til slutt kan du brodere med et stillbart stempel ved svinghjulenden for å stille trykket til det som passer deg. Du kan se det i praksis i Sandefjord. Har hatt det slik siden 2003.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #15 på: september 22, 2010, 11:29:06 am » |
|
da er det jo nesten sånn jeg har gjort det, men hva mener du med plugg hullene til kjøler? Jeg har satt på en sånn block-off som sender olja rett tilbake. skal jeg heller plugge de s ådet ikke flower noe gjennom de kanalene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #16 på: september 22, 2010, 12:48:06 pm » |
|
da er det jo nesten sånn jeg har gjort det, men hva mener du med plugg hullene til kjøler? Jeg har satt på en sånn block-off som sender olja rett tilbake. skal jeg heller plugge de s ådet ikke flower noe gjennom de kanalene?
Helt likegyldig, så lenge stempelet ved reimhjulet er vekk.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #17 på: september 22, 2010, 13:03:21 pm » |
|
da er jeg med,
du mener altså i stedet for å kjøre oljereturen inn på den "vanlige" plassen, bruker man en slik:
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #18 på: september 22, 2010, 13:22:39 pm » |
|
Jepp, en kul bolt-on løsning
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #19 på: september 22, 2010, 13:24:11 pm » |
|
goodie. tack så mycket, nå kan jeg få inn motoren i bilen igjen, uten å bekymre meg for at noe hadde gått meg hus forbi...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|