mai 05, 2025, 01:00:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skjev bak -senket  (Lest 3491 ganger)
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« på: oktober 09, 2012, 23:17:22 pm »

Hei, bobla mi er senket bak (forrige eier) og jeg kan se at ho ikke er helt rett der den står på garasje golvet. Kikket under og ser også at på den laveste siden ligger den gummi puta helt nedpå metallet, men på andre siden henger den litt over.. Kan det være demperen på ene siden som er grunn?
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 09, 2012, 23:47:44 pm »

antagelig ikke, tipper på feil senking, flyttrt forskjelllig antall knepp
Loggført
rubenthorsen
Gjest
« Svar #2 på: oktober 09, 2012, 23:50:53 pm »

Kan høres ut som den ikke er blitt senket like mye på begge sidene.
Ta målebånd og mål fra gulvet og opp til samme punkt på begge sider på bilen.
Loggført
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 09, 2012, 23:57:12 pm »

Ok, skal måle litt:) Noen som vet sånn ca hvor mye et knepp utgjør på høyden?
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
rubenthorsen
Gjest
« Svar #4 på: oktober 10, 2012, 09:00:30 am »

Hør med senke mafiaen, jeg har ikke helt oversikt.   Gliser
Loggført
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 10, 2012, 09:25:34 am »

Har senket min med spindler foran og ett knepp på yttre bak og da har jeg lik høyde foran og bak. Senkespindler skal vel senke 2,5 tomme så da er vel ett knepp bak ca 6,5 til 7 cm.
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 10, 2012, 09:33:18 am »

Ok, høydeforskjellen ut fra mine mål er på ca 2cm. Kan det være noe annet som er gjort galt? Da hvis jeg vrir den ene siden ett knepp vil bare forskjellen bli større...!?
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 10, 2012, 10:05:03 am »

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=176880

Loggført
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 10, 2012, 10:43:31 am »

Hvis jeg skjønner rett her, så skal jeg klare å få rettet den opp ved å vri den ytre på ene siden!?
De 2cm som er høydeforskjellen!
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 10, 2012, 11:14:26 am »

Nei, det blir 5,50 cm hvis du bare tar ett knepp på ytre, du må også flytte den indre.

2,20 cm er er 2 på indre og deretter 2 på ytre.
Loggført
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 10, 2012, 11:43:23 am »

Ok- takk:) kjekt med slik forum!!
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 10, 2012, 17:36:31 pm »

Fant en bra YouTube video som viser senking, men det er da kun ytre, hvis je skjønner rett er det en annen senke måte au? Altså indre??
Noen som har en link til Åssen det gjøres?
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 10, 2012, 19:08:16 pm »

Akkurat likt. Torsjonsstaven har forskjellig anntall splines i hver ende.
Så når man sier at man senker på de indre, så flytter man den bare et hakk på den andre siden av torsjonstaven.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 10, 2012, 19:12:41 pm »

Metoden er den samme som å senke på den ytre, men istedet for å løsne fjærplata fra torsjonsstaven, draes staven med fjærplate på ut av røret og flyttes i ønsket retning.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 10, 2012, 19:48:34 pm »

Supert, takk!!
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 10, 2012, 19:49:26 pm »

Lurt å merke godt først. Kan gjøres på forkjellige måter, f eks: Klipp til en papplate still den opp bak fjærplaten. Merk vinkelen som fjærplaten står i før du begynner å justere.

Det som lett kan skje er at torsjonsstaven sitter litt, og når den plutselig løsner så blir jo spørsmålet hvorden den egentlig sto i sporene...

Et annet scenario er at man kommer ut av tellingen på knepp frem og tilbake mellom indre og ytre. Kjempesurt å montere alt tilbake på plass, og når så man får kjørt 50 meter, så ser man at det ble feil, ja.

Er ikke teori, dette her. Har testet dette ut grundig i praksis. To ganger... Tvilende
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #16 på: oktober 11, 2012, 21:38:44 pm »

Hei...

Her er det en god måte å få det riktig på:
Sett bilen på bukker, og i vater. Det måler du i døråpningen på begge sider.
Så slipper du fjærplatene ned fra stopperen. ( etter at du har løsnet og svingt unna akslene.) Altså så må fjærplatene henge fritt..
Deretter bruker du en gradvinkel, og et minivater.. Evt sånn kombinert gradvinkel med vaterboble på.. 
På denne måten kan du sette helt lik vinkel på begge fjærplatene. Det er så jækla fort gjort å få det feil ellers, siden det er så små forskjeller når man kombinerer indre og ytre splines..

Lykke til..

Petter'n.
Loggført

TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 11, 2012, 22:11:30 pm »

Tror nok jeg må få med meg en som har gjort detta tidligere, eller så blir det vel bare værre, hehe...
Takker for tips Glad

Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 14, 2012, 16:15:09 pm »

Bruke metoden til Petter'n så fixer du det selv.
Da er det bare å prøve seg frem til det blir likt
Loggført
TommyO
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #19 på: april 17, 2013, 23:42:34 pm »

Bilen har stått i vinterdvale, mens motoren har blitt overhalt. Jeg har nå sett litt mer på skjeivheten å jeg kan se/måle at det også er høydeforskjell foran, tilsvarende bak. Framma har jeg puma. Om den er er et knepp feil på indre bak, kan det da henge igjen foran?
Loggført

Tommy Olsen
-Rattling Pistons-
68 T1
Kjetil1985
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted: kløfta



Vis profil
« Svar #20 på: april 26, 2013, 10:55:20 am »

hvis hele bolten er tatt ut,hvordan stiller man dette på indre og ytre ?
mine har vært helt ute å tenker det er greit få dette bra,1-2 på ytre tenkte jeg bare.
men helt blank ang hvordan dette gjøres så trenger hjelp Rekker tunge
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!